سلامت نیوز : نتایج یك مطالعه جدید تایید كرد مادرانی كه در ماه‌های پایانی دوران بارداری خود روی پهلوی راست یا به پشت می‌خوابند در مقایسه با مادرانی كه روی پهلوی چپ می‌خوابند، بیشتر با خطر احتمالی مرده‌زایی مواجه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، خوابیدن به مدت طولانی روی پهلوی راست یا به پشت باعث می‌شود كه جریان خون كمتری به جنین برسد و در نتیجه احتمال اینكه جنین مرده به دنیا بیاید، افزایش پیدا می‌كند.

علاوه بر این، در مطالعه جدید معلوم شده است خطر مرده‌زایی در زنانی كه در آخرین شب بارداری خود روی پهلوی راست می‌خوابند تقریبا دو برابر بیشتر از زنانی است كه روی سمت چپ خود خوابیده‌اند. البته متخصصان زنان و مامایی دانشگاه اوكلند در نیوزلند تاكید كردند كه زنان باردار خیلی نباید نگران این مطلب باشند و مضطرب شوند چون احتمال این خطرخیلی اندك است و این مطلب به جهت احتیاط بیشتر عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این متخصصان مطالعات فوق را روی 155 زن انجام دادند كه وقتی حداقل در هفته 28 بارداری خود بودند جنین آنها مرده بدنیا آمد. این گروه از زنان با یك گروه دیگر310 نفری مقایسه شدند كه همگی بارداری سالم و موفق داشتند.

متخصصان دریافتند خطر مرده‌زایی در هر هزار زنی كه به پهلوی چپ می‌خوابند 96/1 مورد و در هر هزار زن بارداری كه در هر وضعیت دیگری می‌خوابند 93/3 مورد است.

آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد كه در هر روز بیش از 7200 نوزاد مرده در جهان به دنیا می‌آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha