حداقل دریافتی ۲.۸ میلیون تومانی کارکنان، افزایش متوسط ۳۰ درصدی حقوق بازنشسته‌ها و همسان‌سازی پرداختی به آنها و همچنین برنامه‌ریزی برای احیا و ادامه رتبه‌بندی معلمان بخشی از هدف‌گذاری دولت در پرداخت‌های حقوقی سال جاری است.

وضعیت امسال حقوق کارکنان، بازنشسته‌ها و معلمان

سلامت نیوز: حداقل دریافتی ۲.۸ میلیون تومانی کارکنان، افزایش متوسط ۳۰ درصدی حقوق بازنشسته‌ها و همسان‌سازی پرداختی به آنها و همچنین برنامه‌ریزی برای احیا و ادامه رتبه‌بندی معلمان بخشی از هدف‌گذاری دولت در پرداخت‌های حقوقی سال جاری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، از فروردین ماه و بنابر آنچه در قانون بودجه مصوب و در دستور کار دولت قرار گرفت، پرداخت حقوق‌ها با تغییراتی نسبت به سال گذشته پرداخت خواهد شد.

این در حالی است که تغییر در روند پرداخت‌ها از پایان سال گذشته و با موافقت دولت و تامین اعتبار برای استفاده از امتیاز تا ۵۰ درصدی قانونی برای افزایش حقوق‌ها شروع شد و در سال جاری نیز با برنامه ای که در بخش های مختلف جهت همسان سازی حقوق مطرح است، ادامه دارد.

رشد ۷۰۰ هزار تومانی میانگین حقوق کارکنان در شرایطی حداقل حقوق کارکنان در سال گذشته به حدود ۱.۵ میلیون تومان می‌رسید که در سال جاری و با تکلیف قانون بودجه با متوسط ۱۵ درصدی افزایش حقوق، دیگر هیچ کارمندی کمتر از ۲.۸ میلیون تومان دریافتی ندارد.

در سال جاری میانگین حقوق کل شاغلان از ۴.۷ میلیون در سال گذشته به ۵.۴ میلیون تومان رسیده که رشد حدود ۷۰۰ هزار تومانی دارد.

اوضاع بازنشسته‌ها بهتر شد

اما بازنشسته‌ها در سال جاری اوضاع بهتری نسبت به قبل پیدا کردند؛ به طوری که در کنار رشد متوسط ۱۵ درصدی حقوق، ۱۰ هزار میلیارد تومان هم برای همسان‌سازی پرداختی به آنها پیش‌بینی شد تا شرایط حقوق‌شان بهتر شود و آنها هم، مانند کارکنان، دریافتی کمتر از ۲.۸ میلیون تومان نداشته باشند.

همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها که از چند سال گذشته در حال اجرا بود، امسال با رشد ۱۰۰ درصدی اختصاص منابع در این بخش همراه شد و متوسط رشد حقوق بازنشسته‌ها را به ۳۰ درصد رساند؛ به گونه‌ای که میانگین حقوق بازنشستگان کشوری از حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در سال گذشته به سه میلیون و ۷۹۹ هزار تومان و میانگین حقوق بازنشستگان لشگری از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به چهار میلیون و ۲۹۱ هزار تومان در سال جاری رسید.

در مجموع میانگین حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری از سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۸ با افزایش ۳۰.۵ درصدی به چهار میلیون و ۴۵ هزار تومان افزایش یافت.

اما توزیع حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی که برای همسان‌سازی حقوق کارکنان در نظر گرفته شده است در ۲۰ گروه شغلی توزیع می‌شود. 

بر این اساس، برای افرادی که در گروه‌های یک تا پنج قرار دارند از یک میلیون و ۱۳۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۹۴ هزار تومان به دریافتی‌شان اضافه خواهد شد. همچنین در گروه دوم که سطوح شش تا ۱۱ است از ۷۲۵ هزار تا ۷۸۱ هزار تومان، برای گروه سوم در سطح ۱۲ تا ۱۶ نیز بیش از ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

برای افرادی که در گروه ۱۷ تا ۲۰ قرار دارند از ۹۰۰ هزار تا ۹۵۶ هزار تومان افزایش حقوق در نظر گرفته شده است. براین اساس، این افزایش برای یک میلیون و ۳۱۱ هزار نفر پیش‌بینی شده است.

معلمان فعلا راضی نشدند

اما گروه دیگر [سازمان برنامه و بودجه] حقوق بگیران دولت، فرهنگیان هستند که سال هاست دریافتی آنها با حواشی همراه بوده و رضایتی ندارد، این در حالی است که از سال گذشته رتبه بندی آنها نیز  با بودجه حدود ۲.۲ هزار میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفت ولی با توجه به شرایطی که حاکم است موجب رضایت آنها نیست.

این روزها جلساتی بین نمایندگان فرهنگیان و سازمان برنامه و بودجه و همچنین سازمان اداری و استخدامی برای رسیدن به راه حل مناسبی برگزار شده ولی تاکنون به جمع بندی نهایی نرسیده اند.

آخرین اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست‌های اخیر، نشان می دهد که وی انتقاد تشکل‌های فرهنگیان را پذیرفته و گفته که درست است دولت ۲۲۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته برای رتبه‌بندی فرهنگیان اختصاص داد و برای افزایش ۵۰ درصدی امتیازات هم پرداخت‌هایی داشت اما منجر به رضایت و تکریم فرهنگیان نشده است.

نوبخت اعلام کرده است که نظام رتبه‌بندی فرهنگیان را مجددا احیا و اجرا و از فروردین امسال نظام رتبه‌بندی را ادامه پیدا می کند.

اما وضعیت کنونی پرداختی به فرهنگیان از این حکایت دارد که متوسط حقوق آنها از حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در سال گذشته و نزدیک به پنج میلیون تومان در سال جاری رسیده است که تا چهار برابر افزایش دارد.

قرار بر این است تا تمامی تغییرات پیش‌بینی شده در حقوق کارکنان، بازنشسته‌ها و معلمان از فروردین ماه در پرداختی آنها اعمال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha