دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴

این روزها بیش از هر زمان دیگری افراد معتاد را در کوچه پس‌کوچه‌های محله‌های راه آهن، شوش، بازار بزرگ، هرندی مولوی و اتوبوس‌های بی‌آرتی می‌بینیم که یا چرت می‌زنند یا به طور چند نفری در گوشه‌ای مشغول کشیدن مواد مخدر هستند.

پرسه ۶۰ هزار معتاد متجاهر در سایه کرونا

سلامت نیوز:این روزها بیش از هر زمان دیگری افراد معتاد را در کوچه پس‌کوچه‌های محله‌های راه آهن، شوش، بازار بزرگ، هرندی مولوی و اتوبوس‌های بی‌آرتی می‌بینیم که یا چرت می‌زنند یا به طور چند نفری در گوشه‌ای مشغول کشیدن مواد مخدر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،ظاهر نامناسب آنها نیز باعث ترس و دلهره بسیاری از مردم شده است. به گفته مسئولان شهرداری تعداد آنها در تهران به ۱۲ تا ۱۵هزار نفر می‌رسد. طبق آمار بالغ بر ۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد که همه آنها پس از تعطیلی مراکز ماده ۱۶ بهزیستی در سطح شهرهای کشور سرگردان شده‌اند. از سوی دیگر در گرمخانه‌هایی که برای اقامت موقت افراد بی‌خانمان در نظر گرفته شده تاکنون بیش از ۵۰ مورد مشکوک ابتلا به کرونا شناسایی شده است.

سیدمالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری نیز اعلام کرد: تصمیم تعطیلی مراکز ماده ۱۶ و ۱۵ براساس مصوبه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر عجولانه بود. در حال حاضر در گرمخانه‌های شهر تهران ۲۳۰۰ نفر را نگهداری می‌کنیم و یک مورد ابتلا به کرونا هم نداشتیم.تعطیلی مراکز ماده 16 به علت شیوع کرونا، شهرهای دیگر نیز وضعیتی بهتر از تهران ندارند و همانطور که محمدتقی حاجیلو، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان همدان اعلام کرده تعداد معتادان متجاهر همدان کمتر از سایر استان‌هاست.

حومه شهر مشهد نیز این روز‌ها به پاتوق معتادان متجاهر تبدیل شده است. گودال‌های حفر شده توسط معتادان در این منطقه، محل خوبی برای استراحت و خواب شبانه آنهاست. این گودال‌نشینان از چند هفته قبل به سکونتگاه جدید خود کوچ کرده‌اند. آنها روزها برای تامین غذا و مواد، اقامتگاهشان را ترک می‌کنند و بدون درنظر گرفتن توصیه‌های بهداشتی به میان مردم می‌روند و سپس به اقامتگاه‌های خود بازمی‌گردند و این روند هر روز و هر هفته تکرار می‌شود.


جمع‌آوری معتادان توسط سپاه
ظاهرا قرار است از امروز (8 اردیبهشت) معتادان متجاهر از سطح‌ شهرها جمع آوری شوند و سپاه و سازمان زندان‌ها، متولی قرنطینه معتادان شدند. این خبر را فرید براتی سده، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده است.

وی افزود: «بر همین اساس معتادانی که از سطح معابر جمع‌آوری می‌شوند قبل از اینکه در مراکز ماده 16 پذیرش شوند باید وارد مراکز قرنطینه شوند و در این مراکز از افراد تست گرفته می‌شود و در صورتی که تست آنها منفی باشد به مراکز ماده 16 ارجاع داده می‌شوند و فرایند درمانی آنها انجام می‌شود».

بنابر اعلام سردار یزدی، فرمانده سپاه تهران بزرگ، مرکز شهید زیادیان با ظرفیت 800 نفر برای این منظور در نظر گرفته شده است و براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده 16 به یکسال افزایش یافت.


تعطیلی مراکز ماده 16، اقدام موثری بود
عباس دیلمی‌زاده، مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره درباره آزادسازی معتادان و رها کردن آنها در سطح شهر می‌گوید: بر اساس آنچه در منابع علمی بین‌المللی به آن تاکید شده است، نگهداری افراد در هر نوع مرکز اقامتی در زمان همه‌گیری کرونا ریسک بسیار بالایی دارد و توصیه شده است جز در موارد ضروری از ایجاد کلونی‌های انسانی خودداری شود. بنابراین آنچه تا به امروز ستاد کرونای کشور در دستور کار قرار داده، اقدامی درست و اصولی است. مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره در پاسخ به این سئوال که با نگهداری معتادان متجاهر در اردوگاه‌های درمان اجباری موافق است یا خیر، می‌گوید:

موافق نیستم، اما بدون برنامه‌ریزی هم نمی‌توان این افراد را ترخیص کرد. اول باید مشخص شود که چه تعداد از افرادی که در این مراکز هستند، خانواده دارند. حدس من این است که تعداد این افراد کم نیست. باید با اقدامات مددکاری قوی این افراد به خانواده‌هایشان متصل شوند. همچنین برای ترخیص بقیه افراد هم باید برنامه‌ریزی شود. دستگاه‌های مسئول باید برای بی‌خانمان‌ها خدماتی در نظر بگیرند. مثلا آنها را در خانه‌های میان راهی که تجمع کمتری دارد، اسکان دهند. یا فکر دیگری برایشان بکنند.

دکتر رامین رادفر، پزشک، درمانگر و پژوهشگر اعتیاد هم می‌گوید: محیط ایزوله تعریف خاص خودش را دارد. به محیطی که مطلقا هیچ ارتباطی با بیرون ندارد، ایزوله گفته می‌شود. با این تعریف، اردوگاه‌های نگهداری از معتادان متجاهر مکان ایزوله نیست. چون هر روز خدمات دهندگان زیادی مانند پزشک، پرستار، مددکار، نگهبان، آشپز و... به آنجا رفت و آمد دارند.بنابراین این خطر همواره در کمین است که یکی از این افراد ویروس کرونا را با خود به این اردوگاه‌ها ببرد. این احتمال اصلا دور از ذهن نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha