سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی سمنان گفت: سكته‌های مغزی به دو علت پاره شدن رگ و مسدود شدن رگ ایجاد می‌شود كه نوع دوم در سالمندان شایعتر است و با درمان‌ سریع می‌توان از بروز آن جلوگیری كرد.

جلال بختیاری در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت: از عوامل متعدد در ایجاد سكته‌های مغزی می‌توان به كم تحركی، رژیم‌های غذایی نامناسب، پشت میزنشینی، استرس، فشارهای روانی، دیابت، مصرف چربی زیاد و كلسترول بالا یاد كرد.

وی افزود: در مجموع سكته‌های مغزی دو نوع هستند كه یكی به دلیل پاره شدن رگ و خونریزی رگ‌ها و دیگری به دلیل بسته شدن رگ‌های خونی كه به دلیل كهولت سن سكته مغزی از نوع دوم (بسته شدن رگ‌ها) در سالمندان بیشتر شایع است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی سمنان در پاسخ به این پرسش كه درمان‌های سكته مغزی در سالمندان به چه مواردی هستند، تصریح كرد: درمان‌هایی كه در مرحله حاد سكته انجام می‌شود بیشتر متوجه كاهش قدرت انعقاد خون (در مواردی كه سكته به علت بسته شدن رگ باشد)، كاهش ورم مغز، كنترل فشارخون و قندخون و علائم حیاتی بیمار سالمند است.

بختیاری بیان كرد: در زمان بروز سكته مغزی افراد به خصوص سالمندان به دلیل ضعف بدنی باید از دادن نوشیدنی‌، آب یا هر خوراكی دیگری به آنها خودداری كرد زیرا فردی كه سكته می‌كند به خصوص سالمندان در زمینه بلع دچار مشكل می‌شوند و آب در زمان نوشیدن به فرد مذكور باعث مشكلاتی از جمله عفونت ریه در آنان می شود.

بختیاری تصریح كرد: سكته مغزی در حقیقت بسته شدن یا پاره شدن یك شریان مغزی است كه به‌ دنبال آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز ایجاد شده و موجب تظاهرات عصبی زیاد مانند فلج نیمه بدن، اختلال تكلم و اختلال در راه رفتن می‌شود.

وی بیان داشت: در سكته مغزی، رگ‌های خونی مغز با لخته خون مسدود می‌شود و افراد سالمند بسیار مستعد ایجاد این نوع سكته هستند و به ازای افزایش سن احتمال سكته در سالمندان نیز افزایش می‌یابد اما در مواردی كه درمان‌های سریع و با دقت در بیماران سالمند مبتلا به سكته فورا شروع شود می‌توان از بروز بسیاری از خطرات در این افراد جلوگیری كرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی سمنان در پاسخ به این پرسش كه بیشترین بروز سكته‌های مغزی در چه سنی از سالمندان رخ می‌دهد، گفت: متأسفانه چنین آماری در كشور به طور جامع وجود ندارد ولی به طور طبیعی با افزایش سن افراد خطر بروز سكته مغزی نیز در سالمندان بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha