تصاویری كه از ووهان مخابره می‌شدند، تصاویر شهری بود خالی از جمعیت، آدمی هم اگر دیده می‌شد، چهره‌اش در پس ماسك پوشیده بود. همان زمان ویدیوهای خبری نشان می‌دادند كه به شهروندان تذكر داده می‌شود كه بدون ماسك بیرون از خانه حاضر نشوند.

نبرد پارچه‌ای

سلامت نیوز: تصاویری كه از ووهان مخابره می‌شدند، تصاویر شهری بود خالی از جمعیت، آدمی هم اگر دیده می‌شد، چهره‌اش در پس ماسك پوشیده بود. همان زمان ویدیوهای خبری نشان می‌دادند كه به شهروندان تذكر داده می‌شود كه بدون ماسك بیرون از خانه حاضر نشوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،هنوز خبری از اعلام همه‌گیری جهانی بیماری نبود، اما خبرهایی كه از احتمال انتقال به سایر كشورها می‌رسید سبب شد تا سازمان جهانی بهداشت و مسوولان بهداشت و درمان كشورهای مختلف دست به كار شوند تا به یكی از اولین سوال‌هایی كه به ذهن همه می‌رسد، پاسخ دهند: باید ماسك به صورت بزنیم؟ پاسخ همه با قدرت این بود:

خیر! تا زمانی كه علایم بیماری ندارید یا از فرد بیمار مراقبت نمی‌كنید احتیاجی به پوشیدن ماسك نیست. یكی از دغدغه‌ها این بود كه با هجوم گسترده مردم برای خریدن ماسك، بیشترین كسانی كه به آن نیاز دارند، یعنی كادر درمان دست خالی بمانند. حالا كه بیماری كل دنیا را گرفته است اما موضوع پوشاندن یا نپوشاندن صورت محل بحث‌های بیشتر شده است و برخی كشورها استفاده از آن را توصیه می‌كنند.


هفته اول فروردین ماه بود كه نخست‌وزیر جمهوری چك به مردم كشورش خبر داد كه محدودیت‌های رفت‌وآمد و تعطیلی كسب‌وكارها كه در چك آغاز شده بود با توجه به شیوع گسترده ویروس در كشورهای اروپایی تمدید می‌شود، این‌بار او با ماسكی كه بر صورت داشت بر صفحه تلویزیون‌ها ظاهر شد. از چند روز پیش از این اعلام تمدید قرنطینه كشوری، دولت چك اعلام كرده بود كه تمامی شهروندان در صورت حضور خارج از منازل خود برای انجام كارهای ضروری ملزم به پوشیدن ماسك هستند. جمهوری چك یكی از معدود كشورهای دنیا بود كه برای پوشاندن صورت قانون وضع كرد.

یورونیوز همان زمان در گزارشی از جدیت دولت چك در اجرای این قانون نوشت: «بر اساس مقررات دولت، نیروهای پلیس می‌توانند به محض مشاهده هر كسی كه به صورت مناسبی صورت خود را در اماكن عمومی نپوشانده است برای او جریمه‌ای 360 یورویی بنویسند.» این كشور حالا با كمتر از 6 هزار و 500 مورد رسمی ثبت شده از افراد مبتلا و 170 مرگ بر اثر كرونا، یكی از موفق‌ترین كشورهای اروپایی در كنترل شیوع به شمار می‌رود.

اما جمهوری چك هم مانند سایر نقاط دنیا نمی‌توانست نیازهای مادر درمان را نادیده بگیرد و هجوم برای خرید ماسك‌های پزشكی را با ذخایر محدودش پاسخ دهد. برای همین بود كه بر اساس گزارش یورونیوز، مردم چك به صورت گسترده رو به دوختن و آماده كردن ماسك‌های خانگی كردند. سازمان جهانی بهداشت همچنان در مورد استفاده از ماسك توصیه‌های متفاوتی از كشورهایی مانند جمهوری چك دارد.

این سازمان هنوز می‌گوید كه هم استفاده نادرست از ماسك می‌تواند خطر انتقال بیماری را گسترش دهد و هم سبب كمبود ذخایر بهداشتی برای كادر درمان شود. با این وجود ویدیوهای آموزشی در سایت سازمان جهانی بهداشت به مخاطبان توضیح می‌دهند كه در صورت پوشیدن ماسك باید چه موارد بهداشتی را رعایت كنند.
 
نیویورك به قانون ماسك روی آورد
با وجود اینكه استفاده كردن یا نكردن از ماسك و در واقع پوشاندن بینی و دهان و كاستن از خطر انتقال ذرات تنفسی در كشورهای مختلف محل بحث است، یك موضوع قطعی است؛ هیچ ابزاری به اندازه فاصله‌گذاری فیزیكی نمی‌تواند مانع از انتقال ویروس شود و حتی استفاده از ماسك هم ضرورت این مورد را از میان نمی‌برد.

ایالات متحده كه حالا بیشترین نرخ ابتلا به كرونا و مرگ در دنیا را به خود اختصاص داده در حال تبلیغ هر دو مورد است؛ فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیكی و پوشیدن ماسك در اماكن عمومی. روز چهارشنبه هفته گذشته روزنامه نیویورك‌تایمز به نقل از اندرو كومو، فرماندار نیویورك نوشته:

«تمام نیویوركی‌ها در مكان‌هایی كه حفظ فاصله اجتماعی امكان‌پذیر نیست، ملزم به پوشیدن ماسك هستند؛ مكان‌هایی مانند وسایل حمل و نقل عمومی، مغازه‌ها و پیاده‌روهای شلوغ.» این دستور از روز گذشته در نیویورك لازم‌الاجرا شده است. فرماندار تاكید كرده است كه جز ماسك‌های استاندارد، استفاده از ماسك‌های پارچه‌ای هم توصیه می‌شود. ایالت نیوجرسی یك هفته پیش از نیویورك این الزام را برای شهروندانش گذاشته بود و حالا به نظر می‌رسد در ایالت‌هایی كه بیشترین میزان شیوع بیماری را داشته‌اند این دستورالعمل مورد توجه قرار گرفته است.


مركز كنترل و پیشگیری بیماری (CDC) زیر نظر وزارت بهداشت و خدمات انسانی امریكا در سایت رسمی خود شروع به اطلاع‌رسانی و تشویق شهروندان این كشور به استفاده از ماسك‌های پارچه‌ای كرده است تا به كاهش سرعت شیوع بیماری كمك شود و در همین حین تاكید كرده است: «پوشش‌های پارچه‌ای صورت به معنای ماسك جراجی یا ماسك N95 نیست.

این اقلام همچنان باید برای كاركنان بخش سلامت و سایر كاركنان خط مقدم درمان در نظر گرفته شوند.» در مورد استفاده از این ماسك‌های پارچه‌ای توصیه‌های جدی هم وجود دارند: استفاده از آن برای كودكان زیر 2 سال ممنوع است، به هنگام برداشتن ماسك به هیچ‌ عنوان دست خود را به بینی، چشم‌ها و صورت خود نزنید و پس از برداشتن ماسك بلافاصله دست‌های‌تان را طبق توصیه‌های بهداشتی بشویید.

دستورالعمل‌های تصویری این مركز كه طریقه ساخت ماسك در خانه را با كمك چرخ خیاطی یا بدون نیاز به آن آموزش می‌دهند هم در شبكه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند و برخی چهره‌های بهداشت و درمان این كشور هم بر اساس همین آموزش‌ها، ویدیوهایی از نحوه تهیه ماسك خانگی در فضای مجازی قرار داده‌اند.


در مكان‌های عمومی، در متروها، اتوبوس‌ها و پیاده‌روها احتمال این می‌رود كه سرفه یا عطسه‌ای ناخودآگاه سبب نشر ویروس شود. شاید برای همین است كه وقتی حفظ فاصله فیزیكی از سایرین بین 1.5 تا دو متر امكان‌پذیر نیست، پوشاندن صورت سبب شود تا این تك سرفه‌ها و عطسه‌ها مجال كمتری برای پرتاب ذرات تنفسی پیدا كنند.

قانونی كه حالا در ایالت‌های مختلف امریكا هم در حال گسترش است، به صورت ویژه در مغازه‌هایی كه ناچار از ادامه كسب و كار هستند اعمال می‌شود، به صورت ویژه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای كه كاركنان آنها همواره در معرض مواجهه با مشتریان گوناگون هستند. بسیاری از این فروشگاه‌ها حالا ورود مشتریان بدون پوشیدن ماسك را اجازه نمی‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha