یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 29316

سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان های زنان است که از نظر مرگ و میر نیز جزء رتبه های اول به شمار می رود .

سلامت نیوز : سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان های زنان است که از نظر مرگ و میر نیز جزء رتبه های اول به شمار می رود .
 سن شیوع این بیماری از دهه 4 و5 زندگی به بعد بوده و در حال حاضر نیز در حال کاهش است و این امر ضرورت آشنایی بانوان با روش های پیشگیری و غربالگری را خاطر نشان می کند.
دکتر علی زاهدیان متخصص جراحی عمومی گفت: عوامل خطر بیماری از جمله چاقی ، اضافه وزن و پیروی از رژیم غذایی نامناسب که حاوی چربی و گوشت بیش از حد است ،دارو درمانی هورمونی و رادیوتراپی، عدم بارداری و شیردهی و سن بالای 25 سال برای بارداری است و در صورت رعایت آن ها از بروز سرطان پستان تا حدود زیادی پیشگیری می شود.
وی با اشاره به این که بیماری در مردان بسیار نادر است و کمتر از یک درصد موارد ابتلای زنان را شامل می شود بیان کرد :شایع ترین علامت بیماری وجود توده در پستان است که در 65% موارد توسط خود بیمار قابل تشخیص خواهد بودو علایم دیگر شامل ترشح ، زخم ، درد، جوش ، فرو رفتگی و ایجاد نمای پوست پرتقالی در نوک پستان و اطراف هاله آن است.
دکتر زاهدیان تصریح کرد: فرد نسبت به معاینه خود از 20 سالگی اقدام نموده و روند معاینه پس از 40 سالی نیز هر سال 3 سال توسط پزشک ادامه پیدا کند.
وی ماموگرافی را روشی استاندارد برای غربالگری سرطان پستان بیان کرد و گفت: از این روش می توان برای اولین بار در سن 35 سالگی استفاده کرد و پس از سنین 40 تا 50 سالگی نیز به طور سالیانه تکرار شود.
به گفته وی سونوگرافی به خصوص در افراد جوان که تراکم بافت پستان باعث کاهش ارزش ماموگرافی می شود ، قابل استفاده است .
وی افزود :MRI روش دیگری است که درخصوص افرادی که پروتز دارند،بیمارانی که دچار سرطان پستان بوده و برای غربالگری سینه دیگر اقدام می کنندموثر است.در ضمن آن دسته از بیمارانی که ژن های خطر بیماری زا دارند، یعنی خانواده آن ها به بیماری سرطان مبتلا بودند نیز ارزشمند خواند.
وی تاکید کرد : تشخیص قطعی سرطان پستان با برداشتن نمونه و انجام آزمایش میسر است و به دنبال تشخیص به طور معمول نوع درمان به مرحله بیماری بستگی دارد.
وی افزود : در مراحل اولیه که بتوان توده سرطانی را به صورت محدود و کامل برداشت می توان پوست را حفظ کرد و از پروتز به منظور زیبایی استفاده کرد و در موارد پیشرفته تر، درمان به صورت برداشتن کل بافت پستان و انجام اقدامات تهاجمی است که بقای بیمار را از 95 درصد به کمتر از 18 تا 20 درصد کاهش خواهد داد.
دکتر زاهدیان یاد آور شد: پیگیری های بعد از عمل از ارزش بالایی برخوردار است و روان کاوی و روان درمانی در بسیاری از موارد به بهبود شرایط زندگی بیمار کمک خواهد کرد.
به گفته وی نگرش مثبت بیمار و همراهی و حمایت اطرافیان در بازگرداندن بیمار به زندگی عادی بسیار اثر گذار است و در اکثر مواقع امکان فعالیت های عادی برای وی فراهم خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha