غذاهای مناسب برای معده های حساس وجود دارد که می‌تواند ناراحتی معده را برطرف کند و به بیمار در بهبود سریع کمک نماید. در این مقاله چند نمونه از بهترین غذاها را که درد معده را تسکین می‌دهد معرفی می‌کنیم.

۱۱ ماده‌ی غذایی مفید برای معده درد

سلامت نیوز:تقریبا همه‌ی افراد هر از گاهی دچار معده درد می‌شوند، علائم شایع معده درد عبارت است از : تهوع ، سوء هاضمه، استفراغ، نفخ، اسهال یا یبوست. دلایل زیادی برای معده درد وجود دارد و درمان آن نسبت به ناراحتی متفاوت می‌باشد.

غذاهای مناسب برای معده های حساس

خوشبختانه غذاهای مناسب برای معده های حساس وجود دارد که می‌تواند ناراحتی معده را برطرف کند و به بیمار در بهبود سریع کمک نماید. در این مقاله چند نمونه از بهترین غذاها را که درد معده را تسکین می‌دهد معرفی می‌کنیم.

زنجبیل

زنجبیل می تواند حالت تهوع و استفراغ را برطرف کند. حالت تهوع و استفراغ از علائم شایع معده درد می‌باشد. زنجبیل، یک نوع ریشه‌ی خوراکی معطر با گوشت زرد روشن است که اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای هر دوی این علائم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زنجبیل را می‌توان به صورت خام، پخته شده، در آب داغ یا به عنوان یک مکمل میل کرد و از همه لحاظ مفید است. با بررسی ۶ مطالعه شامل ۵۰۰ زن باردار، مشخص شده است که مصرف ۱ گرم زنجبیل در روز می‌تواند تهوع و استفراغ صبحگاهی را نیز برطرف کند.

هم‌چنین مصرف روزانه ۱ گرم زنجبیل، قبل از انجام شیمی درمانی و جراحی، می‌تواند شدت علائم را کاهش دهد. حتی می‌توان از زنجبیل به عنوان داروی طبیعی برای بیماری حرکتی استفاده کرد. زنجبیل سیگنالینگ سیستم عصبی را در معده تنظیم می‌کند و سرعت خالی شدن معده را زیاد می‌کند.

در نتیجه تهوع و استفراغ را کاهش می‌دهد. به طور کلی زنجبیل می‌تواند ایمن تلقی شود، اما سوزش سر دل، درد معده و اسهال با دوزهای بالاتر از ۵ گرم در روز ممکن است اتفاق بیفتد. بنابراین زنجبیل می‌تواند به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک کند به خصوص هنگامی که با بارداری، جراحی، شیمی درمانی یا بیماری حرکتی همراه است.

بابونه

بابونه ممکن است استفراغ را کاهش دهد و ناراحتی روده را تسکین بخشد. بابونه، گیاهی با گل‌های سفید، یک روش درمانی سنتی برای ناراحتی معده است. بابونه را می‌توان خشک کرد و داخل چای دم کرد یا به عنوان یک مکمل از آن استفاده کرد.

بابونه برای انواع مشکلات روده از جمله گاز، سوءهاضمه، اسهال، حالت تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک مطالعه‌ی حیوانی نشان داده است که عصاره‌ی بابونه با کاهش اسپاسم روده و کاهش میزان آب ترشح شده در مدفوع، اسهال را در موش تسکین می‌دهد، اما تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا این امر در مورد انسان نیز صدق می‌کند یا نه؟

بابونه نیز به طور معمول در مکمل‌های گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد که باعث رفع سوءهاضمه، گاز، نفخ و اسهال و همچنین قولنج در نوزادان می‌شود.

با این حال، از آنجا که بابونه در این فرمول‌ها با بسیاری از گیاهان دیگر ترکیب شده است دشوار است فهمید که آیا اثرات مفید آن از بابونه است یا از ترکیب سایر گیاهان. اگرچه اثرات تسکین دهنده روده با بابونه به طور گسترده شناخته شده است، اما تحقیقات هنوز درباره‌ی چگونگی برطرف شدن ناراحتی معده با بابونه هنوز ادامه دارد.

بنابراین بابونه یک داروی معمول برای ناراحتی معده و روده است، اما برای درک چگونگی عملکرد، تحقیقات بیشتری لازم است.

نعنا

نعنا باعث رفع علائم سندرم روده تحریک پذیر می‌شود. برای برخی از افراد درد معده ناشی از سندرم روده‌ی تحریک پذیر یا IBs است. I b s نوعی اختلال مزمن روده است که می‌تواند باعث درد معده، نفخ، یبوست و اسهال شود در حالی‌که کنترل Ibs دشوار است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که نعنا ممکن است به کاهش این علائم ناراحت کننده کمک کند.

مصرف کپسول‌های روغن نعنا روزانه حداقل به مدت دو هفته می‌تواند درد معده، گاز و اسهال را در بزرگ‌سالان مبتلا به Ibs  به میزان قابل توجهی کاهش دهد. محققان معتقدند که روغن نعنا با شل کردن عضلات در دستگاه گوارش، شدت اسپاسم روده را که می‌تواند باعث درد و اسهال شود، کنترل کند.

این تحقیق امیدوار کننده است، مطالعات برای تعیین این‌که آیا برگ نعنا یا چای نیز تاثیر مشابهی دارد، ادامه دارد. نعنا برای اکثر افراد بی خطر است اما برای افرادی که ریفلاکس شدید، فتق هیاتال، سنگ کلیه  یا اختلالات کبدی و کیسه‌ی صفرا دارند، احتیاط لازم است.

برنج

برنج منبع خوبی از انرژی و پروتئین است، اما همه‌ی دانه‌ها به راحتی هضم نمی‌شوند. برنج با فیبر زیاد مانند برنج قهوه‌ای می‌تواند در مشکلات گوارشی از جمله اسهال، نفخ و گاز معده موثر باشد. برنج سفید غنی شده به ویتامین‌ها و مواد معدنی اضافه شده است که باعث تقویت ارزش غذایی آن‌هامی‌شود.

موز

موز کربوهیدرات‌ها، فیبر، پتاسیم و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر را تامین می‌کند. بیشتر افراد می‌توانند آن را به خوبی هضم کنند. هر چه مصرف موز بیشتر باشد، کربوهیدرات بیشتری به قند تبدیل می‌شود.

بنابراین افرادی که برنامه‌ی غذایی خاصی برای کنترل دیابت دارند باید نیاز بدن خود نسبت به هیدرات‌ها و قندهای حاصل از موز را در نظر بگیرند.

سیب

سیب بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌باشد که سرشار از مواد مغذی و اکسیدان است. با این حال فیبر موجود در سیب می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود.

پخت و پز به تجزیه فیبر کمک می‌کند و باعث هضم آسان‌تر می‌شود. به همین دلیل، هضم سیب پخته شده نسبت به یک سیب پخته نشده آسان‌تر است. افرادی که رژیم کم قند دارند باید قند موجود در سیب را مد نظر قرار دهند.

تخم مرغ

تخم مرغ آب‌پز، طعم‌دار یا خرد شده به راحتی قابل هضم می‌باشد. تخم مرغ اغلب برای افرادی که در حال بهبودی از ویروس معده یا حالت تهوع هستند، مفید و مناسب می‌باشد سفیده‌ی تخم مرغ چربی کمتری دارد و هضم آن آسان‌تر می‌باشد. اما بسیاری از افرادی که مشکل گوارشی دارند می‌توانند زرده‌ی تخم مرغ را نیز تحمل کنند.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین فیبرمحلول را تامین می‌کند، که هضم آن راحت‌تر از فیبر نامحلول است. فیبر محلول همچنین باکتری‌های خوب موجود در روده را افزایش می‌دهد و به سیستم گوارشی سالم کمک می‌کند. سیب زمینی شیرین همچنین حاوی پتاسیم است، الکترولیتی که اغلب در هنگام نارسایی‌های گوارشی از بین می‌رود.

مرغ

مرغ منبع پروتئین است و به بدن کمک می‌کند تا خود را ترمیم کند. مرغ همچنین طیف وسیعی از مواد معدنی و ویتامین‌های گروه B  را تامین می‌کند. مرغ حاوی فیبر نیست به راحتی هضم می‌شود و برای افرادی که دارای مشکلات گوارشی مانند IBS هستند، انتخاب خوبی می‌باشد.

ماهی آزاد

ماهی آزاد حاوی پروتئین، اسیدهای چرب امگا۳ و طیف گسترده‌ای از مواد معدنی و ویتامین‌های گروه B است پختن ماهی قزل‌آلا بدون اضافه کردن چربی یا روغن به هضم آسان آن کمک می‌کند.

ماهی‌های روغنی بزرگ می‌توانند حاوی میزان زیادی جیوه باشند، و برای مادران باردار مضر باشند اما ماهی سالمون معمولا دارای جیوه‌ی کمتری می‌باشد. هضم ماهی قزل‌آلا نسبت به ماهی سالمون پخته شده سخت‌تر می‌باشد.

عسل

عسل از سطوح بالای موتوسساکریدها، فروکتوز و گلوکز است. همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری است. از همین رو یکی از غذاهای مناسب برای معده های حساس محسوب می‌شود.

عسل خام و طبیعی فعال‌ترین آنزیم‌ها را دارد. اگر در هر روز یک قاشق غذاخوری عسل خورده شود غذا راحت‌تر هضم می‌شود و همچنین عسل سیستم ایمنی را نیز تقویت می‌کند.

بعضی از داروهای شیمیایی مانند: آنتی بیوتیک‌ها، مکمل‌های آهن و برخی از داروهای کلسترول و شیمی درمانی می‌توانند باعث درد معده شوند عسل به کاهش بیماری ریفلاکس معده کمک می‌کند و مشکل گاز معده را نیز خنثی می‌کند. نوشیدن مخلوطی از دو قاشق غذاخوری عسل و نیم فنجان آب ولرم باعث کاهش درد معده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha