شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 292560

126 آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور فعال است که همه‌ استان‌ها سهمی در این آمار دارند. راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا فرآیند تشخیص و درمان بیماران مبتلا به کووید 19 را تسریع بخشیده است و هم‌اکنون روزانه بیش از 10 هزار تست تشخیص کرونا در سراسر کشور گرفته می‌شود.

تمام استان‌ها آزمایشگاه کرونا دارند

سلامت نیوز: 126 آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور فعال است که همه‌ استان‌ها سهمی در این آمار دارند. راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا فرآیند تشخیص و درمان بیماران مبتلا به کووید 19 را تسریع بخشیده است و هم‌اکنون روزانه بیش از 10 هزار تست تشخیص کرونا در سراسر کشور گرفته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،البته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقدند این ظرفیت وجود دارد که توان تشخیص کرونا به 20 هزار تست در روز هم افزایش یابد. از 126 آزمایشگاه فعال برای تشخیص کرونا، ۷۱ آزمایشگاه زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۴۰ مورد آزمایشگاه خصوصی و 15 مورد هم آزمایشگاه‌های سایر نهادها و سازمان‌هاست.

 پس از تهران، استان فارس با 7 آزمایشگاه تشخیص کرونا بیشترین آمار را دارد و بعد از آن زنجان، کرمان، کرمانشاه، آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی هر کدام با 3 آزمایشگاه در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در هر کدام از استان‌های ایلام، گیلان، مازندران و خوزستان 2 آزمایشگاه و در بقیه استان‌ها 1 آزمایشگاه برای تشخیص کرونا فعال شده است.


افزایش آزمایشگاه‌های آذربایجان‌شرقی   

سید مرتضی احمدپور- آذربایجان‌شرقی: 5 اسفند مراحل نهایی راه‌اندازی آزمایشگاه مخصوص تشخیص کرونا در آزمایشگاه مرکزی این استان نهایی شد و 2 روز بعد از آن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تحویل نمونه‌ها به این آزمایشگاه خبر داد.

این آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه مرجع سلامت شمال غرب کشور تعیین شد و در آن زمان، آذربایجان غربی و اردبیل را هم تحت پوشش قرار داد. به گفته بهزاد میلی، مدیر امور آزمایشگاه‌های استان، این مرکز می‌تواند روزانه تا 200 نمونه را آزمایش کند و درعرض 8 تا 10 ساعت پاسخ را به مرکز درخواست‌کننده ارجاع دهد.

مسعود فقیه دینوری، رئیس بیمارستان امام رضا (ع) تبریز با بیان اینکه دومین آزمایشگاه کرونا از 20 فروردین در این مرکز درمانی راه‌اندازی شده است، می‌گوید: اگر نیاز باشد می‌توانیم به صورت شبانه‌روزی آزمایش را انجام ‌دهیم که به معنی افزایش 4 برابری ظرفیت آزمایش‌ها در استان است.اما خبر خوش این است که علاوه بر آزمایشگاه مراغه که چند روز پیش راه‌اندازی شد، 1 آزمایشگاه دیگر در آینده نزدیک در آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی می‌شود.


شرایط مطلوب مازندران در تست کرونا 

 اشکان جهان‌آرای- مازندران: بحرانی بودن شرایط مازندران در ابتدای شیوع کرونا موجب شد مسئولان این استان از هفته‌های نخست شیوع ویروس برای راه‌اندازی آزمایشگاه ویژه کرونا اقدام کنند تا سرعت تشخیص بیماری افزایش یابد. از نیمه‌های اسفند دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های ویژه تست کرونا سرعت تشخیص این بیماری در استان را افزایش دادند.به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، یکی از دلایل بالا بودن سرعت رشد آمار مبتلایان به کرونا در مازندران در اسفندماه، پیشتازی این استان در انجام تست کرونا بود.

سیدعباس موسوی از برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد آزمایشگاه‌های  تست کرونا در استان خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: یکی از مصوبه‌های هفته پیش ستاد استانی مقابله با کرونا این بود که آزمایشگاه‌های خصوصی استان مورد بررسی قرار گیرند و آزمایشگاه‌های تاییدشده به تجهیزات تست کرونا مجهز شوند.در مازندران علاوه بر برپایی 2 آزمایشگاه زیرمجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی استان و بابل، مرکز ویژه تب‌سنجی نیز برای انجام برخی تست‌های اولیه ویژه کرونا در ساری برپاست.


فعالیت 2 آزمایشگاه تشخیص کرونا در گیلان 

 فرشته رضایی- گیلان: گیلان یکی از استان‌هایی است که بیشترین درگیری را با شیوع کرونا داشته و دارد. با این حال، این استان از اولین استان‌هایی است که به آزمایشگاه تشخیص کرونا مجهز شد.معاون امور بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه هم‌اکنون در گیلان 2 آزمایشگاه در بخش دولتی در کلینیک بعثت و یک آزمایشگاه خصوصی در بیمارستان پارس فعال است، می‌گوید:‌ نمونه آزمایش‌های شهرستان‌های اطراف شرق و غرب گیلان نیز به این 2 مرکز در رشت آورده و پس از نمونه‌گیری تحویل بیمارستان‌ها می‌شود.فردین مهرابیان درباره افتتاح آزمایشگاه بیمارستان رازی رشت هم توضیح می‌دهد:

آزمایشگاه بیمارستان رازی کمبود فضا دارد. هم‌اکنون، فضای آزمایشگاهی بیمارستان رازی کمتر از ۲۰۰ متر مربع است و اقدامات تشخیصی و آزمایشگاهی را برای کادر آزمایشگاه و خدمات‌بگیران سخت کرده است. بر اساس چارت سازمانی، بیمارستان رازی حداقل باید دارای فضای آزمایشگاهی ۶۰۰ متر مربعی باشد که هم‌اکنون آزمایشگاه بیمارستان رازی در فضایی ۴۰۰ مترمربعی در دست ساخت است.


انجام 80 تست روزانه در همدان   

فاطمه کاظمی- همدان: از زمان آغاز شیوع کرونا در ایران، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها، تشخیص بیماران مبتلا در سریع‌ترین زمان ممکن بود. در روزهای نخست تاکید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال نمونه‌های آزمایش‌شده به تهران بود، اما با افزایش میزان موارد مشکوک مجوز انجام آزمایش‌ها در برخی استان‌ها صادر شد که همدان یکی از آن‌ها بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان در این ‌باره  می‌گوید: از اوایل اسفند تجهیزات آزمایشگاهی را برای این کار آماده کرده بودیم و اواسط اسفند توانستیم مجوزهای لازم را برای فعالیت این آزمایشگاه  از وزارت بهداشت دریافت کنیم.

ابراهیم جلیلی درباره ظرفیت این آزمایشگاه توضیح می‌دهد: ظرفیت این آزمایشگاه آزمایش 100 نمونه ارسالی در روز است، اما تعداد نمونه‌هایی که برای آن ارسال می‌شود بین 70 تا 80 نمونه در روز است. تجهیزات لازم برای افزایش ظرفیت آزمایشگاه برای انجام 200 نمونه در روز را نیز آماده کرده‌ایم. وی می‌افزاید: کیت‌های تشخیصی لازم برای این آزمایشگاه از طریق شرکت‌های مجاز و مورد تایید وزارت بهداشت تهیه می‌شود و انجام این آزمایش برای بیماران مشکوک به کرونا کاملا رایگان است.


3 مرکز تشخیصی در کرمانشاه

   فرحناز چراغی- کرمانشاه: از پنجم اسفند سال گذشته، کیت‌های تشخیص کرونا به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحویل داده و از این روز تست‌های تشخیص کرونا در کرمانشاه انجام شد. دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جزو ۶ دانشگاه علوم پزشکی کشور است که این امکان برایش فراهم شد.

این استان هم‌اکنون 3 مرکز آزمایشگاهی تشخیص کرونا دارد که ۲۴‌ساعته فعالیت تشخیص کرونا را انجام می‌دهد. کمال‌الدین جدیدیان، مسئول امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه ظرفیت پذیرش 3 آزمایشگاه تشخیص کرونا در استان روزانه بیش از ۲۰۰ نفر است، به همشهری می‌گوید:

آزمایشگاه تشخیص مولکولی کرونا ویروس رفعتیه معاونت بهداشت، آزمایشگاه مرکزی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و آزمایشگاه بوستان بیمارستان گلستان امام رضا (ع) آزمایش تشخیص مولکولی کرونا با روش Real Time PCR   در بخش ژنتیک و تشخیص مولکولی مراجعان مشکوک به کرونا را انجام می‌دهند. همه آزمایش‌های مربوط به تشخیص  کرونا از سراسر استان به آزمایشگاه مرجع دانشگاه علوم پزشکی در معاونت بهداشت ارجاع داده می‌شود.


 افزایش ظرفیت تست کرونا در مرکزی   

مهدیه صالحی- مرکزی: در اسفند سال گذشته شمار افراد مشکوک به کووید 19 برای تشخیص مثبت یا منفی بودن این بیماری زیاد بود؛ به همین دلیل مسئولان درمانی بر آن شدند تا امکانات و تجهیزات تشخیص این بیماری را در برخی شهرهای پرخطر فراهم کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه آزمایشگاه دولتی استان مرکزی فقط در اراک وجود دارد  می‌گوید: تجهیزات تشخیص کرونا در کلینیک فوق تخصصی امام رضا (ع) شهر اراک و با هدف شناسایی بموقع بیماران احتمالی و تعیین تکلیف موارد مشکوک در استان از نخستین روزهای ورود کرونا به مرکزی فراهم شد. سیدمحمد جمالیان با اشاره به وجود چند آزمایشگاه خصوصی به منظور تشخیص کرونا در اراک می‌افزاید:

همه شهرهای استان مرکزی تحت پوشش تست کرونا قرار گرفته است.بهروز خوانساری‌نژاد، مسئول فنی آزمایشگاه تخصصی ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز از افزایش ظرفیت آزمایش ویروس کرونا در استان با تهیه یک دستگاه جدید خبر می‌دهد و می‌گوید: ظرفیت آزمایش ویروس کرونا در استان ۱۲۰ مورد بود که به ۳۰۰ مورد در روز افزایش یافته است.


آزمایشگاه‌های خصوصی البرز مجوز تست کرونا ندارند 

 فتانه احدی‌- البرز: در استان البرز فقط آزمایشگاه بیمارستان امام علی (ع) امکان تشخیص کووید 19 را دارد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه علائم بیماری کرونا بسیار شبیه بیماری‌های دیگر به‌ویژه سرماخوردگی و آنفلوآنزاست و به همین دلیل تشخیص دقیق این بیماری فقط با تست اختصاصی امکان‌پذیر است، به همشهری می‌گوید: پیش از این، آزمایشگاه تشخیص افراد مشکوک به کرونای استان البرز در آزمایشگاه پاستور تهران انجام می‌شد.

حسن اینانلو تاکید می‌کند که مردم به آزمایشگاه‌های خصوصی مراجعه نکنند، زیرا تاکنون هیچ مجوزی در این زمینه به مراکز خصوصی داده نشده است. پرویز فلاح مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی البرز هم با بیان اینکه این تست فقط برای بیماران بستری با علائم کرونا قابل انجام است، می‌گوید: آزمایشگاه مخصوص تست بیماری کووید 19 با تمام امکانات و با ظرفیت حداکثری برای بیماران استان در حال فعالیت است.


راه‌اندازی آزمایشگاه ویروس‌شناسی در اردبیل 

 پوپک قاسمی- اردبیل: شیوع ویروس کرونا در اردبیل موجب شد کمبود زیرساخت‌های درمانی در اردبیل نمود بیشتری پیدا کند که یکی از این زیرساخت‌ها، نبود آزمایشگاه تشخیص ویروس در استان بود.

به همین دلیل اوایل اسفند نمونه‌های آزمایشگاهی مربوط به کرونا به استان همسایه یعنی آذربایجان‌شرقی ارسال می‌شد. این روند موجب طولانی شدن فرآیند تشخیص شده بود و از سوی دیگر، به دلیل شیوع سریع بیماری در آذربایجان‌شرقی آزمایشگاه‌ها پاسخگوی نیاز 2 استان برای آنالیز سریع نبودند.

مسئول آزمایشگاه شبانه‌روزی ویروس‌شناسی اردبیل به همشهری می‌گوید: آزمایشگاه اردبیل از 2 اسفند شروع به کار کرد و اوایل 50 نمونه در روز آنالیز می‌شد و این آمار هم‌اکنون به بیش از 150 نمونه رسیده است.  بهزاد داورنیا با بیان اینکه این آزمایشگاه در عرض یک هفته تجهیز و راه‌اندازی شده است، می‌افزاید: شهرستان‌ها نمونه آزمایش را به اردبیل ارسال می‌کنند و فعلا این آزمایشگاه برای آنالیز نمونه آزمایش کل استان ظرفیت دارد.


علاوه بر آزمایشگاه مراغه که چند روز پیش راه‌اندازی شد، 1 آزمایشگاه دیگر در آینده نزدیک در آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی می‌شود تا آمار آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در این استان به 4مورد افزایش یابد
از 126 آزمایشگاه فعال برای تشخیص کرونا، ۷۱ آزمایشگاه زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۴۰ مورد آزمایشگاه خصوصی و 15 مورد نیز آزمایشگاه‌های سایر نهادها و سازمان‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha