یک متخصص فارماکولوژی گفت: بی توجهی به واکسیناسیون در شرایط شیوع ویروس کرونا می‌تواند باعث همه گیری بیماری‌های واگیردار شود.

بی توجهی به واکسیناسیون در شرایط شیوع ویروس کرونا خطرناک است

سلامت نیوز: یک متخصص فارماکولوژی گفت: بی توجهی به واکسیناسیون در شرایط شیوع ویروس کرونا می‌تواند باعث همه گیری بیماری‌های واگیردار شود.

به گزارش سلامت نیوز، علی فاطمی، متخصص فارماکولوژی و نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  نزدن به موقع  واکسن بیماری های واگیردار کودکان در زمان شیوع کرونا اظهار کرد: اعمال قرنطینه کنترل تردد‌ها، فاصله گذاری اجتماعی بعد از شیوع ویروس کرونا جدید در همه کشور‌های دنیا و از جمله ایران الزامی شد.

او افزود: این نوع عمل جدا از نقشی که در کنترل این ویروس مرگبار دارد، باعث شد تا بسیاری از مردم برنامه‌های پیشگیری و درمانی مربوط به بیماری‌های دیگر را نادیده بگیرند که می‌توان از آن به عنوان علت ثانویه مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا یاد کرد.

متخصص فارماکولوژی تاکید کرد: بی توجهی به واکسیناسیون در شرایط شیوع ویروس کرونا می‌تواند باعث همه گیری بیماری‌های واگیردار شود.

او افزود: واکسن ها از ویروس و باکتری کشته یا ضعیف شده ساخته می شوند که بیشتر آن ها در ماه های اول زندگی کودک به او تزریق می شوند.

این متخصص فارماکولوژی  تصریح کرد: واکسیناسیون اقدام بسیار مهم و با ارزشی است که به وسیله آن و با هزینه کم می‌توان از ابتلاء به بیماری‌های عفونی جلوگیری کرد. برنامه واکسیناسیون به منظور پیشگیری از بیماری‌های خطرناک تهیه شده و مهمترین بخش تامین سلامت کودک را تشکیل می‌دهد.

فاطمی بیان کرد: بعضی از بیماری‌ها که اکنون واکسن آن‌ها تولیده شده، صد سال پیش بسیار شایع‌تر بودند، ولی امروزه به علت انجام واکسیناسیون به ندرت دیده می‌شوند. مرکز مبارزه با بیماری‌ها در هر کشور بسته به سطح ایمنی عمومی و بیماری‌های خطرناک شایع، برنامه واکسیناسیون خاصی را برای کودکان و بزرگسالان تنظیم می‌کند.

تشخیص روزانه ۳۰۰ مورد سرطان  در کشور

رئیس انجمن داروسازان گفت: بر اساس آمار، روزانه حدود ۳۰۰ مورد سرطان در کشور تشخیص داده می‌شود که بیش از نصف آن‌ها کاملا قابل درمان هستند. زمانی که بار مراجعه به مطب‌ها و درمانگاه‌ها در مواردی تا ۷۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، می‌توان پیش بینی کرد که  چه میزان از موارد قابل درمان سرطان به موارد غیر قابل درمان تبدیل می‌شود.

فاطمی در ادامه افزود: البته این فقط به سرطان محدود نیست و شامل سایر بیماری‌های مزمن غیر واگیر (دیابت، فشار خون بالا، نارسائی کلیوی) و بیماری‌های واگیر (سل، سیاه سرفه، هپاتیت ) نیز می‌شود. تعلل در مراجعه به پزشک، علاوه بر خسارت‌های جانی، زیان‌های مالی جبران ناپذیری را نیز به منظور تامین هزینه‌های درمان بیماری‌های مزمن تا سال‌ها به دولت‌ها تحمیل خواهد کرد.

او بیان کرد: اخیرا سازمان جهانی بهداشت در رابطه با تعویق واکسیناسیون کودکان و همینطور سایر خدمات مراقبتی به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، هشدار داد.

فاطمی تصریح کرد: خوشبختانه پروتکل‌های ایمنی ارائه خدمات در مطب‌ها و مراکز پزشکی (در شرایط همه گیری کرونا) در کشور ما تدوین و در این مراکز اجرا می‌شود؛ بنابراین ضرورت دارد تا مردم ضمن توجه به برنامه واکسیناسیون خود و فرزندان شان، به نشانه‌های اولیه هر ناخوشی و بیماری توجه داشته باشند و فراموش نکنند که مراجعه به پزشک و انجام به موقع اقدامات تشخیصی (عکسبرداری، آندوسکوپی، کولونوسکوپی و.) می‌تواند جلوی بسیاری از مرگ و میر‌ها را بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha