سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 293113

تنگی مجرای ادراری، یكی از بیماری‌های مزمن و عود‌كننده در آقایان است كه گاهی با وجود پیشرفته‌ترین درمان‌ها، عود می‌كند. از علائم این بیماری می‌توانیم موارد زیر را ذكر كنیم: سختی و اختلال در ادرار كردن، كاهش فشار تخلیه ادرار و تخلیه قطره قطره، نیاز به زور‌زدن برای خروج ادرار، عدم تخلیه كامل ادرار، تكرر ادرار روزانه و شبانه، حس سوزش در مجرا حین ادرار و درد در ناحیه تناسلی.

تشخیص تنگی مجرای ادرار با سیستوسکوپی

سلامت نیوز:تنگی مجرای ادراری، یكی از بیماری‌های مزمن و عود‌كننده در آقایان است كه گاهی با وجود پیشرفته‌ترین درمان‌ها، عود می‌كند. از علائم این بیماری می‌توانیم موارد زیر را ذكر كنیم: سختی و اختلال در ادرار كردن، كاهش فشار تخلیه ادرار و تخلیه قطره قطره، نیاز به زور‌زدن برای خروج ادرار، عدم تخلیه كامل ادرار، تكرر ادرار روزانه و شبانه، حس سوزش در مجرا حین ادرار و درد در ناحیه تناسلی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،در اكثر موارد، عامل زمینه‌ای باعث آسیب به قسمتی از مخاط مجاری ادراری شده و متعاقبا در محل آسیب، تنگی ایجاد می‌شود. از این عوامل زمینه‌ای آسیب مجرا می‌توان به این موارد اشاره كرد: سابقه سونداژ، سابقه تصادف و ضربه به ناحیه تناسلی و شكستگی لگن و سابقه عفونت‌های تناسلی مثل سوزاك.همچنین تنگی‌های مادرزادی می‌تواند در كودكان ایجاد علامت كند.

از طرف دیگر، در برخی موارد نیز عاملی برای آسیب مجرا پیدا نمی‌شود، ولی در بررسی‌ها فرد تنگی دارد كه علت این موارد هنوز ناشناخته است.در صورت شك به وجود این اختلال، می‌توانیم با انجام سیستوسكوپی انعطاف پذیر (فلكسیبل)، به‌راحتی تنگی را تشخیص دهیم و نسبت به رفع آن اقدام كنیم.در این روش تشخیصی، در مطب از طریق وسیله مخصوص كه نور و دوربین دارد، تحت بی‌حسی و بدون درد، وارد مجرای ادراری شده و طول مجرای ادراری را به‌صورت كامل دیده و اگر تنگی مشهود باشد، زیر دید مستقیم تنگی را رفع می‌كنیم، مجرای پروستات را كامل می‌بینیم و وجود التهاب در آن را بررسی می‌كنیم، سپس وارد مثانه می‌شویم و اختلالات مثانه مثل سنگ، عفونت و حتی تومور را تشخیص می‌دهیم.

حتی می‌توان سنگ‌های كوچك مثانه را با سیستوسكوپ خارج كرد. با توجه به سهولت انجام این روش و انجام آن در مدت‌زمان كوتاه و همچنین بدون درد بودن آن، سیستوسكوپی به یكی از روش‌های طلایی برای تشخیص اختلالات مجرای ادراری و مثانه تبدیل شده است.

همچنین یك كاربرد دیگر این دستگاه، بررسی مجرای پروستات در آقایان میانسال و مسن برای تصمیم جراحی باز یا بسته است.در صورتی كه طول مجرای پروستات خیلی زیاد باشد یا حجم پروستات زیر دید مستقیم خیلی بالا باشد، توصیه به انجام جراحی باز پروستات می‌شود و در غیر این صورت، می‌توان بعد از تشخیص با سیستوسكوپ، پروستات را با جراحی بسته و بدون برش پوستی تراشید و انسداد ادراری را رفع كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha