راه اندازی كامل نظام ارجاع در تامین اجتماعی باعث كاهش مراجعه به پزشكان متخصص نخواهد شد بلكه مراجعات بیماران به پزشكان هدفمند خواهد شد.عصر خبر- محمد نوروزی: یك سوم درآمد سازمان تامین اجتماعی در درمان و در دو بخش درمان مستقیم و غیر مستقیم هزینه می شود و حدود یك سوم از بودجه درمان این سازمان هم در بیمارستان ها و مراكز درمانی طرف قرارداد با اداره كل درمان تامین اجتماعی استان تهران هزینه می شود .

نظام ارجاع درمان سازمان تامین اجتماعی در سال 99 به سرانجام می رسد؟

سلامت نیوز:راه اندازی كامل نظام ارجاع در تامین اجتماعی باعث كاهش مراجعه به پزشكان متخصص نخواهد شد بلكه مراجعات بیماران به پزشكان هدفمند خواهد شد.عصر خبر- محمد نوروزی: یك سوم درآمد سازمان تامین اجتماعی در درمان و در دو بخش درمان مستقیم و غیر مستقیم هزینه می شود و حدود یك سوم از بودجه درمان این سازمان هم در بیمارستان ها و مراكز درمانی طرف قرارداد با اداره كل درمان تامین اجتماعی استان تهران هزینه می شود .


به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر خبر،طبق اظهارات دكتر منوچهری معاون درمان مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در بهمن ماه سال 98، بودجه در نظر گرفته شده برای درمان این سازمان برای سال 99 مبلغ 39 هزار میلیارد تومان است .این یعنی این كه حدود 13 هزار میلیارد تومان در سال جاری برای درمان سازمان تامین اجتماعی استان تهران هزینه خواهد شد.


هر چند كه میزان بودجه در رضایت مندی بیمه شدگان از خدمات سازمان تامین اجتماعی از جمله خدمات درمانی این سازمان نقش بسزایی دارد اما به جرات می توان گفت كه این سیاستگذاری و نحوه مدیریت مسئولان است كه نقشی حتی فراتر از تعیین بودجه مناسب در میزان رضایتمندی بیمه شدگان و جلوگیری از اتلاف منابع این سازمان بین النسلی را دارد.


راه اندازی كامل سیستم ارجاع در مراكز درمانی سازمان تامین اجتماعی به خصوص در استان تهران باید جدی گرفته شود چرا كه با توجه به بیمارستان های تخصصی و فوق تخصصی موجود سازمان تامین اجتماعی در این استان، انجام این كار در تهران شدنی و معقول است.فرهنگ سازی بین بیمه شدگان و كاركنان مراكز درمانی زیر بنای پیاده سازی نظام ارجاع می باشد.


جلوگیری از مراجعات غیر ضروری به پزشكان متخصص و فوق تخصص وسرگردانی بیماران،صرفه جویی در هزینه های درمانی، داوریی و تشخیصی از جمله مزایای نظام ارجاع در سازمان تامین اجتماعی است. پیاده سازی نظام ارجاع در مراكز درمانی تامین اجتماعی سالهاست كه گفته می شود اما تا كنون اقدام ملموسی راجب آن انجام نگرفته است كه امید است با حمایت دكتر سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و اقدامات دكتر منوچهری معاون درمان سازمان شاهد اجرای آن در سال 99 باشیم.
به نظر می رسد راه اندازی كامل نظام ارجاع در تامین اجتماعی باعث كاهش مراجعه به پزشكان متخصص نخواهد شد بلكه مراجعات بیماران به پزشكان هدفمند خواهد شد.
درمانگاه های سازمان تامین اجتماعی در استان تهران باید خدمات اولیه و اورژانس ارائه كنند مثلا وجود یك جراح مغز و اعصاب در این درمانگاه ها چه دردی از بیماران دوا می كند؟جز این كه احتمال دارد بیمار به مراكز درمانی خارج از سازمان تامین اجتماعی و مراكز خصوصی ارجاع شود كه این مهم باعث عدم رضایتمندی بیماران و بیمه شدگان می شود.


دكتر سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز پرونده الكترونیك سلامت، نظام ارجاع و تدوین گاید لاین ها را از جمله مهمترین برنامه های حوزه معاونت درمان این سازمان می داند كه بی شك برای اجرای این برنامه ها باید وزارت بهداشت نیز همكاری لازم را با معاونت درمان تامین اجتماعی داشته باشد.


به نظر می رسد تقویت مراكز درمانی به خصوص بیمارستان های سازمان تامین اجتماعی در استان تهران به خصوص از نظر امكانات و تجهیزات می تواند از اولویت های معاونت درمان سازمان و درمان تامین اجتماعی تهران باشد چون مراكز درمانی تهران به نوعی مركز ارجاع مراكز درمانی سایر استان های كشور است. 
دو دهه پیش بیمارستان های سازمان تامین اجتماعی در این زمینه پیشتاز بودند و پزشكان و پرستاران بیمارستان های وابسته به دانشگاه های علوم پزشكی در حسرت بیمارستا ن های سازمان تامین اجتماعی بودنداما بیمارستان های تامین اجتماعی در دو دهه گذشته نتوانستند همپای بیمارستان های دانشگاهی پیشرفت كنند. 


در حال حاضر با انتصاب دكتر طاوسی و اضافه شدن وی به مثلث مدیریتی اداره كل درمان تامین اجتماعی(وی نه در شعار بلكه در عمل نشان داده خدمتگزار بیمه شدگان سازمان است) انتظار می رود كه وی به همراه دكتر مراد بیات سرپرست اداره كل و آقای عباس عسگری معاون اداری مالی اداره كل تامین اجتماعی استان تهران، این استان را دچار تحولی اساسی كرده و با هدایت و راهبری دكتر منوچهری معاون درمان سازمان تامین اجتماعی حتی باعث اصلاح امور حوزه معاونت درمان سازمان در كل كشور شوند و الگویی برای ادارات كل درمان تامین اجتماعی باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha