سلامت نیوز : دانشیار دانشگاه علوم‌پزشكی تهران گفت: بیماری IBD یكی از بیماری‌های دستگاه گوارش است؛ شیوع این بیماری در جهان به دلیل استفاده از مواد افزودنی صنعتی و اسانس‌دار رو به گسترش است.

فرزانه معتمد در گفت‌وگو با فارس  بیماری IBD(بیماری التهابی روده) را یكی از بیماری‌های دستگاه گوارش بیان كرد و اظهار داشت: در این بیماری روده‌ها دچار التهاب می‌شوند.

وی گفت: سن شایع ابتلا به این بیماری در بزرگسالی است اما كودكان بین 10 تا 12 سال و حوالی سن بلوغ نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ دفع اسهال خونی، دل‌درد، كوتاهی قد، اختلال رشد و علایم خارج از روده‌ای نظیر مشكلات مفصلی، كبدی، چشمی، جلدی و كوتاهی قد از علائم این بیماری به شمار می‌رود.

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی، دفع خون از دستگاه گوارش را مهمترین عارضه این بیماری دانست و افزود: همین مسئله موجب بروز كم‌خونی و سوءتغذیه در بیمار خواهد شد.

این فوق تخصص گوارش و كبد كودكان درباره عواملی كه در بروز بیماری IBD مؤثر است، اظهار داشت: تاكنون هنوز علت خاصی برای این بیماری كشف نشده است اما استرس و استفاده از غذاهای صنعتی و مواد افزودنی، بعضی از میكروب و باكتری‌ها در بروز این بیماری می‌تواند، نقش داشته باشد.

معتمد افزود: بیماری IBD ژنتیكی نیست اما استعداد ژنتیك می‌تواند در بروز این بیماری مؤثر باشد ضمن اینكه سرطان روده بزرگ از مهمترین عوارض این بیماری به شمار می‌رود.

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی ادامه داد: در افرادی كه به بیماری IBD مبتلا هستند، بین 5 تا 10 سال پس از بیماری ابتلا به سرطان روده افزایش می‌یابد، از این رو اگر این بیماری به درمان‌های دارویی جواب ندهد باید روده بزرگ را برداشت؛ این اقدام در كودكانی كه مبتلا به این بیماری باشند نیز باید انجام شود.

وی اضافه كرد: بیماری التهابی روده (IBD) زیاد شایع نیست اما شیوع آن در جهان به دلیل استفاده از مواد افزودنی صنعتی و اسانس‌دار رو به گسترش است؛ كاهش استفاده از این مواد و مصرف مواد خوراكی طبیعی و تازه از جمله اقداماتی است كه می‌تواند از بروز این بیماری پیشگیری كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha