چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷

مرگ ۴ هزار نفر در کشور در اثر سوءمصرف مواد مخدردبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این که سالانه ۴۵۰ هزار نفر در جهان در اثر مصرف یا سوءمصرف مواد مخدر می‌میرند، گفت: در کشور ما نزدیک به ۴ هزار نفر سالانه در اثر مصرف یا سوءمصرف مواد می میرند.

مرگ ۴ هزار نفر در کشور در اثر سوءمصرف مواد مخدر

سلامت نیوز: مرگ ۴ هزار نفر در کشور در اثر سوءمصرف مواد مخدردبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این که سالانه ۴۵۰ هزار نفر در جهان در اثر مصرف یا سوءمصرف مواد مخدر می‌میرند، گفت: در کشور ما نزدیک به ۴ هزار نفر سالانه در اثر مصرف یا سوءمصرف مواد می میرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، سردار اسکندر مومنی روز سه شنبه در نشست تخصصی ویدئوکنفرانس معاونان و مدیران کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های سراسر کشور، افزود: سال گذشته نشست های تخصصی با سازمان همراه و مرتبط با مبارزه با مواد مخدر داشتیم که راهبردهایی اتخاذ شد و بر اساس همین راهبردها توانستیم به همه اهداف برسیم.

وی با تاکید بر اینکه سال ۹۸، سالی افتخارآمیز در عرصه مقابله، درمان، پیشگیری و کاهش آسیب مواد مخدر بود، خاطرنشان کرد: در این سال بالاترین میزان کشفیات را داشتیم که با اقدامات اطلاعاتی، افزایش کشفیات اطلاعاتی، کاهش شهدا و افزایش تلفات اشرار همراه بود.

این مقام مسئول، میران کشفیات سال ۹۸ را ۹۵۰ تن اعلام کرد و اظهار داشت: این کشفیات در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، ۲۰ درصد بیشتر شده است. این در حالی است که در کشور افغانستان در سال ۹۸ کمتر از ۳۰۰ تن کشفیات اعلام شده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: از این میزان کشفیات،۸۰۰ تن توسط نیروی انتظامی، ۱۰۷ تن توسط سربازان گمنام، ۲۹ تن توسط بسیج و مابقی توسط مابقی سازمان ها کشف و ضبط شده است.

وی یادآور شد: ۸۰ درصد کشفیات ناشی از کارهای اطلاعاتی بود. ضمن این که افزایش کشفیات به منزله افزایش ورود نیست بلکه اقدامات اطلاعاتی قبل از ترانزیت مواد از کشور است که بر اساس آن، ۷۵ درصد کشفیات در شرق کشور بود و کمتر از ۲۵ درصد در مابقی کشور کشف شده است.

مومنی خاطرنشان کرد: تعداد شهدای کشور ۵۶ درصد کاهش یافته در حالی که تلفات اشرار بیشتر شده که این حکایت از آن دارد که برنامه ریزی مناسب صورت گرفته است.
در ایران، سالانه نزدیک به ۴ هزار نفر بر اثر مصرف مواد مخدر می میرند

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام این خبرکه در دنیا ۳۰۰ میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر وجود دارد، تصریح کرد: از این میزان ۲۹ میلیون نفر در آمریکا قرار دارند که معادل ۱۱ درصد جمعیت این کشور را شامل می شود. در ایران، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معتاد وجود دارد که معادل ۵ درصد جمعیت کشور است.

مومنی افزود: سالانه ۴۵۰ هزار نفر بر اثر مصرف یا سومصرف مواد مخدر می میرند که بر اساس گزارش سازمان ملل این رقم در آمریکا ۷۰ هزار نفر است در حالی که در ایران نزدیک به چهار هزار نفر سالانه بر اثر مصرف مواد می میرند.

وی تاکید کرد: این رقم نشان می دهد در حوزه درمان عملکرد خوبی داشته ایم. بیش از ۹ هزار مراکز درمانی چه به صورت ثابت، سیار و شبانه روزی در حال خدمت رسانی هستند که تاکنون به بیش از یک و نیم میلیون نفر در سراسر کشور امدادرسانی کرده اند. در همین مورد هیات بین المللی کنترل مواد مخدر به صورت رسمی و کتببی از عملکرد و اقدامات ایران در حوزه نگهداری و درمان تشکر کرده است.

این مقام مسئول درباره بودجه معتادان هم یادآور شد: در جلسه ای که مردادماه سال گذشته با حضور رئییس جمهوری داشتیم، بیمه معتادان تصویب شد و برای این کار اعتباری بودجه ۵۰۰ میلیارد ریالی برای درمان و بیمه اختصاص یافت که نشان از توجه ایران به مقابله و درمان بیشتر است.
تکذیب بی اثر بودن ویروس کرونا بر مصرف کنندگان مواد مخدر

مومنی در بخشی دیگر از سخنان خود، به شایعاتی که پس از شیوع ویروس کرونا منتشر شد اشاره کرد و یادآور شد: با ویروس کرونا، از سوی سوداگران مرگ و منفعت طلبان که وجدانی ندارند شایعه شد که کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند از ابتلا به ویروس مصون هستند. صراحتا این شایعات را تکذیب می کنم و مردم بدانند این ویروس هنوز ناشناخته است و دارویی برای درمان آن کشف نشده است پس به شایعات توجه نکنند.
رویکردهای مورد اهتمام ستاد مبارزه با مواد مخدر در امر مبارزه

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر به رویکردهای این ستاد اشاره کرد و گفت: تمرکز بر مرزهای شرق کشور، تمرکز بر اقدامات اطلاعاتی و تمرکز بر باندهای بزرگ از جمله رویکردهای ستاد است.

وی با اشاره به پاکسازی مناطقی که تحت سیطره و اشغال خرده فروشان بودند از خیل معتادان و بازگشت آرامش و امید به این مناطق، افزود: در جلساتی که در ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور رئیس جمهوری برگزار شد همه دستگاه ها متفق القول به اهتمام و تلاش بیشتر برای بازگشت آرامش به برخی مناطق همانند هرندی، مولوی و غیره در تهران و سایر شهرها تاکید کردند.
افزایش مدت نگهداری معتادان متجاهر جمع آوری شده از سه ماه به یکسال

مومنی درباره جمع آوری معتادان متجاهر که این روزهای کرونایی بیش از همه مورد توجه قرار گرفته، توضیح داد: با شیوع کرونا، مطابق نظر کمیته درمان و وزارت بهداشت مقرر شدد معتادان جدید به مراکز پذیرفته نشوند تا سایر افراد را مبتلا به کرونا نکنند. تصمیم جدی و خوبی بود ضمن این که برای افرادی که دوره آنان تمام شده بود مصوب شدد تا ۶ ماه دیگر به مدت نگهداری آنان افزوده شود و به این صورت نگهداری معتادان متجاهر در مراکز از یک تا سه ماه به یکسال تمدید شد البته تا زمانی که کرونا وجود داشته باشد.
اولویت های ستاد مبارزه با مواد مخدر برای مبارزه بهینه

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخشی دیگر از سخنان خود، از اولولیت های این ستاد نام برد و گفت: اجرای موثر طرح یاریگران، ساماندهی معتادان متجاهر، توسعه اقدامات اطلاعاتی، توجه و تمرکز بر مرزهای کشور از اولویت های اصل ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

وی ادامه داد: اصلاح قانون از دیگر اولویت های ما است که امیدواریم به آن دست یابیم. همچنین تدوین نقشه راه هر استان و ارجاع آن به مراکز، پاکسازی مناطق آلوده، ایجاد شرایط مناسب برای ورود و حضور نخبگان و شرکت های دانش بنیان، حمایت از تحقیقات کاربردی و عملیاتی و تقاضا محور و در نهایت ساماندهی اموال و دارایی های توقیفی و مصادره ای از دیگر اولویت های ستاد است که همواره نسبت به اجرایی شدن آن تلاش روز افزون داشته ایم.

نشست تخصصی ویدئوکنفرانس معاونان و مدیران کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های سراسر کشور با حضور سردار اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، حجت الاسلام محمدجواد منتظری دادستان کل کشور و سردار محمد مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha