مشاور وزیر بهداشت از تشكیل پرونده پایه الكترونیكی سلامت برای نیمی از جمعیت كشور تا پایان سال جاری خبر داد.

مشاور وزیر بهداشت از تشكیل پرونده پایه الكترونیكی سلامت برای نیمی از جمعیت كشور تا پایان سال جاری خبر داد.
دكتر حسین ریاضی مسوول دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ـ در نشستی با خبرنگاران با اشاره به اقدامات انجام شده برای تشكیل پرونده الكترونیكی سلامت (سامانه سپاس)، گفت: تشكیل این سامانه یكی از آرزوهای فعالین حوزه سلامت بوده است، كاری كه از چهار دولت قبل در دستور كار قرار گرفته اما انجام نشده است.

وی ادامه داد: موضوع ماده 35 قانون برنامه پنجم توسعه نیز وزارت بهداشت را مكلف كرده تا سامانه پرونده الكترونیكی سلامت ایرانیان در كشور عملیاتی شود و این موضوع به زیرساخت‌های زیادی نیاز دارد.

ریاضی افزود: تشكیل پرونده الكترونیكی برای تمام افراد كشور دربهبود ارائه مراقبت‌های بهداشتی درمانی بسیار موثر خواهد بود و در كاهش هزینه‌های درمان به ویژه برای سازمان‌های بیمه گر بسیار تاثیرگذار است و از خطاهای پزشكی نیز جلوگیری می‌كند. همچنین با تشكیل این سامانه می‌توان از شاخص‌های سلامتی كشور آمارهای دقیق داشته باشیم. تشكیل این سامانه در حوزه‌های بهداشت و درمان در حال پیگیری است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای راه‌اندازی سامانه «سپاس»، گفت: هماهنگی‌های خوبی در این زمینه به عمل آمده و هزینه‌های مالی آن از طرف وزارت ارتباطات تامین می‌شود. براساس اقدامات انجام شده در حال حاضر آمادگی اجرای این سامانه در حوزه بیمارستان‌ها وجود دارد.

وی اضافه كرد: به این ترتیب امسال30 بیمارستان در تهران به سامانه پرونده الكترونیكی سلامت متصل می‌شوند و در این زمینه لازم است استقبال بخش خصوصی را داشته باشیم. همچنین طی توافقی با معاونت درمان وزارت بهداشت مقرر شده كه سالانه 50 بیمارستان به سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستانی مجهز شوند.

ریاضی ادامه داد: بخشی از این طرح با كارت هوشمند در ارتباط است و به این ترتیب بهترین فرصت است كه از ظرفیت بخش سلامت كارت ملی هوشمند استفاده شود. این موضوع امسال در استان قم به اجرای آزمایشی گذاشته می‌شود وبخشی از ظرفیت كارت‌های ملی هوشمند نیز به سازمان‌های بیمه‌گر اختصاص داده شده كه می‌توانند نسخ الكترونیكی را فعال‌ كنند و آن را جایگزین دفترچه‌های بیمه كنند.

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: با اقدامات انجام شده درصدد هستیم كه امكان اتصال مراكز بهداشتی درمانی، بیمارستانها، اورژانس‌ها و... با یكدیگر را فراهم آید. در این زمینه همكاری‌های لازم با وزارت ارتباطات در حال انجام است و به این ترتیب شاهد اجرای شبكه ملی سلامت از سال آینده خواهیم بود.

وی با بیان اینكه تا پایان امسال برای نیمی از جمعیت كشور پرونده كاری الكترونیكی سلامت تشكیل می‌شود، ادامه داد: اصل رازداری در این پرونده‌ها به دقت مورد توجه قرار می‌گیرد؛ موضوعی كه ماده 35 قانون برنامه پنجم توسعه نیز به آن تاكید كرده است. پس از تشكیل پرونده‌های پایه الكترونیكی، پرونده خدمات سلامت را خواهیم داشت و به این ترتیب امكان دسترسی به سابقه پرونده سلامت فرد هم فراهم می‌شود. این موضوع به تدریج از حوزه بستری به حوزه سرپایی و خدمات بهداشتی گسترش می‌یابد.

ریاضی با اشاره به فعالیت‌های دفتر فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در حوزه آموزش نیز ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از ثبت‌نام‌های آزمون‌های كارشناسی ارشد و دكترا به صورت الكترونیكی انجام می‌شود كه فرایند ثبت نام را بسیار تسهیل كرده است.

همچنین در حوزه بهداشت و درمان سامانه مشاوره الكترونیك سلامت فعال است و بانكی از سوالات نیز در اختیار مردم قرار دارد.

وی به سامانه مدیریت و نظارت ارتباطات مردمی وزارت بهداشت اشاره كرد افزود: در این زمینه شماره تلفن 09678 پاسخگوست و مسایل مربوط به بهداشت محیط و كار را رسیدگی می‌كند.

مشاور وزیر بهداشت از راه‌اندازی سامانه مدیریت تخت‌های ویژه در وزارت بهداشت تا پایان امسال خبر داد و گفت: یكی از مشكلات مردم مربوط به تخت‌های ICU و CCU است به این منظور در جهت مدیریت بهتر این فرایند و همچنین انتقال بیماران از پایگاه‌های اورژانس به بیمارستان‌ها برای بستری در تخت‌های ویژه ،‌ سامانه مدیریت تخت‌های ویژه تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود تا اطلاعات موجود در دسترس باشد.

وی همچنین به سامانه ردیابی و كنترل آمبولانس‌های اورژانس تهران اشاره كرد و گفت: با نصب سیستم GPS بر آمبولانس‌های اورژانس تهران،این آمبولانس‌ها به صورت الكترونیكی مدیریت و كنترل و به این ترتیب، ماموریت‌های اورژانس تهران بهینه شود.

ریاضی در ادامه به سامانه استعلام دارو در سازمان غذا و دارو اشاره كرد و افزود: به این ترتیب طرح «سجاد»(سامانه جامع اطلاعات دارویی) در دستور كار قرار دارد تا به این ترتیب تامین و توزیع دارو در سطح كشور كنترل شود و كمبود دارویی نداشته باشیم.

همچنین سامانه پایش غذا و دارو نیز از دیگر طرح‌هایی است كه در حوزه سازمان غذا و دارو پیگیری می‌شود.

وی توسعه نشریات الكترونیكی را جزو سیاستهای این مجموعه اعلام كرد و گفت: بانك تخصصی مقالات پزشكی راه‌اندازی شده تا امكان دسترسی متخصصان، اساتید و دانشجویان به مقالات تخصصی كشور فراهم شود.

وی با بیان اینكه طرح دوركاری وزارت بهداشت نیز با فراهم كردن دسترسی به اطلاعات الكترونیكی امكانپذیر شده است، گفت: طرح ساوب(سازمان الكترونیكی وزارت بهداشت) از جمله فعالیت‌های در اولویت این وزارتخانه است. به این ترتیب طی هشت ماه گذشته تمام واحدهای ستاد وزارتخانه به اتوماسیون مكاتبات مجهز شده‌اند و در حال حاضر بیش از سه هزار و500 كاربر در این زمینه فعالند و مكاتبات وزارت بهداشت كه فاقد بار حقوقی و یا مالی هستند به صورت الكترونیكی انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha