مسئول دبیرخانه كشوری كنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باكتری ها پایین آورده و موجب زخم معده می شود.

سلامت نیوز: مسئول دبیرخانه كشوری كنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باكتری ها پایین آورده و موجب زخم معده می شود.
مهندس خدیجه محصلی در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با اشاره به این كه بیماری های قلبی و عروقی ناشی از استعمال دخانیات، جان بیش از ‌٦٠٠ هزار نفر را در سال می گیرد، اظهار داشت: استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگی عروق و ایجاد حمله قلبی و سكته می‌شود.
وی افزود: استعمال دخانیات باعث تضعیف و خنثی سازی اسید معده و مقاوم شدن بعد از غذا خوردن و همچنین بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و تخریب دیواره آن می‌شود.
به گفته مسئول دبیرخانه كشوری كنترل دخانیات، زخم معده افراد سیگاری به سختی درمان می‌شود و احتمالی بهبودی آن تا زمانی كه فرد سیگاری بوده، اكثرا اندك است و قطران موجود در دود سیگار نیز در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخن ها جمع شده و باعث تغییر رنگ آنها به قهوه‌ای مایل به زرد می‌شود.
محصلی با بیان این كه سقط جنین در مادران سیگاری ‌٢ تا ‌٣ برابر بیشتر است، تصریح كرد:‌ استعمال دخانیات در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن كم و بروز مسایل بهداشتی در آینده شود.
وی تأكید كرد: بیش از ‌٤٠ عنصر سرطان زا در دود سیگار وجود دارد و احتمال سرطان ریه ‌٢٢ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری است.
گفتنی است: طبق تحقیقات بی شماری كه انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانیات توسط افراد سیگاری، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان های دیگر از قبیل زبان ، دهان، غدد، بزاق و حلق (6 تا 27 برابر)  ، سرطان بینی (2 مرتبه بیشتر)، گلو (12 مرتبه)، مری (8 تا 10 برابر)، حنجره (10 تا 18  برابر)، معده (2 تا 3 برابر)، كلیه (5 برابر)، لوزالمعده (2تا 5 برابر)، وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha