شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 29232

هنوز چند سالی بیشتر از آغاز طرح توزیع شیر رایگان در مدارس نمی گذرد و احتمالا هنوز بسیاری از ما خاطرات تبلیغات کارتونی "شیر شما "در تلویزیون را به خاطر تشویق دانش آموزان به خوردن شیر به خاطرداریم .

سلامت نیوز : تنها سه روز به پایان مهلت مقرر که پیشتر از سوی وزارت بازرگانی اعلام شده بود، برای تعیین تکلیف هدفمندی یارانه شیر مانده است .
هنوز چند سالی بیشتر از آغاز طرح توزیع شیر رایگان در مدارس نمی گذرد و احتمالا هنوز بسیاری از ما خاطرات تبلیغات کارتونی "شیر شما "در تلویزیون را به خاطر تشویق دانش آموزان به خوردن شیر به خاطرداریم .

 اقدامی که باعث شد تا  نوشیدن شیر بخشی از عادات غذایی فرزندانمان شود و خوردن شیر را تنها با بیماری همراه ندانند .

به گزارش خبرآنلاین حالا حدودا ده سالی از آن زمان می گذرد شرایط اقتصادی و اجتماعی تغییر کرده و از همه مهمتر یارانه ها هدفمند شده اند .

وحالا تنها  سه روز به پایان مهلت مقرر که پیشتر از سوی وزارت بازرگانی اعلام شده بود، برای تعیین تکلیف هدفمندی یارانه شیر مانده است .در اسفند‌ماه سال گذشته بود که با کمبود توزیع و یا قطع توزیع شیر یارانه ای در برخی مناطق کشور مواجه بودیم که دلیل آن از سوی تولید‌کنندگان عدم تخصیص مبلغ یارانه به کارخانجات تولید‌کننده شیر اعلام شد و در همان ایام بود که مسئولین وزارت بازرگانی احتمال می‌دادند تا در سال 90 یارانه شیر هدفمند‌ شود.

در سال 90 و در واقع در پایان هر ماه مسئولین وزارت بازرگانی توزیع شیر یارانه‌ای را به مدت یک ماه دیگر تمدید کردند تا تکلیف این کالای مؤثر در سلامت خانواده در کارگروه تحول اقتصادی و ستاد هدفمندی یارانه‌ها مشخص شود. اما با توجه به رقم ناچیز 600 میلیارد تومانی یارانه شیر و نقش مؤثر آن در سلامت خانواده برخی کارشناسان معتقدند که نظر دولت بر این است که یارانه شیر فعلا هدفمند نشود اما از سویی دیگر یارانه تخصیص داده شده هنوز با کارخانه تولید‌کننده شیر تسویه نشده و کارخانجات بدون دریافت هر گونه مبلغی اقدام به توزیع شیر می‌کنند و همچنان به وعده‌های مسئولین دولتی دل خوش کرده‌اند.

اما در این میان عده ای هم به نقدی کردن یارانه ها و نه هدفمند کردن آن دلخوش کرده اند .راهکار ساده ای که مصداق کامل جمله"هیچ کس از پول بدش نمی آید است ".اتفاقی که اگر بیافتد می تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد وشاید سرپرست خانواده ای که این پول را دریافت می کند هیچوقت به این مسئله فکر نکند که  امروز عدم هزینه این پول برای سلامت و تغذیه می تواند منشا بسیاری از بیماری ها و هزینه های درمانی فردا باشد .

این نکته را در نظر بگیریم که همانطور که از نام" طرح هدفمند کردن یارانه ها "مشخص است ،قصد هدفمند شدن یارانه است و نه نقدی شدن آن .و بسیاری از کشورها ی دنیا با توجه به جمعیت و بیماری های شایع در کشور در نظر گرفتن اقشار آسیب پذیر دست به هدفمند کردن یارانه ها می زنند و در اصل هدفمند سازی می کنند.

 مثلا با سیاستگذاری قیمت ها مصرف را کنترل و هدفمند می کنند برای مثال می توان بارانه شیر را حذف نکرد اما یارانه آن را بر قیمت نوشابه افزود تا با این حربه هم مصرف نوشابه را پایین آورد و هم سود حاصل آز فروش آن را به صنعت شیر تزریق کرد .

فراموش نکنیم که مسئولیت در قبال سلامت جامعه مسئولیت بزرگی است و اشتباه کوچک امروز ما حتی می تواند به فاجعه ای بزرگ برای فردا تبدیل شود وکاش تا قبل از تصمیم گیری برای نقدی کردن یارانه شیر نگاهی به سیاستگذاری کلان بسیاری از کشور ها در نرخ گذاری و قیمت  گذاری محصولات عذایی برای فرهنگ سازی تغذیه مناسب بیاندازیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha