نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد عصاره "بومادران" بر روی علائم سندرم پیش از قاعدگی و شدت درد اثر دارد و باعث کاهش علائم می‌شود.

راهی برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

سلامت نیوز: نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد عصاره "بومادران" بر روی علائم سندرم پیش از قاعدگی و شدت درد اثر دارد و باعث کاهش علائم می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، یکی از مسائل شایع که با عملکرد تولیدمثل زنان ارتباط دارد سندرم پیش از قاعدگی یا PMS است.

سندرم پیش از قاعدگی مجموعه‌ای از علائم نامطلوب است که به طور مداوم در یک دوره‌ی قبل از قاعدگی ایجاد و بعد از قاعدگی ناپدید می‌شود. مطالعات زیادی بر روی تاثیر داروهای گیاهی بر روی علائم سندرم پیش از قاعدگی انجام شده است.

محققان در پژوهشی با عنوان "بررسی تاثیر عصاره گیاه بومادران بر سندرم پیش از قاعدگی در دانشجویان دختر ساکن‌ در خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی قزوین" این موضوع را بررسی کرده‌اند.

در این پژوهش آمده است:« سندرم پیش از قاعدگی با بروز علائم جسمانی و روانی متغیر و عودکننده‌ای همراه است که ۷ الی ۱۴ روز قبل از قاعدگی به وجود آمده و با شروع قاعدگی تخفیف می‌یابد. علائم این سندرم را به دو دسته علائم فیزیکی و روانی تقسیم می‌کنند.»

پژوهشگران می‌گویند:« از علائم فیزیکی این سندرم می‌توان به سردرد، نفخ، حساسیت سینه‌ها، درد مفاصل و عضلات ، خستگی، تشنگی، کمبود انرژی و تغییر در اشتها اشاره کرد. از علائم روانی PMS مواردی مانند اضطراب، افسردگی، عصبانیت یا تحریک‌پذیری بدون دلیل، دوره‌های گریه، اشکال در تمرکز، پرخاشگری و تمایل به خودکشی را می‌توان نام برد.»
براساس آن چه در این مقاله آمده« این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور بر روی دانشجویان مونث مجرد ساکن در خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال ۱۳۹۵ انجام شده است. کلیه دانشجویان چهار خوابگاه مجردی دخترانه شامل ۹۰۰ نفر به عنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته شدند با احتساب شیوع ۴۰ درصدی سندرم پیش از قاعدگی حجم نمونه برای  هر یک از گروه‌های مداخله و شاهد تقریبا ۱۶۷ نفر در نظر گرفته شد. نمونه‌ها به روش تخصیص تصادفی به یکی از دو گروه مداخله و شاهد تخصیص داده شدند.»

طبق این پژوهش «پس از شناسایی و ورود افراد مبتلا به PMS با استفاده از فرم تشخیص موقت PMS، آزمون افسردگی یک در اختیار آن‌ها قرار داده شد. در این پرسشنامه ۲۱ سوال مطرح شده است‌. فرم ثبت روزانه علائم PMS فرمی استاندارد شامل ۱۹ علامت است و دارای استاندارد جهانی است. در این مطالعه برای بررسی شدت درد قاعدگی از معیار آنالوگ بینایی که شامل نواری ۱۰ سانتی‌متری است، استفاده شده است.»

نویسندگان این مقاله می‌گویند:« طی ۱۴ روز قبل از زمان شروع قاعدگی بعدی، برای گروه مداخله یک لیوان متوسط(۲۰۰ سی‌سی) عصاره گیاه بومادران حاوی ۳۰۰ میکروگرم ماده موثر ساخت شرکت گل داروی قزوین(سه بار در روز به مدت ۷ روز آخر فاز لونتال) استفاده شد و برای گروه شاهد یک لیوان آب تهیه شده از آب و کمی شکر که روی درپوش آن یک قطره عصاره گیاه بومادران ریخته شده بود (تا از لحاظ بو شبیه باشند) مورد استفاده قرار گرفت.»

محققان در این مقاله می گویند:« نتایج مطالعه حاضر نشان داد که عصاره بومادران بر روی علائم سندرم پیش از قاعدگی اثر مثبت دارد و باعث کاهش این علائم می‌شود. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که عصاره بومادران بر روی میزان شدت درد سندرم قبل از قاعدگی اثرگذار است و باعث کاهش آن می‌شود.»

محققان این مقاله که در ضمیمه پاییز ۱۳۹۸ فصلنامه علمی پژوهشی گیاهان دارویی منتشر شده است، مهری کلهر از گروه بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سمانه یوسف لو از گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، بهروز کاوه ئی از گروه آمار سازمان سنجش آموزش کشور، فاطمه محمدی از گروه سالمندشناسی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین و هما جوادی از گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha