چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱

اپیدمی کرونا همچنان در کشور جان هزاران نفر را تهدید می‌کند و با وجود همه هشدارهایی که در رابطه با خطر شیوع کرونا برای مشاغل و کسب و کارها به رئیس ستاد مقابله با کرونا داده شده، مشاغل فعالیت خود را از ۲۳ فروردین، در شهرستان‌ها و از ۳۰ فروردین ۹۹ در تهران به صورت پلکانی آغاز کردند.

مشاغل کم‌خطری که قربانی کرونا شدند

سلامت نیوز: اپیدمی کرونا همچنان در کشور جان هزاران نفر را تهدید می‌کند و با وجود همه هشدارهایی که در رابطه با خطر شیوع کرونا برای مشاغل و کسب و کارها به رئیس ستاد مقابله با کرونا داده شده، مشاغل فعالیت خود را از ۲۳ فروردین، در شهرستان‌ها و از ۳۰ فروردین ۹۹ در تهران به صورت پلکانی آغاز کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،با گذشت بیش از ۷۵ روز از اولین مورد ابتلای قطعی به کرونا در قم، هم‌اکنون ایران در آستانه ثبت رقم ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به کرونا قرار دارد و در این بین مشاغلی که بیشترین مراوده را با مردم داشته‌اند، بیشتر در معرض این ویروس قرار دارند.

کادر درمانی، کارمندان بانک‌ها، رانندگان تاکسی و اتوبوس‌ها و پلیس راهور و... بیشتر از مردم دیگر در معرض کرونا قرار دارند که در این گزارش نگاهی به آمار مبتلایانی که در حین انجام وظیفه به کرونا مبتلا شده‌اند، خواهیم انداخت.از آنجایی که کادر درمانی بیمارستان‌ها برای بهبود وضعیت جسمانی بیماران در تلاش هستند.

بنابراین؛ به نسبت سایر مشاغل بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار می‌گیرند و طبق آمار دو هزار و 286 فرد مبتلا شده‌اند و تعداد 122 تن از پرستاران بر اساس ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. چند روز پیش دکتر شهلا خسروی، مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی نیز اعلام کرد که تاکنون 500 مادر باردار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد مبتلایان و فوتی‌های نیروهای مامایی در بحران کرونا تصریح کرد: حدود 240 ماما به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و براساس آخرین اطلاع ما حدود 40 تا 50 نفر آنها در بیمارستان‌ها بستری هستند و متاسفانه سه نفر در حوزه مامایی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. با این وجود، بسیاری از پرستاران از نبود امکانات و تجهیزات مراقبت شخصی گلایه دارند.


مشاغل کم‌ریسک، با آمار بالا
دولت در حالی تصمیم به بازگشایی بعضی از واحدهای صنفی گرفت که این اقدام پیشتر مایه اختلاف وزارت بهداشت و وزارت صمت شده بود.وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای بر عدم وقفه در کار و تولید کشور تاکید داشت و وزارت بهداشت هم این دستورالعمل را مغایر با مسئولیت ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران دانسته بود. با وجود اینکه تالارها، رستوران‌ها، کافه‌ها، استخر و سونا، سالن‌های زیبایی زنانه، باشگاه‌های ورزشی و آموزشگاه‌های علمی از جمله مشاغل پرخطر هستند، اما روند ابتلا به کرونا در مشاغل کم خطر نیز از آمار تقریبا بالایی برخوردار است.

یکی دیگر از مشاغلی که پر خطر شناخته شده است، کارمندان بانک هستند که همه روزه با افراد زیادی در ارتباط هستند. براساس آمار از 3 هزار فرد مبتلا، تعداد 45 نفر فوت شده‌اند. مشاغلی مانند رانندگان تاکسی حدود 450 نفر مبتلا و 33 نفر تا 15 اردیبهشت فوت شده‌اند. اول اردیبهشت بود مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی کشور اعلام کرد که تاکنون 70 نفر از رانندگان اتوبوسرانی کشور به بیماری کرونا مبتلا شدند و هفت نفر از این افراد هم در اثر این بیماری جان باخته‌اند.

از تعداد 30 نفر مبتلا به ویروس کرونا در شرکت بهره‌برداری مترو نیز تعداد 26 نفر آنها از پرسنل (87 درصد)، سه نفر از آنها پلیس مترو (10 درصد) و یک نفر آنها از پرسنل پیمانکاران بودند. کارکنان شهرداری تهران نیز یکی دیگر از مشاغلی است که بیشتر در معرض کرونا قرار دارند، با این حال و طبق آخرین آمار، حدود 300 نفر از کارکنان شهرداری تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند.

هفته پیش بود که غلامرضا رحیمی‌پور، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در تمامی مراکز و پادگان‌ها و اماکن نیروهای مسلح هیچ مورد فوتی نداشته‌ایم و از بین صدها هزار سرباز تنها تعداد 54 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند تصریح کرد: «این تعداد نیز اغلب در خارج از مراکز آموزشی و بیرون از محیط سربازی به این بیماری مبتلا شده‌اند که با تلاش‌ها و اقدامات مفید و مثمرثمر کادر درمانی نیروهای مسلح بحمدا...

بهبود یافته و از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.» با این حال رئیس پلیس راهور از ابتلای 133 نفر از نیروهای پلیس راهور به کرونا خبر دارد که خوشبختانه کسی از آنها فوت نکرده است. چند روز پیش نیز ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: عده کمی از نیروهای بازنشسته ما و تعداد معدودی از نیروهای کادر ما که درگیر کرونا بودند، جان‌ باختند، چهار نفر هم از پزشکان و پرستاران بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند.


آمار دفن در بهشت زهرا
آمار‌ها نیز از روند کاهشی مبتلایان به کرونا در کشور گزارش می‌دهد، با این حال چند روز پیش، محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران خبر داد که در دو ماه گذشته 13 هزار نفر در تهران دفن شده‌اند و البته اعلام نکرد که چه تعداد از این افراد مبتلا به کرونا بوده‌اند. وی گفت: با مقایسه تعداد افراد فوت شده در سال جاری و مدت مشابه سال گذشته می‌توان به آمار افراد جان باخته بر اثر کرونا دست یافت. از سوی دیگر بر خی از منابع خبری اعلام کردند که پس از شیوع کرونا، ثبت احوال آمار مرگ در کشور را اعلام نمی‌کند.

با این حال سیف‌ا... ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور درباره علت اعلام نکردن آخرین آمار مرگ‌ومیر در کشور گفت: به طور معمول آمار سه ماهه آخر هر سال تا پایان فروردین یا اردیبهشت سال بعد اعلام می‌شود که با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا در خصوص عدم اعلام آمار از سوی دیگر نهادها، همه آمارها در اختیار ستاد ملی کرونا قرار گرفته و از سوی آنها اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha