سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 293075

آمارهای رسمی وزارت بهداشت از حمله مجدد کرونا به ۱۵ استان حکایت دارد که در این بین وضعیت استان‌های گردشگرپذیر همچون قم، گیلان و اصفهان وخیم‌تر گزارش شده است.

حمله مجدد کرونا به ۱۵ استان

سلامت نیوز:آمارهای رسمی وزارت بهداشت از حمله مجدد کرونا به ۱۵ استان حکایت دارد که در این بین وضعیت استان‌های گردشگرپذیر همچون قم، گیلان و اصفهان وخیم‌تر گزارش شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،بنابر اعلام وزارت بهداشت روند صعودی یا شروع دوره اوج بیماری، در ۱۵ استان قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه مشاهده می‌شود.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت استان کردستان احتمالا به‌تازگی به وضعیت پایدار رسیده اما در اردبیل و سمنان ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت شیوع بیماری را نمی‌دهد. همچنین ۹ استان (مرکزی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، مازندران، خراسان شمالی، فارس، همدان و سیستان و بلوچستان) روند نزولی را نشان می‌دهند.

احتمالا چهار استان (قزوین، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و بوشهر) اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند.روز گذشته احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران نیز با بیان اینکه کماکان هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری تعطیل هستند و پذیرش ندارند از آغاز برنامه‌های مذهبی در چهار شهرستان سفید استان خبر داد و گفت: ساعات کار ادارات کاهش پیدا کرده است.

همچنین غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان درباره وضعیت این استان با توجه به بازگشایی اکثریت مشاغل گفت: در حال حاضر استان خوزستان در شرایط پایداری قرار دارد و مشکل خاصی نیست. اگرچه تعداد بیماران در روز افزایش پیدا کرده، اما قسمت عمده‌ای از این بیماران به‌صورت سرپایی تشخیص داده می‌شوند؛ یعنی حال عمومی‌شان خوب است، اما به‌صورت سرپایی تشخیص داده شدند و مورد درمان و حمایت قرار گرفتند تا با وضعیت حاد و بحرانی به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند.


آمار مبتلایان چهار رقمی شد
در دو ماه و نیمی که از اعلام شیوع رسمی ویروس کرونا در ایران می‌گذرد و پس از یک هفته که شمار مبتلایان به کرونا در کشور، زیر‌هزار نفر گزارش می‌شد، تعداد مبتلایان از یکشنبه (14 اردیبهشت) تا دوشنبه (15 اردیبهشت) به 1223 نفر رسید و 74 نیز جان خود را از دست دادند. با توجه به این آمار، مجموع تعداد مبتلایان به 98647 نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به 6277 نفر رسید.

همچنین تاکنون 79397 نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و 2676 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که با بازگشایی کسب و کارها و ادارات از ابتدای اردیبهشت و رفع محدودیت‌های ترددی بین استان‌ها یکی از مسائلی است که صاحبنظران آن را عامل احتمال شیوع مجدد کرونا و ایجاد موج جدید می‌دانند. از روز گذشته نیز مساجد در 132 شهر با وضعیت سفید بازگشایی شده‌اند و نمازگزاران با شیوه نامه مشخص به انجام فرایض دینی می‌پردازند.


شیوه نامه بازگشایی مساجد
در شیوه نامه بازگشایی مساجد در مناطق سفید کرونا آمده است: «رعایت مفاد راهنمای فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار زیارتگاه‌ها و اماکن متبرکه از جمله مساجد الزامی است، نظارت روزانه بسیج به خصوص پس از برگزاری هر وعده نماز ضرورت دارد، مسئول هیات امنا یا نماینده آگاه آن، مسئول اجرا و نظارت بر حسن اجرای این شیوه نامه است، زمان حضور در مساجد حداکثر نیم ساعت آن هم در وقت اذان فقط جهت برگزاری نمازهای یومیه است. کلیه نمازگزاران و مراجعه‌کنندگان باید با ماسک و دستکش وارد مسجد شوند.

در صورت فعال‌بودن کفشداری از کیسه‌های یکبار مصرف برای نگهداری کفش استفاده شود. از توزیع چای، غذا و نذورات خودداری شود. گندزدایی دستگیره درها، سرویس‌های بهداشتی و سایر سطوح مشترک بعد از هر وعده نماز و خروج نمازگزاران توسط خادم یا خادمین صورت پذیرد. از برگزاری هر گونه مراسمی که مستلزم تجمع افراد می‌باشد مانند مراسم ختم، دعا، مولودی، عزا و مواردی نظیر آن خودداری گردد.» همچنین کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت نیز درباره مناطق سفید و قرمز کرونا در کشور  گفت:

هموطنان می‌توانند آخرین نقشه وضعیت کرونا (سفید، زرد و قرمز) شهرستان‌های کشور را از اپلیکیشن ماسک (www.mask.ir) به‌عنوان تنها اپلیکیشن مورد تایید و رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشاهده کنند.

با این حال روز گذشته اطلاعیه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که طبق آن صحن‌‌های حرم امام رضا(ع) در شب‌‌های قدر میزبان روزه‌داران خواهد بود. مهدی رضوی‌کیا، مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی ضمن رد این شایعه گفت: برای بازگشایی صحن‌های حرم در شب‌های قدر ابلاغیه‌ای از سوی ستاد به ما اعلام نشده است. بازگشایی حرم یا بازگشایی صحن‌های حرم توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم‌گیری می‌شود.

وی در خصوص احتمال بازگشایی صحن‌های حرم در شب‌های قدر نیز گفت: تصمیم با ستاد است و ما منتظر تصمیم آن‌ها هستیم هر تصمیمی هم گرفته شود آستان قدس آمادگی کامل برای اجرای آن را دارد. بعد از گذشته 27 روز از اجازه برداشت از صندوق ذخیره ارزی، ظاهرا روند اختصاص این مبلغ برای مقابله با کرونا، مساعد نبوده و باعث اعتراض وزیر بهداشت شد.

دکتر روحانی دستور داده بود که یک‌میلیارد یورو به مصرف نیازهای وزارت بهداشت برسد و تا میزان ممکن از تولیدات داخلی و شرکت‌های دانش بنیان استفاده شود. همچنین قرار شد بخشی از این یک‌میلیارد یورو هم به صندوق بیمه بیکاری پرداخت شود. با این حال روز گذشته، سعید نمکی در صفحه شخصی خود از مشکلات مالی مبارزه با کرونا انتقاد کرد و گفت: «مبارزان کرونا می‌پرسند یک‌میلیارد دلار صندوق ذخیره چه شد؟ به لطف خدا و جانفشانی همکارانم در مبارزه با کرونا از قدرتمندترین کشورها جلو افتادیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha