شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
کد خبر: 292925

بارش‌های سال 98 و 99 فرصت رشد گیاهان را دوچندان کرد. اما از سوی دیگر پتانسیل آتش‌سوزی‌های طبیعی و ناشی از حضور انسان را نیز افزایش داد.

کاهش 71هکتاری آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها

سلامت نیوز: بارش‌های سال 98 و 99 فرصت رشد گیاهان را دوچندان کرد. اما از سوی دیگر پتانسیل آتش‌سوزی‌های طبیعی و ناشی از حضور انسان را نیز افزایش داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،با این حال آمارها نشان می‌دهد که میزان آتش‌سوزی‌ها در سال98 نسبت به سال قبل از آن 71هکتار کمتر شد.به‌گفته سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی، سال گذشته آتش‌سوزی‌های بیشتری در «عرصه‌های جنگلی» نسبت به سال‌های قبل رخ داده است.

او به  گفته بود که «برخی از این آتش‌سوزی‌ها در مناطق صعب‌العبور بود و از آنجا که امکان اطفای حریق هوایی نبود، آتش‌سوزی‌ها افزایش داشت.»رشد مطلوب گیاهان در عرصه‌های طبیعی در فصل‌های گرم و خشک همچون بنزین عمل می‌کند و به‌سرعت گسترش می‌یابد.سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه امسال تجهیزات اطفای حریق بیشتری به‌همراه آموزش در اختیار محیط‌بان‌های کشور قرار گرفته است اکنون به همشهری می‌گوید:

با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، مدیریت بحران استان‌ها، آتش‌نشانی‌ها و مردم با وجود پوشش گیاهی بالا در سال98 آمار آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی نسبت به سال قبل کاهش داشت.

سال98 حدود 3هزارو905 هکتار از مراتع و جنگل‌ها در سراسر کشور در آتش سوختند که این رقم در سال97 حدود 3هزار و976 هکتار بود.بارندگی‌های بهار امسال نیز رویشگاه‌های کشور را در سرسبزترین چشم‌انداز خود قرار داد و اکنون 14راهکار از سوی یگان حفاظت محیط‌زیست در اختیار استان‌ها قرار گرفته تا پیش از شروع فصل گرما، آمادگی خود را برای اطفای حریق طبیعی و انسانی افزایش دهند.

ازجمله این دستورات، انجام تست ادواری تجهیزات و امکانات اطفای حریق و رفع نواقص احتمالی، تشکیل کارگروه مشترک با استان‌های همجوار، ایجاد پد بالگرد و حوضچه برداشت آب در مناطق دارای سابقه حریق در سال‌های متمادی، هماهنگی با ستاد بحران استان‌ها، هلال‌احمر، ستاد کل نیروهای مسلح، ادارات آتش‌نشانی، شوراهای محلی، نیروهای بسیج، یگان حفاظت منابع‌طبیعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و مکاتبه با ادارات جهادکشاورزی استان و ارائه تذکر مبنی بر جلوگیری از ایجاد آتش‌سوزی عمدی مزارع برداشت شده برای کشت دوم است.


بی‌احتیاطی  برای یک استکان چای آتشی

  آتش‌سوزی‌ها در طبیعت معمولا با 2منشأ طبیعی و انسانی رخ می‌دهد. جلوگیری از بروز منبع طبیعی مانند رعد و برق امکان‌ناپذیر است و البته این موارد به‌گفته فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کمترین عامل در آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی است. جمشید محبت‌خانی می‌گوید:

آتش‌سوزی با منشأ انسانی که به‌صورت تعمدی در عرصه‌های طبیعی و ملی رخ می‌دهد، عموما با اهداف اقتصادی صورت می‌گیرد که برای همه این موارد پرونده قضایی تشکیل می‌شود. همین‌جا هشدار می‌دهم که اگر کسی برای صید حیات‌وحش، تامین زغال و تغییر کاربری اراضی دست به تخریب طبیعت بزند، قانون به‌شدت با او برخورد می‌کند، ضمن اینکه همه کسانی که چنین کردند نتوانستند از دست قانون فرار کنند.

مزه «چای آتشی» که در دل طبیعت می‌نوشید می‌تواند به مذاق محیط‌زیست به تندی آتش تبدیل شود و خاموش کردن آتش در بسیاری از نقاط کشور بسیار دشوار است. بسیاری با خاموش کردن نیمه‌کاره80درصد آتش پیک‌نیک‌های آخر هفته، آتش نیمه‌سوز را به حال خود رها می‌کنند. کافی است یک باد مساعد بوزد و با آتش باقیمانده پای درخت یا بوته‌ای بنشیند. فصل گرما چوب‌های خشک را به چشم برهم‌زدنی به حجمی باورناپذیر از آتش و خاکستر تبدیل می‌کند.

این دسته از آتش‌سوزی‌ها براساس آمارهای یگان حفاظت محیط‌زیست سهم بالایی از آتش‌سوزی جنگل‌ها دارند. بطری‌های خالی، لیوان‌های شکسته، شیشه مربایی که در پیک‌نیک آخر هفته در طبیعت رها می‌شود نیز همین حکایت تلخ را برای جنگل‌ها و محیط‌زیست روایت می‌کنند.به گفته سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست 70درصد آتش‌سوزی‌ها به‌ترتیب در استان‌های آذربایجان شرقی، مازندران، کرمانشاه، کردستان و تهران رخ می‌دهد و 30درصد باقیمانده در مابقی استان‌هاست.

10درصد آتش‌سوزی‌ها در کل کشور طبیعی و مابقی با منشأ انسانی است. او درباره این دسته آخر می‌گوید: 60درصد آتش‌سوزی‌ها با منشأ انسانی تعمدی و 40درصد غیرعمدی است. برای 100درصد آتش‌سوزی‌های عمدی نیز پرونده تشکیل شده و متهمان همگی شناسایی شده‌اند.فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه با بروز کرونا، بهار امسال مخاطرات کمتری برای محیط‌زیست داشت، از مردم خواست درصورت مشاهده هرگونه تخریب محیط‌زیست، مانند یک محیط‌بان احساس مسئولیت کنند و مراتب را از طریق 110 یا شماره1540 به مسئولان اطلاع‌ دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha