شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 292880

همانند سال گذشته، از ابتدای فروردین سال 1399 نیز در برخی از مناطق كشور بارندگی‌های شدید و سیلاب به‌وقوع پیوست. به‌طور كلی وقوع سیل خطر بروز برخی از همه‌گیری‌های میكروبی را افزایش می‌دهد.

خطر شیوع اسهال آمیبی در مناطق سیل‌زده

سلامت نیوز:همانند سال گذشته، از ابتدای فروردین سال 1399 نیز در برخی از مناطق كشور بارندگی‌های شدید و سیلاب به‌وقوع پیوست. به‌طور كلی وقوع سیل خطر بروز برخی از همه‌گیری‌های میكروبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، زیرا بارش‌های سهمگین و سیلاب ممكن است به زیرساخت‌های شبكه فاضلاب آسیب وارد كرده و نیز موجب پراكندگی آلودگی‌های با منشأ مدفوعی شوند.آنتاموبا هیستولیتیكا، یك تك‌یاخته انگلی روده‌ای است كه اولین بار در سال 1875 میلادی در سن‌پترزبورگ روسیه در نمونه‌های مدفوع كشف شد.

گونه آنتاموبا دیسپار گرچه ریخت‌شناسی مشابهی با آنتاموبا هیستولیتیكا دارد، اما برخلاف آن بیماری‌زا نیست. قطر كیست انگل آنتاموبا هیستولیتیكا كوچك بوده و حدود ده تا 16 میكرومتر است.آلودگی در كشورهای در حال توسعه بیشتر بوده و در كشورهای توسعه‌یافته بسیار كم است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت حدود50 میلیون نفر در جهان مبتلا به این انگل هستند و سالانه حدود صد هزار مورد مرگ به دلیل بیماری‌های آمیبی رخ می‌دهد.

در فرم حاد، ظرف یك تا دو هفته علائم بیماری شامل درد شكمی، اسهال آبكی، از دست رفتن آب بدن و اسهال خونی ظاهر می‌شود. در موارد نادر انگل از روده خارج شده و وارد اندام‌های داخلی نظیر ریه و كبد و قلب شده شده كه نهایتا عفونت عمومی بدن را به همراه دارد و در صورت عدم مراجعه به موقع به پزشك در 1 تا 3 درصد موارد خطر مرگ وجود دارد.

در فرم مزمن بیماری، علائم خفیف بوده و بیشتر شامل درد شكمی و اسهال متناوب است. البته گاهی تب، بی‌اشتهایی و كاهش وزن نیز دیده می‌شود. بروز آبسه كبدی از عوارض دیگر این بیماری انگلی است.آلودگی منابع آبی مهم‌ترین عامل ابتلا به این بیماری است.

بنابراین باید از نوشیدن آب‌های مشكوك یا آب نهرها و... پرهیز شود. در صورت عدم دسترسی به آب لوله‌كشی سالم، باید آب‌های مشكوك جوشانده شده و سپس مصرف شوند. همچنین ورود آب‌های آلوده به مزارع سبزیجات محتمل است. بنابراین میوه و سبزیجات باید قبل از مصرف به دقت شست‌وشو و ضدعفونی شوند.

گفتنی است مسواك‌زدن و استحمام با آب‌های آلوده هم خطر ابتلا به این بیماری را به دنبال دارد. آلودگی دست كارگران و متصدیان عرضه غذا نیز در چرخه انتقال این انگل نقش بسزایی دارد. بنابراین تاكید می‌شود شست‌وشوی مكرر دست‌ها با آب و صابون بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha