یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 29327
سلامت نیوز : كارشناس ایدز و بیماری های واگیر سازمان بهداشت جهانی گفت: مدل های پیش بینی بیماری ایدز در آینده نشان می دهد كه اپیدمی ایدز در ایران احتمالا بدلیل فرهنگ، شرایط كشور، نوع روابط افراد در جامعه، اعتقادات مذهبی و نوع زندگی و رفتار هیچ گاه به مرز گسترده نخواهد رسید.
 
علی میرزا زاده در گفت و گو با  ایرنا افزود: خوشبختانه شواهدی وجود دارد كه نشان می دهد در ایران روند افزایشی این بیماری در پرخطرترین گروه كه مصرف كنندگان تزریقی مواد مخدر است، كنترل شده است.
میرزا زاده در عین حال گفت: در گروه های دیگر نیز با اینكه خدماتی ارایه شده اما هنوز این بیماری، افراد مستعد را مبتلا می كند و ما باید فكر كنیم چگونه می توان خلاها را پر كرد تا حمایت بیشتری از آنان صورت گیرد.
وی افزود: اما این به این معنا نیست كه عفونت از راه های دیگر منتقل نشود زیرا این بیماری مسیر خاص خود را در گروه های خاص پیدا خواهد كرد.
میرزا زاده تاكید كرد، فرد مبتلا باید از نظر درونی این احساس را داشته باشد كه می تواند خودش را در جامعه مطرح كند و توانمند شود و جامعه نیز باید به این افراد كمك كند كه از حالت حاشیه نشینی در آمده تا در طول زمان از این مرحله خارج شود.
وی توضیح داد، وضعیت اپیدمی ایدز در كشورهای مختلف با یك دسته بندی استاندارد به سه گروه اپیدمی در حد محدود، متمركز و گسترده تقسیم می شود كه اپیدمی اچ آی وی در ایران در وضعیت متمركز در گروه مصرف كنندگان تزریقی مواد مخدر قرار دارد.
میرزا زاده با بیان اینكه اپیدمی محدود یعنی اینكه این بیماری در شمار اندكی از افراد جامعه وجود دارد، ادامه داد: در اپیدمی متمركز، بیماری در گروه های خاصی تمركز دارد اما در اپیدمی گسترده، بیماری در عموم جامعه گسترش یافته است.
كارشناس ایدز و بیماری های واگیر سازمان بهداشت جهانی گفت: اپیدمی ایدز در ایران در گروه مصرف كنندگان تزریقی مواد مخدر متمركز شده است و این یعنی اینكه افرادی كه در این گروه قرار دارند به دلیل رفتارهای خود، عفونت را در طول زمان از فردی به فرد دیگر، از گروهی به گروه دیگر و همچنین از زیرگروهی به زیرگروه دیگر منتقل می كنند.
میرزازاده با بیان اینكه این مساله به این معنا نیست كه افراد دیگر در معرض این بیماری قرار ندارند، افزود: یك گروه پرخطر دیگر، كسانی هستند كه رفتارهای پرخطر جنسی دارند.
وی ادامه داد: مطالعات اخیری كه روی گروه با رفتارهای پرخطر جنسی انجام شده نشان می دهد كه آنان هنوز به مرز اپیدمی متمركز نرسیده اند ولی بیماری در این گروه در حال پیشرفت است و این مساله ای است كه باید به آن توجه شود.
میرزا زاده اظهار داشت: علاوه بر گروه های پرخطر ایدز، افراد دیگری مانند همسران و شركای جنسی افراد این گروه ها نیز در خطر هستند.
وی تاكید كرد، این گروه ها ممكن است خودشان رفتار پرخطر نداشته باشند اما به دلیل رابطه با این افراد در معرض خطر هستند و نسبت به دیگر افراد جامعه از خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری ایدز برخوردار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha