رئیس انجمن ژنتیک پزشکی ایران با تاکید بر اینکه نمی توان گفت که بیماریهای ژنتیکی در کشور افزایش یافته اند، گفت: بیش از 50 درصد سقط هایی که در سه ماه اول بارداری اتفاق می افتد به دلیل اختلالات ژنتیکی است.

سلامت نیوز :رئیس انجمن ژنتیک پزشکی ایران با تاکید بر اینکه نمی توان گفت که بیماریهای ژنتیکی در کشور افزایش یافته اند، گفت: بیش از 50 درصد سقط هایی که در سه ماه اول بارداری اتفاق می افتد به دلیل اختلالات ژنتیکی است.
به گزارش مهر، دکتر سعید رضا غفاری با اشاره به برگزاری دومین کنگره ژنتیک پزشکی ایران طی روزهای 30 و 31 خردادماه سال جاری در مرکز همایشهای بیمارستان امام خمینی(ره) در خصوص وضعیت بیماریهای ژنتیکی در کشور گفت: بیماریهای ژنتیکی در چند دهه اخیر بویژه  در چند سال اخیر افزایش  پیدا نکرده اند بلکه روشهای تشخیص  بهبود یافته اند بنابراین در حال حاضر بهتر، سریعتر و کم هزینه تر می توان بیماریهای  ژنتیکی را تشخیص داد به این لحاظ پیشرفت در دنیا و به موازات آن در کشور خیلی با سرعت بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: به عنوان مثال بیماری  تالاسمی در کشور به طرز  قابل توجهی کم شده و دلیل این اتفاق هم این است که روشهای جدید تشخیصی در این بیماری به کار گرفته شده است بنابراین در حال حاضر تقریبا چندین هزار تولد تالاسمی در سال در مقایسه با 20 سال گذشته پیشگیری شده است همچنین سندرم داون که یک  بیماری شناخته شده محسوب می شود در حال حاضر با ابزار جدید و با دقت بالاتر از 90 درصد می توان با غربالگری در زنان در دوره بارداری تشخیص داد.

رئیس انجمن ژنتیک پزشکی ایران در خصوص ژنتیک باروری و سقط های مکرر به عنوان یکی از عناوین کارگاههای کنگره خاطرنشان کرد: در زمان های مختلف می توان به این موضوعات توجه کرد به عنوان مثال بیش از 50 درصد سقط هایی که در سه ماه اول بارداری اتفاق می افتد به دلیل اختلالات ژنتیکی است این درحالی است که با روشهای ژنتیکی قابل تشخیص هستند. همچنین بیشتر از 10 موارد زوجهایی که با هم ازدواج می کنند در امتداد و معرض ناباروری قرار دارند  که هم علل محیطی داشته و هم علل ژنتیکی دارند که با تشخیص ژنتیکی می توان از بروز آنها پیشگیری کرد.

غفاری با بیان اینکه با مداخله ژنتیکی می توان قبل از بارداری از مشکلات باروری پیشگیری کرد، خاطرنشان کرد: برخی از بیماریها در ظاهر علامتی از خود نشان نمی دهند یعنی ناقل بیماری های ژنتیکی هستند و زمانی که ازدواج صورت گیرد به دلیل اینکه آن ژن نهفته است منجر به ناباروری یا سقط های مکرر می شود. در حال حاضر قبل از ازدواج یا قبل از باروری می توان این بیماریها را تشخیص داد بنابراین بر خلاف گذشته که خیلی از زوجها که مشکلات باروری داشته و محکوم به بچه نداشتن بودند در حال حاضر با تشخیص به موقع درصد بالایی از آنها درمان می شوند.

وی با بیان اینکه 400 مقاله به دومین کنگره ژنتیک پزشکی ارسال شده است، گفت: نزدیک به 35 مقاله به صورت سخنرانی و بیش از 308 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود. همچنین 16 سخنران جهت ارائه تحقیقات خود به کنگره دعوت شده اند.

به گفته غفاری، 76 داور در این کنگره مقالات را بررسی کرده و بیش از 500 نفر برای شرکت در کنگره ثبت نام کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha