یکی از پژوهشگران ارشد دانشگاه آکسفورد ابراز امیدواری کرد که واکسن کرونا در بازه زمانی زودتر از انتظارات پیشین ساخته‌ شده و شرایط زندگی انسان در گوشه و کنار جهان به حالت عادی بازگردد.

واکسن کرونا پیش از موعد مقرر آماده می‌شود

سلامت نیوز: یکی از پژوهشگران ارشد دانشگاه آکسفورد ابراز امیدواری کرد که واکسن کرونا در بازه زمانی زودتر از انتظارات پیشین ساخته‌ شده و شرایط زندگی انسان در گوشه و کنار جهان به حالت عادی بازگردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، ماه‌های گذشته برای کل بشریت به شکل یک کابوس همه‌گیر بوده و شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی بسیاری از شهرها و اعلام قرنطینه اجباری در آن‌ها شد. از همان روز نخست شیوع بیماری در سطح گسترده، پژوهشگران تلاش‌های خود را برای کشف داروی مؤثر برای درمان یا ساخت واکسن قابل‌استفاده، آغاز کردند.

 طی چند هفته گذشته از زمان شروع کار آزمایی بالینی برای درمان و واکسن‌ کووید 19 به نظر می‌رسد چشم‌انداز کلی این روند، مثبت است. نتایج منتشرشده چندین پژوهش جدید نشان می‌دهد که برخی از داروها با بهبود قابل‌توجهی در بیماران همراه بودند و پژوهشگران امیدوارند علی‌رغم پیش‌بینی‌های اولیه که تهیه واکسن این ویروس می‌تواند تا یک سال به طول انجامد، این واکسن سریع‌تر عرضه شود.

از سوی دیگر گروهی از کارشناسان تخمین می‌زنند که ممکن است برخی از روش‌های اعمال‌شده و پژوهش‌ها منجر به کشف دارو یا واکسن کرونا طی یک ماه آینده شود.

بر اساس گزارشی که اخیراً در واشنگتن‌تایمز منتشر شد، یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که تخمین‌های مرتبط با پیشرفت روند ساخت واکسن کرونا در سال 2020 بسیار خوب است. درحالی‌که کشورها در حال مبارزه با پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید 19 هستند، درک این مساله بسیار مهم است که هر چه سریع‌تر شرایط به‌صورت عادی بازگردد.

    پژوهشگران امیدوارند علی‌رغم پیش‌بینی‌های اولیه که تهیه واکسن این ویروس می‌تواند تا یک سال به طول انجامد، این واکسن سریع‌تر عرضه شود. از سوی دیگر گروهی از کارشناسان تخمین می‌زنند که ممکن است برخی از روش‌های اعمال‌شده و پژوهش‌ها منجر به کشف دارو یا واکسن کرونا طی یک ماه آینده شود.

باوجود تعداد زیادی از آزمایش‌ها و افراد حاضر در کار آزمایی‌ های بالینی واکسن کرونا، دانشمندان انتظار دارند که تمام تفاوت‌های ظریف این درمان‌ها را آموخته و روند ساخت این داروی حیاتی با سرعتی بیش‌ازحد معمول پیش رود.

بااین‌وجود، تعیین ایمنی کلی داروها ممکن است مدتی طول بکشد. تاکنون، نتایج حاصل از آزمایش‌های انجام‌شده روی حیوانات نشان می‌دهد که احتمالاً استفاده از آن برای انسان نیز بی‌خطر باشد.

در همین رابطه پرفسور جان بل (John Bell)، استاد دانشگاه آكسفورد، در مصاحبه‌ای اظهار داشت: من مطمئناً نمی‌توانم شانس موفقیت سریع در ساخت واکسن کرونا را بالای 80 درصد بدانم، زیرا این رقم بسیار بالا و خوش‌بینانه است اما ما هرروز با سرعت زیادی در حال پیشروی هستیم و باگذشت هرروز، شانس ما افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: اقدامات ایمنی مانند فاصله‌گیری اجتماعی، استفاده از ماسک صورت و اقدامات بهداشت عمومی فقط می‌تواند مانع از رشد سریع و موجب کند شدن انتقال شود.

از طرف دیگر، ساخت واکسن کرونا به‌طورقطع هدف اصلی تمامی سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی است. در همین حال، شرکت‌های داروسازی هم‌اکنون آزمایش‌ های بالینی متعددی را برای داروی کرونا انجام می‌دهند.

نتایج منتشرشده از برخی از پژوهش‌ ها به‌طور قاطع امیدوارکننده است. بااین‌وجود، پس از اتمام مرحله آزمایش، این داروها قبل از تولید انبوه برای توزیع در سراسر جهان، باید مراحل تائید و استاندارد سختی را طی کنند.

به خاطر داشته باشید که ساخت دارو و عملکرد مؤثر یک دارو در برابر یک نوع بیماری خاص، تنها یک جنبه از موضوع درمان محسوب شده و پژوهشگران باید اطمینان حاصل کنند که این داروها فاقد عوارض جانبی احتمالی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 0
    من از شما درخواست دارم این قبیل اخباری که هر روز عوض میشه رو حداقل شما توو سایت معتبرتون نزنید. یه روز میگن یه هفته یه روز دیگه دو ماه بعد میگن برو دو سال دیگه تولید میشه بنظر این تناقض گویی ها به اعتبار پزشکی لطمه میزنه