شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 29250
سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی گیلان گفت: ریشه 70 درصد بیماری‌ها ناشی از تغذیه نادرست و در نظر نگرفتن مواد مغذی برای هر فرد است.

به گزارش فارس ، مینو میترا چهرزاد صبح امروز در دانشكده پرستاری و مامایی شهید بهشتی این شهر یكی از خدمات بزرگ قرآن را راهنمایی بشر در مورد استفاده از مواد غذایی عنوان كرد و اظهار داشت: اسلام از گذشته خوراكی‌ها را به ناپاك و پاك تقسیم كرده و به پیروان خود اجازه داده از حلال گوشت تغذیه و از حرام گوشت اجتناب كنند.
وی ادامه داد: قرآن در 14 قرن قبل، بعضی از غذاها را ممنوع كرده و امروزه انسان به این امر واقف شده كه هر غذایی در جسم و جان بشر چه تاثیری دارد.
میترا چهرزاد ریشه 70 درصد از بیماری‌ها را ناشی از تغذیه نادرست و در نظر نگرفتن مواد لازم و مغذی برای هر فرد دانست و تصریح كرد: انسان از ابتدای خلقت تا لحظه مرگ نیاز به مواد غذایی دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی گیلان با اشاره به اینكه پروردگار در قرآن كریم به اهمیت تغذیه و چگونگی آن سفارش كرده است، خاطرنشان كرد: در قرآن به مواد غذایی ارزشمند مانند عسل، زیتون و شیر اشاره شده است.
وی به تشویق و تنبیه مومنان و كافران در مسئله تغذیه و غذا در قرآن اشاره كرد و افزود: استفاده از غذای مناسب و تغذیه كافی آنقدر اهمیت دارد كه خداوند استفاده از آن را به تمام انسان‌ها توصیه كرده است.
میترا چهرزاد برنامه‌های غذایی افراد سالم را به سه دسته گیاه‌خواری، گوشت‌خواری و همه‌چیزخواری تقسیم كرد و گفت: گیاه‌خواری شامل مصرف میوه‌ها و نباتات بوده و این رژیم به دلیل عدم برآورده شدن احتیاج پروتئینی كامل نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی گیلان با اشاره به گوشت‌خواری، تصریح كرد: به دلیل مصرف گوشت مصرف مواد دیگر كاهش می‌یابد و فرد دچار یبوست شده و به كمبود ویتامین‌های C ، B و عوارض ناشی از آنها مبتلا می‌شود ضمن اینكه به دلیل بالا بودن پروتئین دریافتی و افزایش سوخت و ساز، اسیداوریك و اوره بیشتری در بدن تولید شده و افزایش كار كلیه‌ها و همچنین نقرس را به دنبال دارد.
وی همه‌چیزخواری را شامل مصرف مناسب تمام گروه‌های غذایی ذكر كرد و بیان داشت: در اسلام این رژیم غذایی پیشنهاد شده و استفاده از آن مورد تاكید قرار گرفته است.
به گفته میترا چهرزاد، برنامه غذایی همه‌چیزخواری موجب می‌شود فرد به دلیل نواقص گیاه‌خواری و گوشت‌خواری دچار كمبود مواد غذایی و بروز بیماری نشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی گیلان اضافه كرد: به دلیل وجود فیبر در برنامه غذایی متعادل و اصولی جذب قندها و چربی غذاها تعدیل شده و از افزایش قند خون جلوگیری می‌شود.
وی ادامه داد: جذب چربی‌ها در همه‌چیزخواری كاهش یافته و افزایش چربی خون و به دنبال آن بیماری‌های قلب و عروق ایجاد نمی‌شود.
میترا چهرزاد فیبرهای غذایی را سبب دفع صفرا دانست و اظهار داشت: خداوند كریم در قرآن مجید برای بهتر و سالم ماندن جسم انسان‌ها دستورهایی در زمینه تغذیه ارائه كرده و افراد باید به غذاهایی كه می‌خورند توجه داشته باشند كه از هر نظر پاك و تمیز، حلال، مباح و قابل خوردن باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی گیلان با تاكید براینكه از نظر بهداشت و سلامتی باید دقت كافی شود، خاطرنشان كرد: غذایی كه مصرف می‌شود باید از نظر ظاهر و باطن آلوده نباشد.
*اعجاز الحان قرآن در درمان
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی گیلان نیز در این جلسه قرآن را نور آشكار، شفابخش بیماری‌ها و بزرگ‌ترین وسیله دستیابی به سعادت خواند و گفت: قرآن اجتماع بشری را به امیدواری، نشاط، حركت و عزت هدایت می‌كند.
میرمحمد جلالی قرآن را داروی شفابخشی توصیف كرد كه هیچ اثر نامطلوبی روی جان، فكر و روح آدمی نداشته و تمام آن خیر و بركت است.
به گفته وی، اگر كسی با دیده شفا جوینده به دیدار چهره شفابخش كلام الهی برود و با اعتقاد و ایمان راسخ قرآن را تلاوت كرده، در مفاهیم تدبر كند و به روح آن پی ببرد، بسیاری از دردها و فشارهای روانی او كاهش می‌یابد.
جلالی چینش واژه‌ها را یكی از زیبایی‌های قرآن نامید و تصریح كرد: آیات الهی نظمی آهنگین و آهنگی دل‌پذیر دارد به طوری كه هیچ متنی در بلند خواندن مانند قرآن آهنگ‌پذیر و تاثیرگذار نیست.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی گیلان سبك، نظم و آهنگ را سه عامل مهم جاذبه قرآن ذكر كرد و بیان داشت: دانستن آهنگ تنظیمی قرآن و وقوف بر اسرار و رعایت دقیق آن ضرورت دارد.
وی تلاوت قرآن كریم را یكی از جذاب‌ترین موسیقی‌ها معرفی كرد و اظهار داشت: عبارت‌ها و جمله بندی‌های قرآن به گونه‌ای تنظیم شده كه روان، یكنواخت، هماهنگ و همساز است و حروف و كلمه‌ها مناسب و هم‌آوا پیوسته به همدیگر پیوند خورده‌اند.
جلالی خاطرنشان كرد: ظاهر دلپذیر قرآن و درون ژرف و عمیق آن سبب می‌شود كه قرآن بهار دل‌ها و شفای دردها، سرچشمه دانش‌ها و از بین برنده تیرگی‌ها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha