«آن روز كه از توماس آكسلی خواسته شد فورا به بیمارستان مونت ساینای منهتن مراجعه كند، شیفتش نبود. اما تعداد دكترهایی كه باید به بیماران سكته‌ای اورژانسی می‌رسیدند، كفایت نمی‌كرد و لازم بود كه او به اتاق عمل برود. پرونده بیمار در نگاه اول هیچ نكته مهمی نداشت. هیچ دارویی مصرف نمی‌كرد و هیچ سابقه بیماری قبلی هم نداشت.

كرونا قلب را به بازی می‌گیرد؟

سلامت نیوز:«آن روز كه از توماس آكسلی خواسته شد فورا به بیمارستان مونت ساینای منهتن مراجعه كند، شیفتش نبود. اما تعداد دكترهایی كه باید به بیماران سكته‌ای اورژانسی می‌رسیدند، كفایت نمی‌كرد و لازم بود كه او به اتاق عمل برود. پرونده بیمار در نگاه اول هیچ نكته مهمی نداشت. هیچ دارویی مصرف نمی‌كرد و هیچ سابقه بیماری قبلی هم نداشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،حالش خوب بوده و مثل همه كشور در زمان قرنطینه برای خودش در خانه بوده كه ناگهان در صحبت كردن دچار اشكال شده و همین‌طور در حركت دادن سمت راست بدنش. عكسی كه از او گرفتند لكه انسدادی در سمت چپ مغزش را نشان می‌داد. آكسلی وقتی وضعیت سن و تست كووید19 بیمار را دریافت كرد، نفسش بند آمد: 44 ساله، (پاسخ تست) مثبت.»

این بخشی از آغاز گزارش مفصلی است كه روزنامه واشنگتن‌پست در مورد سكته در بیماران 30 و 40 ساله مبتلا به كرونا چاپ كرده. به نوشته این روزنامه مردی كه در ابتدا سخنش رفت، یكی از چندین بیمار از رده سنی 30 و 40 ساله‌ها بود كه به دلیل سكته بستری شدند، اما نتیجه تست كرونای آنها مثبت اعلام شده است. اینكه كووید 19 بیشتر از هر بخشی خودش را در ریه و دستگاه تنفسی نشان می‌دهد جای تردید ندارد، اما حالا پزشكان و متخصصان علوم پزشكی به ویژه در امریكا مشغول مطالعه رابطه كرونا و احتمال بروز آن به شكل مشكلات قلبی هستند.

داستان با آكسلی شروع شد، متخصص مغز و اعصابی كه داشت برای نخستین بار با یكی از عوارض به نظر او تازه كووید 19 روبه‌رو می‌شد، اما ترسناك‌ترین بخش داستانی كه او روایت كرده است مربوط می‌شود به آنچه در اتاق عمل و به هنگام تلاش برای رفع انسداد مغزی بیمار بر او گذشت، چیزی كه تا آن روز در زندگی حرفه‌ای‌اش ندیده بود:

«شكل مغز روی مانیتورها معمولا به صورت یك توده‌ در هم‌گوریده سیاه نمایش داده می‌شود، یا آن‌طور كه او می‌گوید: «مثل یك مشت اسپاگتی» كه تصویر نقشه رگ‌های خونی را در اختیار قرار می‌دهد. همان‌طور كه او با ابزار شكل سوزنش سعی داشت لكه انسداد را بیرون بكشد، دید كه لكه‌های جدید همانجا مقابل چشمش دوباره در اطراف همان محل شكل می‌گیرند. او به یاد دارد كه همان لحظه به رییسش گفت: باورنكردنی است!»


گزارش‌های مربوط به سكته در جوانان یا میانسالان نه فقط از بیمارستان مونت ساینای كه از بیمارستان‌هایی در سایر مناطقی كه شیوع كرونا در آنها بسیار گسترده بوده هم رسیده است. آن ابتدا یك گزارش از ووهان چین رسید كه نشان از بستری شدن بیمارانی با تجربه سكته داشت كه یا به‌ شدت بیمار شده یا جان‌شان را از دست داده بودند، به نظر می‌رسید كه این ارتباط بین سكته و كرونا ارتباط بسیار ظریفی است كه چند نفر از پزشكان خیلی زبده توانسته‌اند آن را در قالب حدس و گمان بیان كنند،

اما حالا موضوع آنقدر جدی به نظر می‌رسد كه به گزارش واشنگتن‌پست سه مركز بیمارستانی بزرگ در امریكا دارند روی انتشار داده‌های‌شان در مورد پدیده سكته كار می‌كنند. این پدیده البته چندان گسترده نیست و در هر یك از این بیمارستان‌ها تنها فقط چند ده نفر با این علایم وجود دارند اما مطالعات می‌تواند واضح‌تر نشان دهد كه كرونا با بدن انسان چه می‌كند. 

به نظر می‌رسد كه این دغدغه در نیویورك پررنگ‌تر بوده است، شهری كه حالا به یكی از پایگاه‌های اصلی شیوع ویروس و به دنبال آن بیماری و مرگ هزاران نفر تبدیل شده است. در این شهر هم مانند سایر نقاط امریكا، آتش‌نشانی وظیفه انتقال اجساد از درون خانه‌ها را بر عهده دارد و در گزارش آمده است:

«در دوران پیك بیماری، تعداد جسدهایی كه بخش آتش‌نشانی شهر نیویورك از خانه‌ها خارج می‌كرد، چهار برابر شرایط عادی شده بود و برای همین بسیاری از پزشكان ابراز نگرانی كرده‌اند كه ممكن است برخی از این افراد به خاطر سكته ناگهانی جان خود را از دست داده باشند.

اما از آنجایی كه در آن زمان تنها روی چند نفر نمونه‌برداری انجام شده بود شاید هرگز واقعیت را ندانیم.» حالا یكی از سوالاتی كه دانشمندان به دنبال آن هستند، این است كه آیا این سكته‌ها نتیجه حمله مستقیم ویروس به رگ‌های خونی است یا نتیجه تلاش سیستم دفاعی بدن برای دفع ویروس.

 ردپای مشكلات قلبی در میلان و ووهان

این سوالی است كه چندی پیش یكی از پزشكان بیمارستان نیگواردا در میلان به آن پاسخ داده و احتمال مشكل قلبی به دلیل عملكرد سیستم دفاعی بدن را به میان آورده بود.این را هم ماه گذشته نشریه نیویورك‌تایمز منتشر كرده بود كه در گزارشی دیگر به موضوع سكته در بیماران كرونا پرداخت.

در این گزارش به پرونده یك بیمار ایتالیایی اشاره شده است كه نشانه‌هایش مشابه با بیمار دیگری در بروكلین بود. بر اساس مطالعه‌ای كه به رهبری دكتر ژیبینگ لو در بیمارستان ژونگنان دانشگاه ووهان انجام شده، 20 درصد از بیماران مبتلا به كووید 19 بستری شده در بیمارستان آثاری از آسیب قلبی هم نشان داده بودند.

بسیاری از این بیماران حتی سابقه‌ شناخته‌شده‌ای از مشكلات قلبی زمینه‌ای هم نداشتند اما اغلب آنها نوار قلب‌های غیرعادی داشتند و به علاوه سطح تروپونین (مجموعه‌ای از پروتئین‌هایی كه اغلب در برخی بافت‌های ماهیچه‌ای وجود دارند) آنها آنقدر بالا بود كه در برخی موارد تنها در بیماران با حمله قلبی می‌توان یافت.

مطالعه ووهان نشان داد كه خطر مرگ در این دسته از بیماران، چهار برابر بیشتر از بیماران كرونایی بدون درگیری‌های قلبی است. نیویورك‌تایمز نوشته است: «این مجله همچنین گزارشی را كه پزشكان ایتالیایی در وصف یك زن 53 ساله سابقا سالم نوشته‌اند به چاپ رسانده، زنی كه دچار اختلالات میوكاردیت (التهاب عضلات قلب) شد.

نوار قلب او هم غیرعادی بود، سطح تروپونین خونش بالا بود و تنها به خاطر شیوع بالای كرونا در ایتالیا پزشكان به این فكر افتادند كه از او تست بگیرند و دریافتند كه او هم آلوده به ویروس است.» دكتر انریكو آمیراتی، متخصص میوكاردی بیمارستان نیگواردا در میلان كه در پرونده این زن بیمار به عنوان مشاور حضور داشت، گفته است كه مشكلات قلبی بیمار به احتمال زیاد در نتیجه واكنش سیستم دفاعی بدن او به ویروس پدید آمده‌اند. 

بیماری كه در ابتدای گزارش واشنگتن‌پست آغازگر این داستان بود، پس از یك ماه از بستری شدن اولیه‌اش همچنان در بیمارستان است. آكسلی از پزشكان درمانگر او گفته است: «مهم‌ترین چیزی كه مردم باید بدانند، این است كه سكته‌های جدی كاملا قابل درمان هستند. پزشكان اغلب قادرند با بیرون كشیدن لكه انسداد یا كار گذاشتن استنت این گرفتگی‌ رگ‌ها را برطرف كنند.

اما این كار باید به سرعت انجام شود، به صورت ایده‌آل ظرف 6 ساعت و این زمان نباید بیش از 24 ساعت شود. پیامی كه سعی می‌كنیم به گوش همه برسانیم، این است كه اگر علایم سكته دارید، باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha