با تغییر سطح نور و آغاز فصل بهار و تابستان چرخه خوابمان نیز تغییر می کند. چون سطح ملاتونین ( هورمونی که باعث می شود خواب آلود شویم ) زودتر بالا می رود و صبح ها نیز سریعتر پایین می رود. به این جهت ممکن است بعضی از ما سریعتر به خواب برویم و صبح ها نیز نسبت به گذشته زودتر از خواب بیدار شویم. مرکز کنترل خواب در مغز به حرارت بسیار حساس است بنابراین شرایط گرم و مرطوب ممکن است خواب را دشوار کند. پس با گرم تر شدن هوا شاید بهتر باشد در اتاقی خنک با پنجره هایی باز و پنکه بخوابید.

تاثیر تغییر فصل بر روی خواب

سلامت نیوز:مانند دیگر فرآیندهای فیزیولوژیکی در بدن، خوابمان نیز تحت تاثیر محیط خارجی و فصل ها قرار می گیرد. این یعنی تغییر در ساعت ها برابر است با تغییر در میزان خواب شما. آنچه باید درباره این تغییرات بدانید را در ادامه به شما خواهیم گفت:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی دکتر کرمانی با تغییر سطح نور و آغاز فصل بهار و تابستان چرخه خوابمان نیز تغییر می کند. چون سطح ملاتونین ( هورمونی که باعث می شود خواب آلود شویم ) زودتر بالا می رود و صبح ها نیز سریعتر پایین می رود.

به این جهت ممکن است بعضی از ما سریعتر به خواب برویم و صبح ها نیز نسبت به گذشته زودتر از خواب بیدار شویم. مرکز کنترل خواب در مغز به حرارت بسیار حساس است بنابراین شرایط گرم و مرطوب ممکن است خواب را دشوار کند. پس با گرم تر شدن هوا شاید بهتر باشد در اتاقی خنک با پنجره هایی باز و پنکه بخوابید.

 

در زمستان چه اتفاقی می افتد؟

با آمدن زمستان نیز خواب ما دچار تغییراتی می شود: روزهای کوتاه و کم شدن نور خورشید در زمستان می تواند باعث افت سطح ویتامین D در بدن شود. این ویتامین برای تولید هورمون سروتونین ضروری است که به نوبه خود برای تثبیت چرخه خواب و بیداری و سطح ملاتونین اهمیت زیادی دارد. کمبود ویتامین D می تواند موجب اختلال های فصلی شود به همین دلیل است که بیرون رفتن در چنین فصلی بسیار مهم است.

یکی از مزایای زمستان این است که هوای خنک کمک می کند راحت تر به خواب بروید، همانطور که گفته شد دمای هوا نقشی اساسی در شروع خواب و کمک به ایجاد ریتم شبانه روزی دارد. در حالت ایده آل دمای مغز باید از دمای هسته بدن پایین تر باشد تا تایمر شبانه روزی بتواند بهتر کار کند.

آلرژی و مریضی

هر فصل با خود آلرژن های ( عامل حساسیت ) جدیدی می آورد از گرده علف ها و درختان در فصل بهار و تابستان گرفته تا غبار در فصل زمستان. آنتی هیستامین ها می توانند به صورت موقت علائم آلرژی را کاهش دهند، اما ممکن است کیفیت خواب را کاهش دهند و حتی موجب خواب های آشفته یا کابوس شوند. شاید بهتر باشد از روش های شستشوی بینی استفاده کنید تا مسیر بینی خود را از آلرژن ها تمیز نگه دارید.

چگونه با جلو رفتن ساعت کنار بیاییم؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با تغییر ساعت دچار مشکل می شوند، نکاتی زیر می تواند کمکتان کند:

 

۱- زودتر شروع کنید

هرچه سریعتر تمام روتین های خود از وعده های غذایی گرفته تا زمان خواب را با ساعت جدید تنظیم کنید شاید تنها دو روز طول بکشد که دوباره تنظیم شوید. وقتی خودتان آماده شوید به بدنتان کمک می کنید با استرس کمتری تغییر ساعت را قبول کند.

 

۲- وعده های سبک میل کنید

از خوردن غذاهای سنگین هنگام شب و به خصوص دیر وقت پرهیز کنید چون باعث می شوند به خواب رفتنتان سخت شود.

۳- یک چرت با کیفیت بزنید

در میانه ی روز برای از بین بردن خستگی چرت بزنید ، سعی کنید بیشتر از ۲۰ دقیقه نشود. جایی آرام را انتخاب کرده و بدون اینکه ذهنتان را درگیر چیزی کنید ۲۰ دقیقه به خود آرامش دهید.

 

۴- ورزش کنید

ورزش باعث تحریک تولید سروتونین می شود که باعث تنظیم بدن است. در صورت امکان بیرون ورزش کنید. فکر خوبی است که تا جای ممکن آفتاب بگیرید چون به تنظیم مجدد ریتم شبانه روزی بدن کمک می کند.

۵- بیش از حد نخوابید

صبح روزهای تعطیل بیش از حد نخوابید چون این کار باعث می شود شب برای خوابیدن به مشکل بخورید. اگر فکر می کنید ممکن است بیش از حد بخوابید برای خود ساعت کوک کنید.

اگر استرس از دست دادن یک ساعت خواب را دارید در واقع خود را از خوابی راحت در ادامه نیز محروم ساخته اید. با آرامش به بدن خود اجازه دهید خود را با شرایط جدید تنظیم کند چون قدرت این کار را دارد. استرس همه چیز را کند می کند. به خاطر داشته باشید که خواب تنها یکی از راه های انرژی گرفتن است بنابراین می توانید از راه های دیگر نیز برای جبران آن استفاده کنید. مطمئن شوید که در هر سطحی مراقب خود هستید ،احساسی، فیزیکی، روحی و روانی تا هیچ تفاوتی احساس نکنید.

  
     
     

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha