سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 292361

شایع‌ترین سرطان غیرپوستی در زنان، سرطان سینه (پستان) و در مردان سرطان پروستات است. با توجه به افزایش میانگین سن جامعه، شیوع سرطان پروستات بیشتر هم شده است. مهم‌ترین عامل بروز این بیماری، افزایش سن است.

سرطان پروستات شایع اما قابل درمان

سلامت نیوز:شایع‌ترین سرطان غیرپوستی در زنان، سرطان سینه (پستان) و در مردان سرطان پروستات است. با توجه به افزایش میانگین سن جامعه، شیوع سرطان پروستات بیشتر هم شده است. مهم‌ترین عامل بروز این بیماری، افزایش سن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،از علل زمینه‌ساز دیگر می‌توان به سابقه خانوادگی سرطان پروستات اشاره كرد. نكته جالب در مورد این بیماری این است كه تا قبل از مراحل انتهایی و پیشرفته، معمولا علامت خاصی ندارد. با توجه به شیوع بالا و بی‌علامت بودن آن در مراحل اولیه، تلاش سیستم درمان بر این است كه این بیماری را در مراحل اولیه كشف كنیم.

به همین خاطر یك پروتكل تشخیصی برای این بیماری تعیین شده، به این ترتیب كه باید بعد از ۴۵ سالگی، به‌صورت سالانه آزمایش تشخیصی PSA یا همان آنتی‌ژن اختصاصی پروستات در همه مردان اندازه‌گیری شود. براساس جواب این آزمایش و عدد PSA، سن بیمار و حجم پروستات در معاینه و سونوگرافی، ریسك وجود سرطان تعیین‌شده و در صورت لزوم ام‌آرآی از لگن و بیوپسی و نمونه‌برداری از پروستات انجام شود.در صورت اثبات وجود سرطان در نمونه پروستات، اقدام بعدی، تعیین روش درمان این بیماری است.

در صورت اثبات بیماری چه راه‌های درمانی وجود دارد؟

با توجه به ماهیت این بیماری كه در اغلب موارد سیر آهسته و پیشرفت كند دارد، راه‌های درمانی و روش‌های برخورد متفاوتی وجود دارد:

در موارد پیشرفته و با درگیری غدد لنفاوی و متاستاز، راه درمانی اغلب به هورمون‌درمانی و شیمی‌درمانی ختم می‌شود. ولی در مواردی كه بیماری موضعی است و در مراحل اولیه كشف شده، روش‌های درمانی می‌تواند شامل جراحی، رادیوتراپی موضعی و حتی پیگیری بیماری بدون درمان قطعی باشد.

در صورتی كه سن فرد مبتلا بالا و تومور دارای ویژگی‌های آزمایشگاهی قابل قبول باشد، می‌توان صرفا با معاینه و آزمایش و نمونه‌برداری دوره‌ای بیماری را پیگیری و از مداخله قطعی اجتناب كرد.

روش دیگر رادیوتراپی كامل لگن است كه گاهی به‌علت تابش پرتو به بافت‌های سالم مجاور مثل مثانه و مقعد و انتهای روده بزرگ، می‌تواند با عوارض آزاردهنده همراه باشد.اصلی‌ترین روش درمانی بیماری سرطان پروستات، جراحی رادیكال پروستاتكتومی است.

در این روش، غده پروستات به‌صورت كامل و یكجا به همراه غدد لنفاوی لگنی خارج می‌شود و مجرای ادرار به مثانه متصل می‌شود. می‌توان این جراحی را از نظر تكنیكی، یكی از سخت‌ترین اعمال اورولوژی نامید ولی خوشبختانه به دستان اورولوژیست‌های پرتوان و باتجربه با بهترین نتایج همراه بوده است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha