برخلاف باوری که معتقد است کرونا مرزبندی و خط‌کشی ندارد و همه به صورت یکسان در تیررس این ویروس قرار دارند، اما همه‌گیری جهانی این ویروس تاجدار به نابرابری‌های موجود و عدم دسترس‌پذیری خدمات به برخی از اقشار مانند افراد دارای معلولیت و سالمندان دامن زده و به صورت بی‌رحمانه‌ای به آن شدت بخشیده است.

معلولان، مغفولان روزگار کرونا

سلامت نیوز:برخلاف باوری که معتقد است کرونا مرزبندی و خط‌کشی ندارد و همه به صورت یکسان در تیررس این ویروس قرار دارند، اما همه‌گیری جهانی این ویروس تاجدار به نابرابری‌های موجود و عدم دسترس‌پذیری خدمات به برخی از اقشار مانند افراد دارای معلولیت و سالمندان دامن زده و به صورت بی‌رحمانه‌ای به آن شدت بخشیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،معلولان و افراد کم‌توان جسمی و ذهنی از جمله آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی در برابر بیماری کرونا هستند که به سبب نقص در برخی اندام‌ها و کم‌توانایی جسمی و ذهنی، نیازمند توجه ویژه‌ هستند، اما با این حال این بخش از جامعه آن گونه که شایسته است مورد توجه مسئولان قرار نگرفته‌اند.سخنان چند روز پیش رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز به آسیب‌پذیر بودن معلولان در مقابل کرونا صحه می‌گذارد.

«وحید قبادی دانا» در گفت‌وگوی ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران گفت:«احتمال ابتلای سالمندان و معلولین به کرونا 5.3 برابر بیش از سایر افراد است و 4.8 برابر بیشتر از سایر افراد احتمال مرگ بر اثر کرونا در این افراد وجود دارد.»

او همچنین خبر داد که ۴۵ مرکز تحت پوشش بهزیستی به کرونا آلوده شده‌اند.البته معلولان با نادیده گرفته شدن و بی‌توجهی بیگانه نیستند؛ آنان قبل از کرونا نیز معمولا صدای خواسته‌ها و مطالبا‌ت‌شان چندان شنیده نمی‌شد، اما با شیوع کرونا در کشور این بی‌توجهی‌ها و دیده نشدن‌های معلولان بیشتر محسوس است.

معلولان به دلیل شرایط جسمی یا روانی ویژه، نیاز‌های ویژه‌‌ای نیز دارند، اما با وجود این نیازهای خاص و ویژه، تسهیلات ویژه‌ای برای آنان در نظر گرفته نشده یا آنچه در اختیارشان قرار گرفته است آنقدر ناچیز و اندک بوده که تاثیری در کیفیت زندگی آنان نداشته و نمی‌توان آن را به عنوان تسهیلات خاصی به شمار آورد.

معلولان فراموش شدگان دستورالعمل‌های بهداشتی

معلولان فراموش شده و غایب پروتکل‌های موجود مقابله با کرونا نیز هستند.اگر به پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با بحران کرونا نیم نگاهی داشته باشیم، به این نتیجه می‌رسیم که معلولان نه تنها مغفول مانده این پروتکل‌ها هستند، بلکه سهمی در اطلاعاتی که در رسانه‌ها برای مقابله با این ویروس ارائه می‌شود، نیز ندارند.اکنون که ویروس ترسناک کرونا در کشور جولان می‌دهد، چقدر مسئولان بهداشتی کشور -که وظیفه ذاتی آنان حفاظت از جان و سلامت مردم بدون خط کشی و مرزبندی است- برنامه آموزشی برای معلولان در تلویزیون یا رادیو تهیه و پخش کرده‌اند؟ آیا ویدیو یا پادکستی وجود دارد که آموزش دهد ناشنوایان چگونه خود را از آسیب ویروس کرونا نگه دارند؟ نابینایان در مواجهه با این ویروس چگونه رفتار کنند؟ معلولان حرکتی یا کم توان ذهنی چگونه نیازهای روزانه خود را مرتفع کنند؟

آیا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی افرادی حضور دارند که در صورت مبتلا شدن معلولان به کرونا، به آنان خدمات خاص متناسب با نوع معلولیت و نیاز آنان ارائه دهد؟ آیا سازمان یا نهادی اقدامی در جهت مرتفع کردن دغدغه‌های معیشتی معلولان به ویژه معلولان سرپرست خانوار انجام داده است؟

رنج مضاعف معلولان در زمان کرونا

مدیر عامل انجمن خانواده ناشنوایان از رنج مضاعفی که این روزها معلولان از جمله ناشنوایان متحمل شده‌اند، سخن گفت.«اکرم سلیمی» با بیان این که معلولان در پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا مغفول مانده‌اند، گفت:«در زمینه معلولان اگر پروتکلی بود به سمن‌ها و سازمان‌های مربوطه باید اعلام می‌شد که آنان نیز آن را اطلاع‌رسانی و اجرایی کنند، اما اکنون هیچ دستورالعمل و پروتکلی در مورد معلولین کشور از سوی سازمان‌های مربوطه اعلام نشده است.» وی به مشکلات ناشنوایان در مراجعه به بیمارستان و مواجهه با کادر درمانی اشاره کرد و به همدلی گفت:«ناشنوایان زمانی به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که با مشکلات زیادی مواجه می‌‌شوند.»وی افزود:«ناشنوایان به دلیل نوع معلولیت‌شان توانایی ارتباط برقرار کردن با کادر درمان را ندارند.

به ویژه در این شرایط کرونایی که کادر درمان برای مقابله با این ویروس باید پوشش کامل داشته باشند و ماسک استفاده کنند، بنابراین در این وضعیت ناشنوایان لب‌خوانی را نمی‌توانند داشته باشند، اشاره هم ندارند، یعنی عملا راه ارتباطی‌شان بسته است. این مشکلات برای ناشنوایان مبتلا به کرونا نیز وجود دارد، چون آنها هم باید از ماسک استفاده کنند.»

مدیر عامل انجمن خانواده ناشنوایان تأکید کرد:«در مورد اطلاع‌رسانی هم باید بگویم این قشر به‌ویژه ناشنوایان سهمی از این اطلاع‌رسانی ندارند، چرا که اکنون اطلاع‌رسانی درمورد این بیماری از طریق صداوسیما صورت می‌گیرد، صداوسیما نیز هیچ دسترسی برای ناشنوایان در نظر نگرفته است و این سازمان طبق همان روال عادی که همیشه بوده فقط در اخبار ساعت 21یک مترجم حضور دارد که آن مترجم هم ترجمه‌ای که انجام می‌دهد چندان قابل دسترس برای ناشنوایان نیست؛ چرا که ترجمه‌ای که در تلویزیون انجام می‌گیرد، دقیقا تحت‌اللفظی فارسی است، یعنی کلمه به کلمه فارسی به زبان اشاره گفته می‌شود، در صورتی که در ترجمه باید «ترجمه» صورت بگیرد و با دستور زبان اشاره گفته شود.»

سلیمی با بیان این که از سوی نهادهای و سازمان‌های دخیل در موضوع معلولان هیچ‌گونه تسهیلاتی مانند تسهیلات نقدی یا آموزشی برای این بخش از جامعه در نظرگرفته نشده است،تصریح کرد:«سازمان بهزیستی دسترسی خاصی برای ناشنوایان در نظرنگرفته و تا حالا اتفاق خاصی را ما شاهد نبودیم. البته این سازمان اگر بخواهد دسترسی خاصی برای ناشنوایان در نظر بگیرد باید از طریق سمن‌ها باشد، چون مترجم‌ها از طریق سمن‌ها فعالیت می‌کنند و خود سازمان بهزیستی مترجمی را در اختیار ندارد.»

مدیر عامل انجمن خانواده ناشنوایان با بیان این که آمار دقیقی از ناشنوایان قربانی یا مبتلا به کرونا در دست ندارد گفت:«این بخش از جامعه نیز از تیررس کرونا در امان نمانده و خبرهایی از مبتلا شدن این بخش ساکت جامعه به کرونا نیز به اخبار شبکه‌هایی اجتماعی راه یافته است، برخی از ناشنوایان هم به دلیل ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند.»

وی به دو مورد از قربانیان کرونا که ناشنوا بودند، اشاره کرد و گفت:«یکی از ناشنوایان قربانی کرونا به دلیل مراقبت از نوه بیمارش که دچار بیماری آنفلوآنزا بوده، به بیماری کرونا مبتلا می‌شود و بعد از مراجعه به بیمارستان میلاد بستری می‌شود، اما بعد از ده روز بستری در بیمارستان جان خود را ازدست می‌دهد.

آنچه که مرگ این بیمار ناشنوا را غم‌انگیزتر می‌کند، شرایطی است که وی درطول بستری ده روزه تجربه کرده است. بدون شک وی به دلیل ناتوانی در ارتباط با قرار کردن با کادر درمان رنج و درد مضاعفی را تحمل کرده است، شاید دردی بیشتر از درد بیماری کرونا! چون قادر به برقراری ارتباط نبوده، به خانواده‌اش هم به دلیل این که ممنوع ملاقات بوده، دسترسی نداشته، از طرفی مترجم هم در کنارش نبوده است، در این وضعیت قطعا نتوانسته دردش را به کادر درمان اطلاع دهد یا مطالب کادر درمان را کامل دریافت کند.

یک مورد مرگ ناشنوای دیگری که در شهرستان اتفاق افتاده است، باز هم گویای رنج مضاعف این بخش از جامعه است. در این مورد مرگ فرد ناشنوا به دلیل این که کادر درمان نمی‌توانند با وی ارتباط برقرار کنند، عصبانی می‌شود و کادر درمان برای آرام کردنش به وی آرام‌بخش تزریق می‌کنند که فقط بخوابد و در نهایت هم این فرد فوت می‌کند.» سلیمی با اشاره به مشکلات معلولین گفت:

«در حال حاضر جامعه با بحران کرونا مواجه شده است اما معلولین با توجه به این که دسترسی برایشان دشوار است، هر گروه به یک نوعی درگیر هستند، حتی بیشتر از افراد عادی! خیلی از معلولان از جمله ناشنوایان بیکار شدند. خیلی‌ها دستفروش بودند یا در کاری مشغول بودند که ثبات نداشته و حالا اخراج شده‌اند، خیلی‌ها سرپرست خانوار هستند و بچه دارند، معیشت آنها چه می‌شود؟ این موضوع خیلی نگران کننده است. اگر دولت هیچ اقدامی نکند، تکلیف معلولان چیست؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha