سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 292714

رئیس‌جمهوری، افزایش تعداد پارک‌های علم‌وفناوری را بسیار ارزشمند عنوان کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان فروش محصول داشته‌اند.

برای تولید واكسن كرونا رقابت می‌كنیم

سلامت نیوز: رئیس‌جمهوری، افزایش تعداد پارک‌های علم‌وفناوری را بسیار ارزشمند عنوان کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان فروش محصول داشته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،حسن روحانی عصر دوشنبه در جلسه هم‌اندیشی با مدیران پارک‌های علم‌و‌فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: پارک‌های علم‌و‌فناوری درمجموع از نظر درآمد و هم از نظر اشتغال شتاب خوبی داشته‌اند؛ به‌طوری که در هفت سال اخیر از سال 92 تا امروز تعداد پارک‌های علم و فناوری 19 درصد افزایش یافته و تعداد آن از بیش از 30 پارک به‌43 پارک رسیده‌ که پیشرفت بسیار خوبی است.

رئیس‌جمهوری افزود: اینکه یک پارک علم‌و‌فناوری کار تحقیقاتی خود را با شرکت‌های در اختیار به‌محصول رسیده است بسیار ارزشمند و با سامانه‌ای که تولید کرده می‌داند که محصول تولیدی در کدام فروشگاه به‌فروش رسیده است و آن فروشگاه به‌چه مشتری‌هایی و با چه قیمت‌هایی تحویل داده است. اهم اظهارات رئیس‌جمهور را در ادامه می‌خوانید.


افزایش تعداد پارک‌های علم‌و‌فناوری پیشرفت بسیار ارزشمند است، ازنظر درآمدزایی هم این شرکت‌ها حرکت خوبی داشته‌اند؛ وزیر علوم هم گزارش داده‌اند که 13 هزار میلیارد تومان در سال گذشته فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در پارک‌های علم‌وفناوری بوده است. امروز در بخش نانو و بیو بازار خوبی برای صادرات داریم، کرونا یک معضل و مشکل بزرگی برای همه جوامع انسانی است. برای ایران هم به‌‌همین‌صورت مشکلات زیادی درست کرده است.

در ارتباطات و زندگی مردم همه ما وقتی می‌گوییم کرونا؛ به‌فکر سلامت جسم و به‌فکر بازار و اقتصاد می‌افتیم. البته این دو تا خیلی مهم است اما مسائل مهم دیگری هست که کرونا آنها را تحت‌تاثیر قرار داده است.


شناخت ما نسبت به این ویروس در طول جهان چند ماه بیشتر نیست و از وقتی اسم این ویروس از پایان سال 2019 آشکار شد، تا امروز زمان زیادی نیست؛ بنابراین برای درمان زمان بیشتری نیاز است تا به‌درمان برسیم و برای واکسن هم زمان بیشتری نیاز باشد.


البته کار در همه زمینه‌ها آغازشده و جلسه با شرکت‌های دانش‌بنیان درباره واکسن نبود. مراکزی هستند که به‌طورویژه روی واکسن کار می‌کنند که اگر به‌محصول برسیم کار بزرگی است و همه دنیا هم این کار را می‌کنند. یعنی مساله درمان کرونا یا واکسن یک رقابت جهانی است و ما وارد یک رقابت جهانی شدیم. تمام کشورهای دنیا به‌خصوص کشورهای پیشرفته تلاش می‌کنند که به‌نتیجه برسند و ماهم داخل این رقابت هستیم و اگر بتوانیم زودتر از دیگران به‌نتیجه برسیم از لحاظ افتخار، سلامت و نجات بشر و اقتصاد چقدر برای ما مهم است.


آقای دکتر ستاری اعلام کردند که در کیت سرولوژی توان صادرات داریم و بحث شده است که نیازهای داخلی را تامین کند و ما بتوانیم در همین کیت‌های آنتی‌بادی صادرکننده باشیم یا در کیت‌های تشخیصی در آینده بتوانیم همه نیازها را رفع کرده و حتی صادرکننده باشیم یا در مواد ضدعفونی و شوینده به‌نقطه‌ای رسیدیم که تمام نیازمندی‌های کشور را به‌خوبی می‌توانیم رفع کنیم و حتی صادرکننده باشیم.


امروز کار شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار ‌ارزشمند است که البته کار این شرکت‌ها تنها مسائل بهداشتی و تشخیص ویروس کرونا نیست. کارهای بسیار عظیم و بزرگی دارند که با بسیاری از کارهای آنها آشنا هستم و می‌دانم که کار عظیم و بزرگی را انجام می‌دهند. باید کاری کنیم که بخش‌‌خصوصی و تولیدکننده به‌گونه‌ای تشویق شود که بداند برای آینده صنعت، خدمات و تولید خود باید به‌شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علمی‌و‌فناوری متصل شود. آنها باید متقاضی و درخواست‌کننده باشند و شرکت‌های ما طراح باشند و طرح‌های جدید به آنها ارائه کنند و خود شرکت‌ها باید سرمایه‌گذار اصلی در این زمینه باشند.


دستگاه‌های دیگر به‌فکر واکسن هستند؛ معنای اینها این است که یک کار بزرگی در سراسر کشور در حال انجام است. همه دست‌به‌دست هم دادند و این کار عظیم پیگیری می‌شود. امیدوارم این روند با کمک مردم ادامه پیدا کند. البته همه این کارهایی که می‌شود باید کل ملت کمک کنند در صحنه یعنی همه مردم باید به‌دستورالعمل‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌دهد توجه کنند. با توجه به آنهاست که این کارها مفید واقع می‌شود وگرنه شیوع این بیماری به‌گونه‌ای است که هرآن هرکجا ممکن است شعله‌ور شود و ما حواسمان جمع باشد.


تصمیم اخیری که اتخاذ کردیم به‌نظر من تشویق کننده‌استان‌ها و شهرستان‌ها و تشویق‌کننده محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان ماست. تقسیم‌بندی شهرستان‌ها برای این است که آنجاهایی که شرایط سفید دارند بتوانند فعالیت اجتماعی را راحت‌تر انجام دهند. البته پروتکل‌ها باید همچنان مورد مراعات قرار بگیرد اما این تصمیم که اتخاذ شد مساجد، محافل دینی و مذهبی در جاهای سفید با توجه به‌پروتکل بتواند فعالیت خود را از نیمه شهریور یا نیمه ماه رمضان آغاز کنند، معنایش این است که می‌توانیم رقابتی بین دانشگاه‌های علوم پزشکی، بین بیمارستان و بین پارک‌های علم‌و‌فناوری در استان‌های مختلف آغاز کنیم و همه باید به‌سمت سفید‌شدن تلاش کنیم. ما باید تلاش کنیم منطقه سفید در کشور توسعه پیدا کند، قرمز به‌‌سمت زرد و زرد به‌منطقه سفید تبدیل شود، تا آرام‌آرام از ویروس کرونا فاصله بگیریم.


اقتصاد، دانشگاه، فعالیت و خدمات سنتی باید آرام‌آرام جای خود را به‌فعالیت‌های نوین و علمی بدهند، البته کم‌کم بخش خدمات به‌سمت «دانش‌بنیان شدن» و «دیجیتالی شدن» در حال حرکت است. دانشگاه‌های سنتی کشور هم باید به‌دانشگاه‌های فناورانه که با صنعت و تولید متصل هستند، تبدیل شود تا بتوانند روی پای خود بایستند. «دانشگاه فن‌آورانه، افتخارآفرین است.» این دانشگاه‌ها می‌توانند علاوه‌براینکه عالم و فن‌آور تربیت کنند، می‌توانند در کشور خلاقیت به‌وجود آورده و در علم و دانش و پیشرفت‌های علمی، کشور را در زمینه‌های مختلف پیشتاز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha