سلامت نیوز : یک روانپزشک با بیان این که در زمان بروز خشم، افراد رفتارهایی مانند گریه کردن، تصمیم بر تلافی کردن، درگیر شدن را از خود نشان می‌دهند، گفت: بروز این رفتارها علاوه بر اینکه خشم فرد را تشدید می‌کند، اعتماد و اتکاء به‌ خود را نیز در فرد کاهش می‌دهد.

لیلا خواصی در گفت وگو با ایسنا ، رفتارهای پرخاشگرانه را بازتاب حس خشم عنوان و اظهار كرد: نشان دادن رفتارهای پرخاشگرانه نامناسب‌ترین حالت تخلیه این حس است چرا که در بسیاری از مواقع خشم و عصبانیت را نیز چندین برابر افزایش می‌دهد.

وی، بروز حالت خشم و عصبانیت را به عدم محافظت از خویش تعبیر کرد و افزود: درک کردن این موضوع که با بروز حالت‌های خشم، فرد با عدم محافظت از خویش مواجه و موجب می‌شود که فرد به‌سوی رفتارهای معمول خود رفته و شاید به‌ دنبال آموختن راه‌هایی برای کاهش احساس آسیب به خود باشد.

این پزشك متخصص، مکان‌ها، زمان‌ها و اشخاصی را که بارها و بارها در تحریک خشم فرد موثر بوده‌اند را به ماشه چکان‌های خشم تشبیه کرد و گفت: با کمی دقت در این ماشه چکان‌ها درمی‌یابیم که این عوامل نیستند که با تکرارشان فرد را دچار خشم می‌کنند، بلکه حکم و قضاوتی که فرد در مواجهه با آنها دارد، این حالت را ایجاد می‌کند.

خواصی با اشاره به ضرورت مدیریت خشم در مواقع عصبانیت و ناراحتی، اظهار کرد: مدیریت خشم، فرد را یاری می‌کند که بداند خودش و همه انسان‌ها ممکن است حتی در اثر تحریکی کوچک به خشمی بزرگ در درون برسند.

این روان‌پزشک در پایان، کسب و یا افزایش مهارت‌های زندگی مانند توانایی در انجام تمرینات آرمیدگی، ارتباط موثر، حل مسئله، تفکر خلاق و تصمیم‌سازی را از فرایندهای موازی با مدیریت خشم عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha