رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: شیوع انتقال جنسی ویروس ایدز از طریق مصرف كنندگان شیشه، اكستازی و سایر مواد روانگردان واقعاً نگران كننده شده است و حتی می‌تواند موجب افزایش انتقال ایدز از مادر به جنین نیز بشود.

سلامت نیوز : رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: شیوع انتقال جنسی ویروس ایدز از طریق مصرف كنندگان شیشه، اكستازی و سایر مواد روانگردان واقعاً نگران كننده شده است و حتی می‌تواند موجب افزایش انتقال ایدز از مادر به جنین نیز بشود.

محمد مهدی گویا در گفت‌و‌گو با فارس، در پاسخ به این پرسش كه داروها و روش‌های جدید درمان ایدز كه در مراكز تحقیقاتی دنیا اعلام شده آیا واقعاً نشانه درمان و كنترل بیماری ایدز در جهان است، گفت: هنوز زود است كه با صراحت بتوانیم چنین موضوعی را تأیید كنیم و فكر كنیم نتایج تحقیقات جدید واقعاً راه حل نهایی كنترل و درمان ایدز است و اگر این خوشبینی بیش از حد و زودهنگام در جامعه گسترش پیدا كند خودش می‌تواند عامل خطر باشد.

وی ادامه داد:‌ البته روش‌های درمانی و داروهای جدید تا حدی در زمینه كنترل این بیماری و پیشگیری از انتقال آن موثر بوده است اما باید صبر كنیم تا نتایج عملیاتی این تحقیقات را ببینیم چون اگر مردم تصور كنند كه با داروهای جدید می توانند جلوی انتقال این بیماری را بگیرند ممكن است استفاده از روش‌های پیشگیری دیگر به خصوص استفاده از كاندوم كم شود و در نهایت شاهد موج جدید گسترش این بیماری به خصوص انتقال از مادر به جنین باشیم.

گویا درباره روند موج سوم ایدز (انتقال جنسی) در ایران گفت: این موج سالهاست كه شروع شده است و مدتی است كه شیوه انتقال جنسی ایدز در كشور رو به گسترش است. یكی از عواملی كه این شیوه انتقال را در جامعه ما به شكل روز افزونی افزایش داده است افزایش اعتیاد به مواد روانگردان است.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر مصرف مواد رونگردان اعم از شیشه و اكستازی به صورت تزریقی، قرص و استنشاقی در بین جوانان در پارتی‌ها و به ویژه در بین خانم‌ها هستیم و این مسئله واقعاً نگران كننده است زیرا از یك طرف موج سوم و شیوع جنسی ایدز را تشدید می‌كند و از طرف دیگر موجب افزایش تولد نوزادهای مبتلا به HIV در كشور می‌شود.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اضافه كرد:‌ برای كنترل این خطر جدید، وزارت بهداشت برنامه‌های ویژه‌ای را تدارك دیده است از جمله اینكه آموزش‌های لازم برای افراد در معرض خطر این اپیدمی جدید را در جامعه گسترش دهیم به همین علت اكنون تمام دانشگاه‌های علوم پزشكی برای گسترش این آموزش‌ها در حال برنامه‌ریزی هستند و برخی از آ‌نها این آموزش‌ها را آغاز كرده‌اند.

وی گفت:‌ این آموزش‌ها از تهران شروع شده و بعد از آن در استان هرمزگان هم گسترش یافته، دانشگاه سوم دانشگاه علوم پزشكی شیراز است كه به زودی این آموزش‌ها را آغاز می‌كند و امیدواریم تا پایان سال تمام دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور نیروهای لازم را برای آموزش به افراد در معرض خطر انتقال جنسی ایدز به خصوص مصرف كنندگان مواد روانگردان آغاز كند.

گویا در پاسخ به این پرسش فارس كه گروه مخاطب این آموزش‌ها چه كسانی هستند، گفت: قطعاً گروه مخاطب این آموزش‌ها جوانان كشور هستند كه احتمالاً در مورد خطرات مصرف مواد روانگردان اطلاعات كافی را ندارند زیرا تحقیقات ما نشان داده است كه كه اغلب كسانی كه این مواد اعتیاد آور را مصرف می‌كنند با توجه به رفتارهای غیر متعارف جنسی كه از آنها سر می‌زند عامل انتقال این ویروس به دیگران خواهند بود.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا مصرف متادون (در بین معتادان تزریقی) هم موجب گسترش رفتارهای جنسی نامتعارف و افزایش شیوع ایدز می‌شود، گفت: خیر، در تمام منابع علمی چنین چیزی اثبات نشده برعكس شواهد علمی نشان می‌دهد كه استفاده از مواد نگهدارنده مانند متادون برای معتادان تزریقی باعث بهبود سلامت آنها و بازگشت آنان به زندگی سالم می‌شود و برگشت اعتیاد معتادان از تزریق به یك ماده خوراكی كم ضررتر قطعاً به بهبود سلامت جسمی آنان و سلامت اجتماعی جامعه كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha