در اولین روزهای پس از شیوع ویروس كرونا در چین، محققان چینی كه تحقیقات فشرده برای شناسایی ساختار این ویروس نوپدید را آغاز كرده بودند، اعلام كردند كه ممكن است برخی گروه‌های خونی، بیشتر یا كمتر در معرض خطر ابتلا به كووید 19 باشند.

مصونیت گروه‌خونی O از كرونا چقدر واقعیت دارد؟

سلامت نیوز:در اولین روزهای پس از شیوع ویروس كرونا در چین، محققان چینی كه تحقیقات فشرده برای شناسایی ساختار این ویروس نوپدید را آغاز كرده بودند، اعلام كردند كه ممكن است برخی گروه‌های خونی، بیشتر یا كمتر در معرض خطر ابتلا به كووید 19 باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،در نتایج این مطالعات گفته می‌شد كه افراد با گروه خونی A نسبت به دیگر گروه‌های خونی و به خصوص نسبت به گروه خونی O، در مقابل ویروس كرونا آسیب‌پذیرتر هستند چرا كه بنا بر نتایج این مطالعات، اغلب مبتلایان بستری در بیمارستان‌ها، دارای گروه خونی غیر از O یا AB بوده و گروه خونی A داشتند.

در یكی از این مطالعات كه بر 2 هزار و 173 مبتلای بستری در سه بیمارستان چین انجام شد، فقط 10 درصد از مبتلایان، گروه خونی AB و 25 درصد، گروه خونی O داشتند در حالی كه باقی مبتلایان، گروه خونی A و B داشتند و به استناد این تحقیقات، گفته می‌شد كه گروه خونی A نسبت به سایر گروه‌های خونی، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت است.


حالا با گذشت 4 ماه از شیوع این بیماری در سراسر جهان و در حالی كه تعداد مبتلایان به بیش از دو میلیون و 160 هزار نفر رسیده، تحقیقات درباره مصونیت یا خطرپذیری گروه‌های خونی، به نتایج قطعی‌تری نزدیك شده هرچند كه هنوز جامعه پزشكی بر این یافته‌ها مهر تایید صددرصدی نمی‌زند. بنا به نتایجی كه تا امروز توسط محققانی در دانشگاه‌های معتبر جهان همچون دانشگاه ویرجینیا انجام شده، گروه‌های خونی از بابت قندها و پروتئین‌های همراه با یكدیگر متفاوت هستند و همین تفاوت، به مصونیت یا استعدادپذیری گروه خونی در مقابل ویروس منجر می‌شود.

با وجود این نتایج تحقیقات، جامعه پزشكی متفق است كه «هیچ گروه خونی از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی مصون نیست» و مسعود مردانی؛ عضو كمیته علمی مقابله با كرونا هم تاكید دارد كه ارتباط بین گروه خونی و ابتلا به كووید 19، هنوز در مرحله تحقیق و پژوهش است و با وجود ادعایی كه چند روز قبل یك اپیدمیولوژیست در یك برنامه تلویزیونی داشت و نوید می‌داد كه دارندگان گروه خونی O كمتر از باقی مردم در معرض خطر ابتلا به كووید 19 هستند، اما همین دارندگان گروه خونی هم در صورت بی توجهی به خود مراقبتی یا مواجهه با یك مبتلای كووید 19 و رعایت نكردن فاصله‌‌‌گذاری اجتماعی، حتما از آلودگی به ویروس كرونا در امان نخواهند بود.
 
كاهش ذخایر خون، همچنان یك مشكل جدی است
ظرف روزهای اخیر، سخنگوی سازمان انتقال خون كشور ضمن فراخوان مجدد و جلب‌توجه شهروندان به ضرورت اهدای خون، یادآور شد: «بیشترین گروه خونی مورد نیاز در كشور، گروه‌های خونی منفی و به خصوص؛ گروه خونی O منفی است كه می‌تواند به تمام گروه‌های خونی، اهدای خون داشته باشد.

اولویت ما هم اهدای خون افراد دارای گروه خونی منفی و به ویژه O منفی است. در مجموع، ۱۰ درصد اهداكنندگان خون در كشور، دارای گروه‌های خونی منفی هستند و از مجموع این افراد، سه الی چهار درصد، دارای گروه خون O منفی هستند.»

در حالی كه بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و شرایط جوی و تغییرات آب و هوایی، برخلاف وقوع حوادث طبیعی، در كاهش آمار اهدای خون تاثیرگذار است، بنا بر اعلام سازمان انتقال خون، در سال 1398، به دنبال مراجعه دو میلیون و 552 هزار نفر از هموطنان برای اهدای خون، دو میلیون و 406 هزار واحد خون اهدا شده و حدود سه میلیون و 525 هزار واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده‌شده، پلاكت و پلاسما در مراكز درمانی و بیمارستانی كشور توزیع شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون كشور كه ظرف ماه‌های گذشته و در اوج سرمای هوا هشدار داده بود كه ذخایر خونی كشور به دلیل افزایش بارش‌ها كاهش یافته و از هموطنان خواسته بود كه نیازمندان خون را فراموش نكنند، از ابتدای شیوع كووید 19 در كشور، هشدارهای خود را پررنگ‌تر كرد چرا كه به گفته حاجی بیگی، ترس از ابتلا به كووید 19 در بسیاری استان‌ها و كاهش تردد شهروندان در سطح شهرها، كاهش جدی ذخایر خونی را رقم زده است.

در حالی كه به گفته حاجی‌بیگی، شاخص اهدای خون در ایران، 24.2 به ازای هر هزار نفر است، این مقام مسوول، ظرف روزهای گذشته خبر داد كه 9 استان كشور با كاهش جدی ذخایر خونی مواجهند و در این هشدار گفت: «استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان، فارس، خوزستان، كرمان، تهران، هرمزگان و بوشهر نیاز فوری به خون و فرآورده‌های خونی دارند و مردم، ضمن توجه به توصیه‌های مسوولان وزارت بهداشت درباره حذف ترددهای ضروری، بدانند كه اهدای خون یك كار ضروری است.»


از روزهای آغازین سال جاری، كارآزمایی بالینی «پلاسما درمانی» برای مبتلایان كووید 19 در بیمارستان‌های تهران و قم آغاز شد كه به زعم مسوولان این طرح درمانی، نتایج كارآزمایی بالینی این طرح تا امروز هم موفقیت‌آمیز بوده است.

نیمه فروردین ماه، فرمانده عملیات مقابله با كرونا در كلانشهر تهران از بهبودیافتگان كووید 19 خواست كه یك ماه پس از بهبودی، برای اهدای پلاسمای خون خود (به دلیل دارا بودن آنتی‌بادی ویروس كرونا) برای نجات باقی بیماران اقدام كنند. علیرضا زالی تاكید كرد با وجود آنكه پلاسما درمانی، از روش‌های مورد تایید سازمان غذا و داروی امریكاست، اما حتما تاثیرگذاری آن نیازمند مستندات بالینی بیشتر است تا به عنوان یك مداخله اثر بخش، در روند درمان مبتلایان به كار گرفته شود.

بنا بر اخبار رسمی، ظرف روزهای گذشته، تعدادی از بهبودیافتگان كووید 19، 500 سی‌سی از پلاسمای خون خود را برای كمك به بیماران اهدا كرده‌اند و طرح پلاسما درمانی كه از نیمه اسفند ماه و به دنبال دریافت تاییدیه كمیته اخلاق و كمیته علمی مقابله با كرونا، به عنوان یك مطالعه بالینی در برخی شهرها آغاز شد حالا با استقبال بهبودیافتگان برای اهدای پلاسما مواجه شده است.

این مطالعه بالینی فعلا در بیمارستان‌های بقیه‌الله، لبافی‌نژاد، مسیح دانشوری و شهید بهشتی قم در حال اجراست و چند روز قبل هم حسن ابوالقاسمی؛ رییس اسبق سازمان انتقال خون و سرپرست طرح پلاسما درمانی كووید 19، خبر داد كه تاكنون۳۰۰ نفر از بهبودیافتگان كووید 19، پلاسما اهدا كرده‌اند و نتیجه مطالعه بالینی پلاسما درمانی هم، كاهش ۴۰ درصدی مرگ مبتلایان كووید 19 بوده است.

در حالی كه به گفته ابوالقاسمی، اجرای پلاسما درمانی برای درمان سارس و مرس (كه از اعضای خانواده بزرگ ویروس كرونا هستند) و ابولا (بیماری ویروسی شایع در كشورهای آفریقایی) موفقیت‌آمیز بوده، دیروز هم سازمان غذا و داروی امریكا؛ FDA از بهبودیافتگان كووید 19 كه حداقل، دو هفته از بهبودی كامل را سپری كرده‌اند، خواست كه برای اهدای پلاسمای خود به مبتلایان تحت درمان كمك كنند و تاكید كرد كه اهدای پلاسمای یك بهبود یافته كووید 19، می‌تواند جان 4 نفر از مبتلایان این بیماری نوپدید را نجات دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha