شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 292874

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در هفته‌های اخیر علائم بیماری کرونا از مشکلات تنفسی به سمت مشکلات گوارشی تغییر کرده است.

علائم کرونا از مشکلات تنفسی به سمت گوارشی تغییر کرده است

سلامت نیوز:یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در هفته‌های اخیر علائم بیماری کرونا از مشکلات تنفسی به سمت مشکلات گوارشی تغییر کرده است.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،مسعود ضیایی استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و نماینده علمی ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی گفت: به طور معمول بیماری‌های گوارشی رایج در این فصول، مربوط به آلودگی غذایی و ویروسی است که علائم غالب را درد شکم، اسهال و استفراغ مشاهده می‌کنیم. از طرفی بسیاری از اسهال‌های گوارشی مربوط به آلودگی غذایی است که علامت تب به ندرت مشاهده می‌شود. در اسهال‌های ویروسی اگر آزمایش مدفوع انجام شود شواهدی مبنی بر عفونت باکتریایی دیده می‌شود. اسهال مربوط به کرونا به طور معمول، خفیف ظاهر می‌شود که علائم دیگر مانند تنگی نفس، سرفه و سردرد در این وضعیت همراه خواهند شد.


او در ادامه افزود: در واقع این پزشک معالج است که باید بر اساس اطلاعات دریافتی و شواهد موجود، نسبت به حاد یا معمولی بودن اسهال و در ارتباط بودن با کرونا تصمیم بگیرد. در بیشتر موارد به سختی می‌توان در این خصوص اعلام نظر کرد؛ زیرا در هفته‌های اخیر علائم بیماری کرونا از مشکلات تنفسی به سمت مشکلات گوارشی تغییر کرده است و بیماران معمولا بدن درد، ضعف بدن، درد شکم و اسهال را تجربه می‌کنند.


ضیایی بیان کرد: در این شرایط زمانی باید به سلامت مواد غذایی توجه بسیاری داشته باشیم؛ زیرا موضوع آلودگی مواد غذایی و کرونا بسیار شدت گرفته است.
او گفت: در ماه مبارک رمضان اگر خرمای خشک استفاده می‌شود قابل شستشو است و باید مانند سبزیجات ضدعفونی و شستشو صورت بگیرد. به دلیل عدم شستشوی خرمای رطب، می‌توان آن را به مدت ۵ روز در محل خنک و خشک نگهداری کرد تا احتمال آلودگی ویروس کرونا از بین برود. در این ماه مبارک اگر تصمیمی برای استفاده از نذری مانند حلیم و آش دارید، باید میزان روغن و حبوبات استفاده شده بسیار کم باشد. البته امکان وجود آلودگی برای غذای داغ وجود ندارد، و باید به بهداشتی بودن روش انتقال به خانه و ظرف غذا توجه داشته باشیم.


این متخصص بیماری‌های عفونی درباره حساسیت و آلرژی‌های فصلی مطرح کرد: باید توجه داشته باشیم که امکان تشابه علائم آلرژی فصلی مانند، درد گلو، عطسه، سرفه و حساسیت به مواد ضدعفونی با بیماری کرونا وجود دارد؛ بنابراین در زمان مراجعه برای درمان اگر شخصی سابقه این علائم را دارا بوده است به پزشک معالج اطلاع دهد و باید بدانیم که علائم همراه و حساسیت به مواد ضدعفونی با تب همراه نخواهد بود؛ همچنین ضعف و بدن درد را به طور معمول در حالت شدید مشاهده نمی‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha