پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵

پیاده‌روها برای بساط گستری و دستفروشی، در اختیار برخی از افراد است که به واسطه اجاره هر موزاییک درآمد ‌میلیونی دارند. شهرداری و شورای شهر همواره از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و معلوم نیست که چه افرادی و با چه ابزاری، پیاده‌روها را اجاره می‌دهند.

شهرداری، پیاده‌روها را اجاره می‌دهد

سلامت نیوز:پیاده‌روها برای بساط گستری و دستفروشی، در اختیار برخی از افراد است که به واسطه اجاره هر موزاییک درآمد ‌میلیونی دارند. شهرداری و شورای شهر همواره از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و معلوم نیست که چه افرادی و با چه ابزاری، پیاده‌روها را اجاره می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،ظاهرا قرار است که شورای شهر تهران با ارسال لایحه‌ای این درآمد‌میلیونی را در سالی که درآمدهای شهرداری با کمبود شدید مواجه شده است، از آن خود کند و دست مافیای اجاره پیاده‌روها را قطع نماید. در همین رابطه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از ارسال لایحه بهره‌برداری از پیاده‌روهای تهران توسط شهرداری خبرداد و گفت:

در این لایحه به موضوعات مختلف از جمله اجاره پیاده‌راه به برخی اصناف اشاره شده است. هاشمی همچنین به ممنوع بودن فعالیت در پیاده‌روها اشاره کرده و گفته است که در قالب این لایحه نیز قرار نیست که پیاده‌رو به فروش برسد، چراکه سندی در این زمینه وجود ندارد. در صورت تصویب این لایحه در صحن شورا و رأی موافق اکثر اعضا، امکان اجاره فضای پیاده‌راه برای برخی از مشاغل از جمله برخی از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشان امکانپذیر خواهد شد.با گشت و گذاری در برخی از سایت‌ها شاهد آن هستیم که برخی از مغازه‌داران برای اجاره جلوی مغازه خود در سایت‌های اینترنتی آگهی می‌دهند.

در یکی از سایت‌ها آمده است‌؛ واگذاری قسمتی از جلوی مغازه که سال ساختش 1387 است با ودیعه 10‌میلیون و کرایه 2‌میلیون ماهانه واگذار می‌شود، این مغازه بر خیابان است و بساط گستر می‌توان وسایلش را داخل مغازه قرار دهد. در آگهی دیگری آمده است که مکانی که اجاره می‌دهیم در منطقه فوق‌العاده پر تردد واقع شده و مناسب فروش شربت یخ در بهشت، پیراشکی و غیره... است.

در واقع مغازه‌دارها با اجاره به دستفروش اقدام به فروش اجناس‌شان با قیمت پایین‌تر در جلوی مغازه‌شان می‌کنند. مشتری هم وقتی با نرخ بالاتر کالا در داخل مغازه مواجه می‌شود و همان کالا را با قیمت ارزان‌تر در جلوی مغازه می‌بیند، ترغیب می‌شود که حتما آن کالا را خریداری کند.

درحالی که کالا همان است و مغازه‌دار برای رونق بازارش، اقدام به فروش تصنعی با نرخ بالاتر کرده است! زهرا صدر اعظم نوری عضو شورای شهر تهران در این باره گفته است که واقعا دیگر آگهی زدن برای اجاره جلوی مغازه تخلف آشکار است و باید جلوی این موارد گرفته شود. سد معبر و نواحی باید در این زمینه ورود کنند فضاهای عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی نمی‌تواند از آن استفاده خصوصی کند.

در ملک از خارج فضای عمومی و از داخل فضای خصوصی است و با این اقدامات بر حریم پیاده راه تجاوز می‌کنند و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می‌شود و نباید این فضا اجاره داده شود. این عضو شورای شهر تهران گفت: در محدوده منطقه 11 و 6 در خیابان ولیعصر پایین‌تر از میدان جمهوری تا میدان ولیعصر دستفروشان عرض پیاده راه را در دو طرف خیابان اشغال کرده و تردد شهروندان را دچار مشکل می‌کنند و باید بساط این افراد جمع شود و شهرداری اقداماتی دراین باره انجام داد.


قیمت بساط گستری و اجاره ماهانه
طبق برخی از اظهار نظرها و صحبت با دستفروشان قیمت اجاره هر موزاییک در چهارراه ولیعصر میانگین بین 50 تا 100‌هزار تومان است. هر دستفروش برای پهن کردن بساط به حداقل چهار موزاییک نیاز دارد. با این توصیف برای اجاره هر بساط با چهار موزاییک، روزانه 200‌هزار تومان باید بپردازد. اما در برخی معابر عمومی که پردرآمد نیست و به اصطلاح پاخور خوبی ندارد، هر موزاییک به قیمت 5‌هزار تومان اجاره داده می‌شود. در محدوده مرکزی شهر، حد فاصل میدان انقلاب تا میدان فردوسی نیز معابر به‌صورت هفتگی اجاره داده می‌شود.

رقم اجاره‌ها از 300‌هزار تومان برای یک هفته شروع می‌شود و بسته به مکان و نوع کالا فرق می‌کند. در واقع این رقم به نقاطی اختصاص دارد که پاخور کمتری دارند. دستفروش‌ها موظفند پیش از شروع کار این مبالغ را پرداخت کنند و در غیراین صورت اجاره پهن کردن بساط را نخواهند داشت. مغازه‌دارها البته بخشی از این شبکه بزرگ محسوب می‌شوند، اما اراذل و اوباش به اذعان دستفروشان، صاحبخانه‌های اصلی معابر بزرگ تهران هستند.

آنها بسته به پاخور‌بودن منطقه، روزانه 200 تا 250‌هزار تومان از هر دستفروش اجاره می‌گیرند و البته در قبال واگذاری مکان، حفاظت از بساط آنها را هم بر عهده دارند و زمانی که ماموران سد معبر نزدیک می‌شوند، با قمه و چاقو به استقبال شان می‌روند و با داد و بیداد و دعوا اجازه نزدیک شدن ماموران به بساط‌ها را نمی‌دهند. آنها معابر پرتردد را قطعه بندی و تفکیک کرده‌اند و برمبنای پاخور‌بودن یا پاخور نبودن و تردد عابران، بازور از دستفروشان اجاره می‌گیرند. این افراد به‌صورت باندی و شبکه‌ای فعالیت می‌کنند و در ازای دریافت پول، امنیت بساط‌ها را هم تضمین می‌کنند. در ایام نوروز و حوالی عید البته ماجرا کاملا متفاوت است.

در آستانه تعطیلات نوروزی، آنها نه به ازای موزاییک که براساس نقطه‌ای که بساط پهن می‌شود، اجاره دریافت می‌کنند. اجاره از اول اسفند تا پایان اسفند برای مدت یک ماه، پیش پیش گرفته می‌شود و اگر فردی بخواهد در نقطه‌ای که انتخاب کرده، دستفروشی کند، باید اجاره را زودتر پرداخت کند. اجاره هر بساط در نقاط پرتردد، حداقل از 10‌میلیون تومان شروع می‌شود که این رقم بازهم بسته به نوع کالا و مکان، متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha