معاون اداره کل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت : ترس و فوبیا نسبت به بیماری کرونا سبب مراجعه دیرهنگام یا امتناع از مراجعه به پزشک در میان سالمندان شده است که این موضوع میزان مرگ بیماران قلبی و مغزی در منزل را افزایش داده است.

فوبیای مراجعه به پزشک، چالش جدی این روزهای سالمندان

سلامت نیوز:معاون اداره کل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت : ترس و فوبیا نسبت به بیماری کرونا سبب مراجعه دیرهنگام یا امتناع از مراجعه به پزشک در میان سالمندان شده است که این موضوع میزان مرگ بیماران قلبی و مغزی در منزل را افزایش داده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از رادیو گفت و گو ،برنامه " چشم و چراغ " با موضوع بایسته های سبک زندگی سالمندان در شرایط پاندمی کرونا با حضور دکتر داریوش پناهی زاده ، معاون اداره کل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی روانه آنتن رادیو گفت و گو شد .


دکتر داریوش پناهی زاده در ابتدا با یادآوری این موضوع که سالمندان بیش از همه گروه های سنی تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفته اند ، اظهار کرد : متاسفانه به دلیل داشتن بیماری های زمینه ای و آسیب پذیر بودن سالمندان ، میزان مرگ و میر در این گروه سنی بیش از سایرین است .


وی افزود : خوشبختانه به دلیل اینکه بیشتر سالمندان در ایران در کنار خانواده زندگی می کنند ، آمار مرگ و میر کشور ما در مقایسه با دیگرکشورها که این گروه سنی در خانه سالمندان ساکن هستند ، به نسبت کمتر است .


پناهی زاده به اقدامات سازمان تامین اجتماعی در خصوص مقابله با بیماری کرونا اشاره کرد و گفت : سازمان از ابتدای شیوع این ویروس با 77 بیمارستان ملکی ، 310 پلی کلینیک و مرکز درمانی ، 8هزار پزشک و نزدیک به 50هزار نفر کادر پزشکی و درمانی در خدمت مردم بود .
معاون اداره کل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی از ابتلای 300نفر از کادر درمانی تامین اجتماعی به ویروس کرونا خبر داد و گفت : متاسفانه 9 نفر از همکاران بخش درمان ، جان خود را در اثر این بیماری از دست دادند .


پناهی زاده در بخش دیگری از برنامه، با تاکید بر اینکه شیوع کرونا یک موضوع جهانی است ، عنوان کرد : از آنجایی که این ویروس جدید است ، کشف واکسن و داروهای قطعی زمان بر و مشکل است . از این رو انتظار می رود این بیماری تا شهریورماه وجود داشته باشد.


وی با بیان اینکه نشانه ها و عوارض بیماری در سالمندان به دلیل سن آنها کمی با دیگر گروه های سنی تفاوت دارد ، اظهار کرد : بیشترین علامتی که در سالمندان مشاهده می شود سرفه و تنگی نفس می باشد و نشان دهنده درگیر شدن سیستم تنفسی است که باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود .
این پزشک ، مراجعه دیرهنگام یا عدم مراجعه به پزشک را یکی از بزرگترین چالش ها دانست و بیان کرد : ترس و فوبیای مردم از ویروس کرونا سبب شده است بیماران قلبی و عروقی و مغزی که در حالت عادی تعداد قابل توجهی از رفتن به بیمارستان خودداری کنند .


پناهی زاده تاکید کرد : مرگ در اثر عوارض قلبی و عروقی در منازل افزایش یافته است .از این رو به ویژه سالمندان در صورتی که علائم جدی است با اورژانس تماس بگیرید یا به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید .


وی در ادامه افزود : در حال حاضر با طولانی شدن زمان شیوع ویروس و روند درمان آن ، انتظار اضطراب ، وسواس و افسردگی در سالمندان وجود دارد .
این مقام مسئول در سازمان تامین اجتماعی در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو از تشکیل یک پویش سالمندی خبر داد و اظهار کرد : در این انجمن تعداد زیادی پزشک همکاری دارند که به صورت رایگان و در ساعات مختلف مشاوره ارائه می دهند. سالمندان می توانند با شماره تلفن 09051716474 که مربوط به ریاست انجمن سالمندان کشور است ، تماس برقرار کنند و از خدمات این پویش بهره ببرند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha