سلامت نیوز : قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست كشور گفت: حل مشكل پدیده گرد و غبار یا ریزگردها در كوتاه مدت امكان پذیر نیست و نیازمند همكاری و تعامل كشورهای منطقه است.
 
به گزارش ایرنا علی محمد شاعری در كارگاه آموزشی مدیریت زیست محیطی ریزگردها و مقابله با بیابان زدایی در اهواز افزود: جمهوری اسلامی ایران در منطقه خشك و نیمه خشك قرار گرفته و ظهور پدیده گرد و غبار در این حوزه امری طبیعی است اما طی یك دهه گذشته منطقه شاهد افزایش این پدیده با ویژگی های متفاوت نسبت به گذشته بوده است.
وی اضافه كرد: افزایش تعداد دفعات، تداوم دوره زمانی و افزایش غلظت آن از جمله تفاوت های گرد و غبار طی یك دهه گذشته بوده كه بر همین اساس نیاز است كه توجه جدی تری شود.
شاعری گفت: وقوع پدیده گرد و غبار باعث مختل شدن زندگی مردم، اختلال در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی شده و بیمارهای ریوی و تنفسی را در كشور تشدید كرده است.
وی ادامه داد: تغییرات فشار هوا، وزش بادهای شدید، تغییرات اقلیمی، خشكسالی های متوالی، كاهش بارندگی و میزان رطوبت هوا و خاك از جمله عواملی است كه در افزایش میزان گردو غبار در منطقه تاثیر گذار بوده است.
شاعری گفت: تغییر در مدیریت منابع زیست محیطی، جنگ و تغییر در زندگی مردم منطقه از دیگر عواملی است كه در افزایش بروز این پدیده تاثیر گذار بوده و به صورت مستقیم و غیرمستقیم خسارات های زیادی وارد كرده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست كشور بیان داشت: علاوه بر اثرات اقتصادی و اجتماعی، افزایش ناباروری، تخریب خاك، كاهش تولیدات گیاهان و زاد و ولد جانوران و شیوع انواع بیماری های خطرناك از جمله اثرات خطرناك ناشی از گرد و غبار است.
وی ادامه داد: به منظور مقابله جدی با این پدیده، جمهوری اسلامی ایران با انجام مذاكراتی چندجانبه با تمامی كشورهای درگیر گرد و غبار منطقه پس از بررسی های كارشناسی راهكارهایی تدوین و پیش بینی كرده است.
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست كشور اظهار داشت: ایران آمادگی هر گونه همكاری در زمینه كمك های علمی و فنی را برای كشورهای منطقه دارد.
كارگاه منطقه ای مدیریت زیست محیطی ریزگردها روز شنبه در اهواز با حضور مسوولان كشوری و یك هیات عراقی آغاز به كار كرد و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha