رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های روده‌ای پمج توصیه و راهكار بهداشتی و پیشگیرانه به هم وطنان ارائه داد.

سلامت نیوز : رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های روده‌ای پمج توصیه و راهكار بهداشتی و پیشگیرانه به هم وطنان ارائه داد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، محمدمهدی گویا، با تاكید بر این كه تاكنون هیچ موردی از ابتلاء به بیماری «ای كولای» در كشور مشاهده نشده است، گفت: این پنج توصیه مهم برای همه بیماری‌های روده‌ای است كه در فصل تابستان شایع می‌شود و در مورد بیماری اسهال خونی «ای كولای» نیز مصداق می‌یابد.

وی گفت: اولین توصیه بهداشتی شستشوی دست‌ها با آب و صابون قبل از خوردن غذاست. همچنین شستن دست‌ها بعد از دستشویی به خصوص در كودكان ضروری است. وی افزود: خانم‌ها نیز بعد از پاك كردن و خرد كردن سبزی حتماً باید دست‌های خود را بشویند و تمام میز و سطوحی كه سبزی را بر روی آن خرد كرده‌اند، شستشو داده و ضدعفونی كنند.

دكتر گویا دومین توصیه بهداشتی پیشگیرانه را ضرورت جدانگه داشتن غذای خام از غذای پخته شده عنوان كرد و گفت: غذاهای پخته شده و خام باید به صورت جداگانه در یخچال نگه‌داری شوند و نباید چاقویی كه از آن برای خرد كردن گوشت، ماهی یا مرغ استفاده می‌شود با غذاهای پخته شده تماس داشته باشد.

وی همچنین ضرورت پخته شدن كامل غذاهایی مانند مرغ، گوشت و تخم مرغ را سومین توصیه بهداشتی عنوان كرد و افزود: غذای پخته شده نباید بیشتر از دو ساعت بیرون از یخچال نگهداری شود در عین حال باید از نگهداری طولانی مدت غذاها در یخچال خودداری كرد و از خوردن غذاهای چند روز مانده در یخچال به دلیل فاسد شدن مواد غذایی باید پرهیز كرد و غذاهای فاسد شده را به دور ریخت.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌ها پنجمین توصیه بهداشتی پیشگیرانه در ابتلا به بیماری‌های روده‌ای را سالم‌سازی سبزیجات و میوه‌ها عنوان كرد و گفت: سبزیجات را باید طی 4 مرحله شامل شستشوی اولیه، انگل‌زدایی، گند زدایی و شستشوی نهایی، شستشو داده و سپس آنها را مصرف كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha