شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 292191

بخش گردشگری کشور متاثر از تبعات شیوع کرونا در ایران تاکنون بیش از 4هزار میلیارد تومان زیان دیده است و اکنون براساس اخباری که به رسیده است، احتمال می‌رود 60هزار نیروی شاغل در بخش هتلداری و شرکت‌های خدمات گردشگری در اردیبهشت‌ماه امسال شغل خود را از دست بدهند و اردیبهشت ‌ماه سال99 به فصل سیاه گردشگری برای شاغلان این صنعت تبدیل شود.

انجماد گردشگری در بهار

سلامت نیوز: بخش گردشگری کشور متاثر از تبعات شیوع کرونا در ایران تاکنون بیش از 4هزار میلیارد تومان زیان دیده است و اکنون براساس اخباری که به  رسیده است، احتمال می‌رود 60هزار نیروی شاغل در بخش هتلداری و شرکت‌های خدمات گردشگری در اردیبهشت‌ماه امسال شغل خود را از دست بدهند و اردیبهشت ‌ماه سال99 به فصل سیاه گردشگری برای شاغلان این صنعت تبدیل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،دولت 75هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای حمایت از مشاغل آسیب‌دیده در توفان شیوع کرونا در ایران و با نرخ سود 12درصد به شرط تعدیل نشدن نیروهای بخش‌های آسیب‌دیده اختصاص داده است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز به‌شدت در تلاش است تا مبلغ 3هزارو800میلیارد تومان از این تسهیلات را جذب صنعت گردشگری کند تا به‌زعم خود بخشی از زیان‌های این صنعت را جبران کند که تاکنون نیز دولت به تلاش‌های او توجهی نشان نداده است.همین دیروز وزارت میراث‌فرهنگی به نقل از علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد:

«درصورت تخصیص پیدا نکردن ۳۸هزارمیلیارد ریال اعتبار برای جبران بخشی از خسارت‌های گردشگری، شاهد سیل عظیم بیکاری در سال جهش تولید خواهیم بود.»براساس آنچه فعالان صنعت گردشگری کشور گفته‌اند، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلساتی که با انجمن‌های صنفی گردشگری کشور داشت به آنها اعلام کرد که به شرط حفظ پرسنل شاغل در هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری تا 3 یا 4‌ماه مبلغ 12میلیون تومان به‌ازای هریک از پرسنل شاغل با سود 12درصد، از اعتباری که سخت در تلاش برای گرفتن آن برای تاسیسات گردشگری است، ارائه می‌دهد.

انجمن‌های صنفی بخش گردشگری ازجمله جامعه هتلداران ایران و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که سیاستگذاری‌های گردشگری در بخش خصوصی را برعهده دارند اما این پیشنهاد را نپذیرفته‌اند. آنها معتقدند 12میلیون تومانی که با سود 12درصد قرار است برای حفظ چهارماهه هر یک از پرسنل دریافت کنند، تنها کفاف پرداخت 4‌ماه حقوق همان افراد را می‌دهد و مالکان تاسیسات گردشگری از آن پس سود 12درصدی بانک‌ها را بابت پرداخت حقوق 4‌ماه پرسنل از جیب خود پرداخت کنند و باری مضاعف بر هزینه‌های جاری و زیان‌های اقتصادی ناشی از کرونا بر آنها تحمیل می‌شود.

فعالان صنعت گردشگری تلاش‌های وزیر میراث‌فرهنگی برای ترغیب فعالان گردشگری به گرفتن وام 12درصدی، را بازی بی‌نتیجه و به زیان فعالان صنعت گردشگری می‌دانند که درآمدشان در شرایط فعلی کشور به صفر رسیده است.


بسته حمایتی یا بدهکاری گردشگری؟

هفته گذشته معاون اول رئیس‌جمهوری به همراه رئیس بانک مرکزی ایران به ارگ آزادی تهران رفتند تا در حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پای صحبت انجمن‌های صنفی در بخش هتلداری و شرکت‌های خدمات مسافرتی بنشینند و به راه‌حلی برای پایان بحران اقتصادی ایجاد شده در این بخش برسند.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در آن جلسه به معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام کرد که بخش گردشگری در سال97 به‌دلیل نوسانات شدید ارز نتوانست فعالیت چندانی داشته باشد و در سال98 نیز از همان ابتدای سال با ماجرای سیل و زلزله و هر دو ‌ماه یک بحران به‌دلیل اعتراض به گرانی قیمت بنزین، قطع شدن مکرر اینترنت، سقوط هواپیما و التهابات سیاسی و مشکلات خارجی، صنعت گردشگری کشور با ریزش 30درصدی سفر مواجه شد.

در نورز99 نیز به گفته رفیعی، 40درصد دفاتر خدمات گردشگری که درآمدشان تنها در نوروز است به‌طور کامل درآمد خود را از دست دادند.رفیعی به معاون اول رئیس‌جمهوری گفت که مالکان شرکت‌های خدمات مسافرتی تنها در سال99 و با آغاز کرونا در ایران 1200میلیارد تومان زیان دیدند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در همان جلسه به اسحاق جهانگیری اعلام کرد: بسته حمایتی شما از صنعت گردشگری کشور یک وام با سود 12درصد است که این وام به درد فعالان این صنعت نمی‌خورد.

ضمن آنکه این وام در اختیار یک مشت دلال قرار خواهد گرفت. ضمن آنکه مبلغی که قرار است به شرکت‌های خدمات مسافرتی با سود 12درصد کمک شود که فقط حقوق 3 یا 4‌ماه پرسنل است. ضمن آنکه با گرفتن این وام یک دفتر با هزینه‌های جاری، بیش از 25درصد باید پرداخت کند که به صرفه نیست.حرمت‌الله رفیعی حالا  می‌گوید:

شدیدا با این وام مخالف هستیم و این مخالفت را مکتوب نیز اعلام کرده‌ایم.دولت حتی پیشنهاد بخشودگی سه‌ماهه مالیات در بخش گردشگری را مصوب کرده است، اما رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران باز هم معتقد است این اقدام دردی از شرایط بحرانی صنعت گردشگری کشور درمان نمی‌کند.او می‌گوید: امهال مالیاتی در این شرایط اصلا معنا ندارد.

دولت می‌گوید پرسنل را 3‌ماه نگهدارید و بیمه آنها را نیز در این شرایط پرداخت کنید. درحالی‌که قرارداد با پرسنل تا پایان سال98 بوده و بنابراین باید در این‌ ماه در انتظار تعدیل زیاد نیرو در شرکت‌های خدمات مسافرتی بود.براساس برآورد رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، 3500دفتر خدمات مسافرتی در کشور فعالیت دارند که هر یک از آنها 10پرسنل دارند و بدین‌ترتیب در کمترین حالت 35هزار نفر در این بخش فعالیت می‌کنند که با توجه به شرایط ایجاد شده و مشکلاتی که برای صنعت گردشگری کشور به‌دلیل شیوع کرونا در ایران ایجاد شد بیش از 20هزار نیروی شاغل در این بخش به‌ناچار کار خود را از دست می‌دهند.


 وام یا دام؟

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران نیز از وجود 80هزار نیروی شاغل در صنعت هتلداری کشور خبر می‌دهد که بخش زیادی از کارکنان هتل‌های بزرگ از اردیبهشت‌ماه به‌تدریج کار خود را از دست می‌دهند و 40هزار نیروی شاغل در بخش هتلداری بیکار ‌می‌شوند.رئیس جامعه هتلداران ایران در  به ارائه وام 12میلیون تومانی با سود 12درصد برای حفظ 3 یا 4ماهه نیروهای شاغل در صنعت هتلداری و مدت بازگردان 2ساله این مبلغ نیز اعتراض می‌کند و می‌گوید: ما نیز به دولت اعلام کرده‌ایم که در این شرایط تسهیلاتی تأثیر دارد که مدت زمان بازگردان آن 5ساله باشد و با دوره تنفس 6 ماه یا یک سال و البته نرخ بهره تک‌رقمی باشد.حمزه‌زاده  گفت:

جامعه هتلداران ایران نیز از ابتدا به این اقدام دولت و پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی معترض بود و معتقد است این وام تبدیل به دام هتلد‌اران خواهد شد و مصیبت هتلداران را در شرایطی که هیچ درآمدی نداشته‌اند دو چندان خواهد کرد.جمشید حمزه‌زاده  اعلام کرد: چنین تسهیلاتی به درد هتلداران و بخش گردشگری نمی‌خورد و هتلدارها در نامه مشترک با شرکت‌های خدمات مسافرتی این موضوع را به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کردند. او گفت: هیچ هتلداری حاضر به گرفتن این وام نیست و تسهیلات با این شرایط را صدقه می‌داند و معتقد است نه‌تنها مشکلی از صنعت هتلداری حل نمی‌کند که بار مضاعف بر مشکلات این صنعت است.

به گفته رئیس جامعه هتلداران ایران، اوج تعدیل نیرو در بخش هتلداری و بیکاری در این بخش در اردیبهشت‌ماه رقم می‌خورد و تا 40هزار نیروی شاغل در هتل‌ها کار خود را از دست می‌دهند. سال98 براساس آماری که جامعه هتلداران ایران در اختیار روزنامه همشهری قرار داده است، ماهانه مبلغ 300میلیارد تومان هزینه پرداخت دستمزد به کارکنان بخش هتل و هتل‌آپارتمان‌های کشور پرداخت شده است که سال99 این مبلغ باید در ‌ماه به حدود 400میلیارد تومان برسد.

به گفته رئیس جامعه هتلداران ایران، این مبالغ در شرایطی پرداخت می‌شود که در اسفندماه سال98 هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های کشور هزار میلیارد تومان از درآمد خود را از دست دادند و در فروردین‌ماه سال99 نیز این خسارت به 2هزار میلیارد تومان رسید. 1250هتل در کشور با ظرفیت حدود یکصدهزار تخت وجود دارد که از اسفند‌ماه سال گذشته و فروردین‌ماه سال99 ظرفیت تمامی آنها خالی ماند.جمشید حمزه‌زاده می‌گوید:

هتل‌ها با آنکه تعطیل شدند ولی هزینه‌های جاری بابت نگهداری فضای سبز، آب، برق و... دارند. ضمن آنکه هر دو روز یک‌بار به‌دلیل خالی ماندن ظرفیت باید سمپاشی شوند تا از ورود حشرات موذی به داخل اتاق‌ها جلوگیری شود. برق محوطه نیز باید روشن بماند و همه این هزینه‌ها در شرایطی تحمیل می‌شود که هتل‌ها امسال حتی یک ریال هم تا به امروز درآمد نداشته‌اند. بنابراین شرایط به‌گونه‌ای است که هتل‌ها را ناچار به سمت تعدیل پرسنل کشانده است و دولت باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha