سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 293109

با گذشت 3 ماه از مهلت قانونی اعلام تعرفه‌ها، تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی با رشد متوسط 15 درصد برای سال 99 توسط دولت ابلاغ شد، بعد از ابلاغ تعرفه‌ها، سازمان نظام پزشکی همچون سال گذشته در بیانیه‌ای به مخالفت با نرخ مصوب دولت پرداخت

ساز ناکوک نظام پزشکی بر سر تعرفه‌های خدمات درمانی

سلامت نیوز:با گذشت 3 ماه از مهلت قانونی اعلام تعرفه‌ها، تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی با رشد متوسط 15 درصد برای سال 99 توسط دولت ابلاغ شد، بعد از ابلاغ تعرفه‌ها، سازمان نظام پزشکی همچون سال گذشته در بیانیه‌ای به مخالفت با نرخ مصوب دولت پرداخت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، بر اساس قانون هر ساله با پیشنهاد وزارت بهداشت، شورای عالی بیمه و تائید هیأت دولت، نرخ تعرفه‌های خدمات درمانی تعیین و ابلاغ می‌شود. در دوسال گذشته تعیین نرخ تعرفه‌های خدمات درمانی با چالش‌ و اعتراضاتی همراه بوده و به همین دلیل به یکی از بحث‌برانگیز‌ترین مسائل حوزه بهداشت و درمان کشور تبدیل شده است.

چالشی که یک طرف آن دولت و در طرف دیگر سازمان نظام پزشکی قرار دارد. به عبارتی می‌توان گفت در یک سو پزشکانی قرار دارند که همواره به تعرفه‌های تعیین شده اعتراض داشته و معتقدند رقم تعیین شده با تورم همخوانی ندارد و مبلغی که آنها به عنوان ویزیت دریافت می‌کنند بسیار کمتر از خدماتی است که ارایه می‌دهند و در سوی دیگر دولت و مردمی قرار دارند که تامین منابع مالی افزایش تعرفه خارج از توان آن‌ها است.


*ساز ناکوک نظام پزشکی بر سر تعرفه‌های خدمات درمانی
با توجه به اهمیت موضوع و چرایی شروع چالش به سال گذشته برمی‌گردیم. ۲۸ اسفند ۹۷ بود که تعرفه‌های خدمات درمانی سال ۹۸ به تصویب هیئت دولت رسید. یک روز بعد سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌های خدمات تشخیصی درمانی در بخش دولتی و افزایش ۱۳ درصدی در بخش خصوصی را ابلاغ کرد. همزمان با انعکاس خبری این موضوع، اعتراضات زیادی روانه وزارت بهداشت و دولت شد.


 به دنبال آن جامعه پزشکی که در راس آن‌ها سازمان نظام پزشکی قرار داشت با ارسال نامه‌ای که سربرگ و امضاء، محمدرضا ظفرقندی را به همراه داشت، خواستار اصلاح تعرفه‌های ابلاغی و افزایش ۴۰ درصدی آن شد.

 

علاوه براین، در اقدامی هماهنگ، روئسای نظام پزشکی شهرستان‌های، اردبیل، بابل، اسلامشهر، تنکابن، آمل، رشت، گنبد وآزادشهر، تبریز، میناب، نور، ساری، مهاباد و رودسر در قالب مصاحبه یا نامه اعتراضی، وزارت بهداشت را با  عدم ابلاغ تعرفه‌ها به مراکز درمانی تحت مدیریت‌شان، تهدید کردند.


*وزیر بهداشت: امکان افزایش تعرفه‌ها وجود ندارد
هم‌زمان با این اقدام خارج از چارچوب و غیر حرفه‌ای روئسای نظام پزشکی شهرستان‌های مذکور، سعید نکمی، وزیر بهداشت و درمان در مصاحبه‌ای انتقادی با تغییر و افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی مخالفت کرد. درپایان و باتوجه به همجه‌های رسانه‌ای علیه جامعه پزشکی، تعرفه‌های خدمات درمانی تغییری نکرد و پزشکان برای افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی سال 99 هدف‌گذاری کردند.


*نظام پزشکی به دنبال افزایش 100 درصدی تعرفه‌های خدمات درمانی
در همین راستا، چهارم مهرماه ۹۸، جلسه‌ای با حضور معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی و جمعی از فعالان صنفی جامعه پزشکی در محل سازمان برگزار شد و حاضرین با بیان دغدغه‌ها، نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود خواستار افزایش قابل توجه تعرفه‌های خدمات درمانی سال ۹۹ شدند.


بعد از جلسه مذکور آبان 98، مهدی مطهری، رئیس کمیسیون مشورتی تعرفه و بیمه شورای عالی نظام پزشکی، برآورد نهایی این کمیسیون درباره افزایش تعرفه پزشکان عمومی در سال ۹۹ را اعلام کرد.

براساس صحبت‌های این مقام مسئول در سازمان نظام پزشکی، برآورد نهایی حداقل هزینه تمام شده یک ویزیت برای پزشکان عمومی در شهر تهران مبلغ ۴۷ هزار ۵۹۲ تومان استخراج شده بود. باتوجه به اینکه  درحال حاضر تعرفه ویزیت پزشکی عمومی ۲۷ هزار ۵۰۰ تومان است، تحقق پیشنهاد سازمان نظام پزشکی، افزایش ۲ برابری تعرفه‌های خدمات درمانی را نشان می‌داد.


*ظفرقندی: پزشکان ازجیب خود به مردم یارانه می‌دهند
بلافاصله بعد از این موضوع، ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور را هم در صف معترضین تعرفه قرار داد و وی در صحبتی توهین آمیز خطاب به مردم ایران گفت: «پزشکان برای سلامت مردم از جیب خود یارانه می‌دهند».

اظهار نظر مذکور درحالی توسط رئیس سازمان نظام پزشکی مطرح شد که در چند سال گذشته، نظام سلامت کشور منابع مالی زیادی را در حاسب‌رسی‌های بودجه به خود اختصاص داده است. مصداق بارز این موضوع اختلاف وزیر سابق بهداشت با سازمان برنامه و بودجه بر سر تخصیص منابع مالی بیشتر بود که در نهایت منجر به استعفای قاضی زاده هاشمی شد.


*افزایش 2 برابر تعرفه‌های خدمات درمانی در جریان طرح تحول سلامت
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در جریان اجرای طرح تحول سلامت، تعرفه خدمات درمانی افزایش قابل توجهی داشته و همین امر سبب افزایش هزینه‌های بخش درمان شده است.

متاسفانه با اجرای طرح تحول سلامت بدون توجه به محدودیت‌های مالی کشور به واسطه افزایش ضریب تعرفه خدمات پزشکی (k)، قیمت خدمات درمانی، حداقل ۲.۲ برابر شد. مجموع دستمزد پرداختی به پزشکان هم در سال ۹۵ نیز نسبت به سال ۹۲، سه و نیم برابر شد.


*ابلاغ تعرفه‌های سال 99 با افزایش 15 درصدی توسط دولت
بلاخره و با گذشت 3 ماه از مهلت قانونی اعلام تعرفه‌ها، 13 اردیبهشت ماه 99، تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی با رشد متوسط 15 درصد برای سال 99 توسط دولت محترم ابلاغ شد. بعد از ابلاغ تعرفه‌ها، سازمان نظام پزشکی همچون سال گذشته در بیانیه‌ای به مخالفت با نرخ تعرفه‌های اعلامی پرداخت و از ابلاغ آن خودداری کرد.

البته اعتراض امسال سازمان نظام پزشکی تفاوت‌های با سال گذشته هم داشت که آن تهدید دولت و مردم بود. در متن بیانیه سازمان نظام پزشکی  آمده است، عدم افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی، نزول کیفی خدمات، هرج‌ومرج و توقف بسیاری از فعالیت‌ها و تعطیلی مراکز تشخیصی و درمانی را به دنبال دارد.


 
*افزایش هزینه‌های سلامت نتیجه رشد بی ضابطه تعرفه‌ها
بر اساس گزارش‌های مرکز آمار، هزینه‌های سلامت برای مردم بعد از طرح تحول سلامت افزایش قابل توجهی داشته است. ازجمله دلایل این موضوع افزایش میزان تعرفه‌ها در اولین سال اجرای طرح مذکور بود. محسن ایزدخواه، پژوهشگر حوزه اقتصاد سلامت در این باره معتقد است: «طبق محاسبات کارشناسی، حداقل تا دو سال آینده با توجه به افزایش شدید تعرفه‌های پزشکی در اجرای طرح تحول سلامت، هیچ‌گونه افزایشی در این بخش توجیه اقتصادی ندارد».

سید امیر سیاح، استاد اقتصاد دانشگاه شاهد هم در این باره می‌گوید: «افزایش تعرفه‌ها برای ایجاد انگیزه در پزشکان هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل کرده و پرداخت از جیب مردم را هم افزایش داده است».


*افزایش تعرفه‌ها، تحمیل بار مالی بر پیکر بی‌جان بیمه‌ها
درحال حاضر بخش قابل توجهی از هزینه‌های نظام سلامت کشور توسط دو بیمه‌گذار بزرگ، یعنی سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت تامین می‌شود. بیمه‌گذارانی که به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی، زیان‌‌ده و در آستانه ورشکستگی هستند. به طوری که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی، ورشکستگی سازمان تأمین اجتماعی را در دهه آینده محتمل دانسته است. درهمین راستا، قطعا با افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی بار مالی بیشتری بر آن‌ها تحمیل و چند قدمی هم به ورشکستگی نزدیک‌شان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha