سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲

در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، برخی از مردم به هدف مصون ماندن از ابتلا به این بیماری و ضد عفونی داخلی بدن، به مصرف الکل صنعتی روی آورده‌اند که از اول اسفند (همزمان با اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور) تا روزگذشته، طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت ۵۰۱۱ نفر در کشور به‌دلیل مصرف الکل تقلبی دچار مسمومیت شدند و ۵۲۵ نفر از این مسمومین که به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند.

مسمومیت الكل همچنان قربانی می‌گیرد

سلامت نیوز:در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، برخی از مردم به هدف مصون ماندن از ابتلا به این بیماری و ضد عفونی داخلی بدن، به مصرف الکل صنعتی روی آورده‌اند که از اول اسفند (همزمان با اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور) تا روزگذشته، طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت ۵۰۱۱ نفر در کشور به‌دلیل مصرف الکل تقلبی دچار مسمومیت شدند و ۵۲۵ نفر از این مسمومین که به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،به گفته کیانوش جهانپور در حال حاضر ۲۲۹ نفر از این مسمومیت در بخش‌های عادی و ۴۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه ICU بستری هستند اما ۳‌هزار و ۴۵۱ نفر ترخیص شده‌اند. ۹۵ نفر از مسمومین، نابینا و کم بینا شده و ۴۰۵ نفر نیز نیازمند خدمات دیالیز شده‌اند. این آمار در حالی از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود که استان‌های فارس، خوزستان و آذربایجان غربی بیشترین تعداد مسمومیت با الکل را داشته‌اند.

به گفته محمد جواد مرادیان، رئیس اورژانس استان فارس، در پی شیوع ویروس کرونا فقط در این استان ۹۸ نفر بر اثر مسمومیت الکل، جان خود را از دست داده‌اند و ۸۳۷ نفر دچار مسمومیت شده‌اند. از این تعداد ۷۳۹ نفر مسموم و تحت درمان قرار گرفتند و ۱۵ نفر از مسموم‌شدگان بستری و از این تعداد هفت نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.الکل بیشترین قربانی را بعد از کرونا (البته در ایران) گرفته و آمار مرگ و میر آن از تصادفات جاده‌ای نیز بالاتر رفته است.

هنوز کسی نمی‌داند اولین بار چه کسی این باور غلط را در جامعه انتشار داد که چون ویروس کووید19 نسبت به الکل حساس بوده و با ضدعفونی دست و سطوح با الکل از بین می‌رود، بنابراین با شرب الکل نیز همین اتفاق داخل بدن می‌افتد و درواقع به شکلی نقش ضدعفونی‌کننده در بدن ایجاد می‌شود، درحالی که این یک باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است.

البته این امر مختص بزرگسالان نیست و اوایل امسال بود والدین یک کودک پنج‌ساله به منظور پیشگیری از کرونا به فرزندشان الکل خوراندند که باعث نابینایی همیشگی این کودک شده است. افراد سودجو با ترکیب مواد مختلف و استفاده از الکل صنعتی محلول‌های بی‌شناسنامه‌ای تولید می‌کنند و با سوءاستفاده از نیاز مردم آن را به‌عنوان الکل سفید یا همان الکل طبی به فروش می‌رسانند. این درحالی است که بسیاری از متخصصان استفاده از الکل صنعتی را حتی برای ضدعفونی کردن سطوح مناسب نمی‌دانند و حتی در قدرت پاک‌کنندگی و گندزدایی آن هم تردید دارند.


سودجویی با جان مردم
ماجرای مسمومیت‌های الکلی برای نخستین بار از بیمارستان لقمان تهران رسانه‌ای شد. رئیس بخش مسمومیت‌های این مرکز درمانی با هشدار نسبت به شکل‌گیری باور غلط، تاثیر مصرف خوراکی مواد ضدعفونی‌کننده مثل الکل در جلوگیری از بیماری کرونا اعلام کرد: «این روزها تعداد افراد مراجعه‌کننده به مراکز درمانی که به‌دلیل مصرف الکل دچار مسمومیت شده‌اند، رو به افزایش است.»

ابراهیم قدوسی، رئیس اداره پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد و الکل وزارت بهداشت، پیشتر گفته است: «عده‌ای سودجو با سوء استفاده از نیاز مردم، با اضافه کردن وایتکس به الکل‌های صنعتی رنگی، محلولی‌ بی‌رنگ را به‌عنوان الکل طبی به بازار عرضه می‌کنند که موجب افزایش‌درصد مسمومیت‌ها شده است.» به‌تازگی آراز استادی، مدیرعامل یک شرکت در زمینه تولید کیت‌های آزمایشگاهی در آذربایجان غربی، از ساخت کیت تشخیص سریع متانول که برای انسان بسیار سمی است، خبر داده و گفته است: «این کیت تکنیکی ساده بوده و می‌تواند در زمان کمتر از پنج دقیقه متانول را در نمونه مورد نظر شناسایی کند.

مواد الکلی که به‌صورت مستقیم در تماس با پوست، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش انسان هستند باید عاری از متانول باشند و کیت حاضر در تشخیص متانول در مایعات کمک می‌کند.» دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص عفونی، در این رابطه به «آرمان ملی» گفت: الکل سفید میتواند به‌عنوان جایگزین آب و صابون تلقی شود و خوردن آن عوارض کشنده‌ای به‌دنبال دارد.

در این روزهای بحرانی مقالات علمی زیادی به دست ما رسیده که در هیچ‌کدام آنها موضوع مصرف الکل به جهت ضدعفونی شدن بدن افراد و جلوگیری از ویروس کووید 19 مشاهده نمی‌شود و ترکیبات الکلی نقش ضد ویروس در بدن افراد ندارند. وی ادامه داد: استفاده از اتانول برای ضدعفونی کردن سطوح بلامانع است، اما باید توجه داشت متانول از طریق پوست تا حدی جذب می‌شود و حتی ممکن است موجب حساسیت پوستی هم شود.

عده‌ای با مصرف الکل متانول سعی داشتند خودشان را از کرونا مصون کنند. غافل از اینکه ترکیبات این مواد در بدن متابولیک سمی ایجاد کرده و باعث بروز عارضه چشمی شده و تاری دید و در مواردی حتی منجر به کوری می‌شود. اما همه ماجرا همین نیست و در برخی موارد مصرف الکل متانول باعث بروز آسیب‌های مغزی منجر به مرگ هم شد. با این سناریو، متاسفانه شاهد بروز فاجعه بار مسمومیت هایی بودیم که در برخی موارد برای طی روند درمانی مجبور به اقدامات تهاجمی مثل دیالیز افراد بودیم تا آسیب به کلیه را کاهش دهیم.

درمان مسمومیت ناشی از مصرف متانول و مواد ضدعفونی‌کننده سخت است و در شرایطی که بیمار در حالت حاد مسمومیت قرار می‌گیرد منجر به مرگ و میر می‌شود که در این ایام شاهد سه مورد مرگ بیماران مسموم تهرانی بوده‌ایم. بیماران مسموم اغلب بزرگسال بودند و در رده‌های سنی مختلف و جنسیت زن و مرد به بیمارستان منتقل می‌شدند. گزارش آمار مرگ و میر این مسمومان در نقاط مختلف کشور نگران‌کننده است و هرچند در این دو هفته موارد بهبودیافته هم در بین افراد مسموم وجود داشته، اما نباید از عوارض مرگبار مصرف متانول غافل بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha