شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 293272

اکنون با گذشت نزدیک به 3 ماه از بحران کرونا گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد در برخی از مناطق پزشکان از بازگشایی مطب‌های خود به دلیل شیوع کرونا و در دسترس نبودن اقلام بهداشتی خودداری می‌کنند.

چرا برخی پزشکان به «مطب» نمی‌روند؟

سلامت نیوز:اکنون با گذشت نزدیک به 3 ماه از بحران کرونا گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد در برخی از مناطق پزشکان از بازگشایی مطب‌های خود به دلیل شیوع کرونا و در دسترس نبودن اقلام بهداشتی خودداری می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، چهارشنبه 15 فروردین 99، درست زمانی که کشور در اوج مبارزه با ویروس کرونا بود، قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت ضمن اعتراض به عدم ارائه خدمات توسط برخی از مراکز درمانی بخش خصوصی گفت: «هرگونه تعطیلی موسسات پزشکی و مطب پزشکان تخلف محسوب می‌شود و شاغلان حرف پزشکی و وابسته ضمن رعایت پروتکل‌های اعلامی، مکلفند در مواقعی که به منظور پیش‌گیری از بیماری‌های واگیر یا در هنگام بروز بحران که از سوی نظام پزشکی یا مراجع قانونی اعلام می‌شود، همکاری لازم را انجام دهند».


چندی از صحبت‌های معاون وزیر بهداشت نگذشته بود که شکایات و اعتراضات مردمی زیادی به دلیل تعطیلی مطب‌ها روانه وزارت بهداشت شد. نوک پیکان شکایات به سمت وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بود. شکایت‌های با این مضمون که چرا در بحبوحه مبارزه با کارونا، مطب‌های برخی پزشکان بخش خصوصی بر روی بیماران بسته است.


*لزوم پذیرش بیماران در مطب‌ها و مراکز درمانی خصوصی
اهمیت ارائه خدمات توسط مراکز درمانی بخش خصوصی به این دلیل است که براساس یافته‌های علمی، بیمارستان‌ها عامل ایجاد سویه‌های از ویروس کرونا هستند که به مراتب خطرناک‌تر از ویروس اصلی می‌باشد. لذا در وضعیت فعلی که حضور در بیمارستان‌های همراه با ریسک و تنش فراوانی است، ارائه خدمات توسط مطب‌های بخش خصوصی کمک فراوانی به مهار ویروس کرونا و از آن مهمتر کاهش فشار کاری کادر درمان بیمارستان‌ها می‌کند.


باتوجه به اینکه مطب‌های درمانی بخش خصوصی، موظف به رعایت پروتوکل‌ها و دستورالعمل‌های سازمان نظام پزشکی هستند، علیرضا اسپید، نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «مردم نباید تصور کنند برخی از پزشکان به‌دلیل ترس از کرونا مطب‌ها را تعطیل کرده‌اند، پزشکان ثابت کرده‌اند که پای کار هستند اما باید حاشیه امنی هم برای ارائه خدمت در بخش خصوصی باشد تا بتوانند بیماران سرپایی را از آلوده شدن به ویروس کرونا محافظت کنند».


*مطب‌ها با سیستم نوبت‌دهی دقیق فعالیت‌های خود را ادامه دهند
بعد از ادعای مذکور، بهروز بنیادی، نماینده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: «مطب‌های بخش خصوصی با رعایت یک سری سازوکارها و دستورالعمل‌ها، همچون نوبت‌دهی ساعتی و پذیرش انفرادی به راحتی می‌توانند، خدمات ارائه کنند. تعطیلی و عدم ارائه خدمات توسط برخی از مطب‌های بخش خصوصی تخلف است. این موضوع فشار زیادی را به کادر درمانی بیمارستان‌ها وارد می‌کند».


در اکثر کشورهای جهان که وضعیتی به مراتب نامناسب‌تر ازکشورمان در مواجه با ویروس کرونا دارند، مطب‌ها و کلینک‌های درمانی بخش خصوصی و حتی بیمارستان‌های قدیمی، فعالیت‌های خود را مستمر و بدون وقفه ادامه دادند. کشور سنگاپور ازجمله این کشورها است که علی رغم موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به مرکز شیوع ویروس رونا به دلیل رعایت سازوکارهای بهداشتی، پذیرش و رسیدگی به بیماران کرونایی را در دستور کار خود قرار داد.


*چرا پزشکان تمایلی به حضور در مطب‌های خود ندارند
جای سئوال و تامل است که چرا پزشکان علی‌رغم سایر صنوف اقتصادی که درخواست‌های زیادی از دولت برای صدور مجوز شروع فعالیت‌هایشان داشته‌اند، نسبت به بازگشایی مطب‌های خود بی تفاوت بودند اما با اعتراض پزشکان پس از اعلام لیست اصلاحی مشاغل آسیب دیده از اپیدمی کرونا که مورد حمایت دولت قرار خواهند گرفت، طی یک اتفاق عجیب نام مراکز خصوصی درمانی به لیست مذکور افزوده شد. مراکزی که می‌توانستند با برنامه‌ریزی صحیح در ایام کرونا نقشی مهم در سلامت مردم ایفا کنند. اما با تعطیل کردن فعالیت‌های خود در شرایط بحرانی  از این امر خودداری کرده و اکنون خودشان جزو مشاغل آسیب‌دیده قرار گرفته‌اند. پاسخ روشن و مربوط به یک سیاست‌گذاری اشتباه در ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی است. سیاست‌گذاری که کمبود پزشک، انحصار، بازار تضمینی و غیررقابتی را برای پزشکان ایرانی به ارمغان آورده است. پزشکانی که هیچ‌گونه دغدغه‌ای نسبت به از دست دادن بازار خود ندارند.


*عدم ارائه خدمات توسط پزشکان در ایام کرونا تخلف است
حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره اقدام پزشکان به بستن مطب‌هایشان در ایام کرونا، گفت: سیاست‌گذار مطب‌های خصوصی، سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان وزارت بهداشت است و آن‌ها باید در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهند.
وی در ادامه افزود: به عنوان یک نماینده مجلس از پزشکانی که دارای مطب هستند خواهش میکنم، استاندارد ساعت ویزیت بیمار را در ایام کرونا، رعایت کنند.
نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه امکان ارائه خدمات توسط مطب‌ها در ایام کرونا وجود داشت، گفت:  پزشکان ایرانی می‌توانند همچون پزشکان سایر کشورها در ایام کرونا با استفاده از سیستم نوبت‌دهی، ساعتی را مشخص و به بیماران خدمات درمانی ارائه کنند.


وی ادامه داد: حتی با درخواست خود بیماران امکان ویزیت تلفنی هم برای آن‌ها وجود دارد. امروزه در دنیای دیجیتال به سر می‌بریم و تمام امکانات برای ارائه خدمات توسط پزشکان وجود دارد. عدم ارائه خدمات توسط پزشکان در ایام کرونا قطعا تخلف است و باید در چارچوب اساسنامه‌های وزارت بهداشت با آن‌ها برخورد شود. البته در این زمینه سازمان نظام پزشکی هم باید پاسخگو باشد. چراکه بستن بودن مطب‌ها فشار کاری زیادی را به کادر درمان بیمارستان وارد می‌کند.


*فعالیت مطب‌های خصوصی با رعایت سازوکارها
بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با فارس، درباره اقدام برخی از پزشکان به بستن مطب‌هایشان به دلیل ترس از ویروس کرونا، گفت: عدم ارائه خدمات توسط مطب‌های خصوصی تخلف است. نظام پزشکی و معاونت درمان باید پیگیر موضوع باشند. از تمام پزشکان تقاضا می‌کنیم وارد میدان مبارزه با کرونا شوند و از علم خود در جهت خدمت به مردم استفاده کنند.


نماینده مردم خلخال با بیان اینکه بر اساس تفاهم نامه معاونت درمان و نظام پزشکی، مطب‌ها باید در ایام کرونا خدمات ارائه کنند، گفت: مطب‌های بخش خصوصی با رعایت یک سری سازوکارها و دستورالعمل‌ها به راحتی می‌توانند، خدمات ارائه کنند. توافهم نامه‌ای بین معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی درباره نحوه خدمات دهی مطب‌ها در شرایط کرونا منعقد شده است.


خالقی با بیان اینکه بسته بودن مطب‌ها فشار زیادی را به بیمارستان‌ها وارد می‌کند، گفت: عدم ارائه خدمات درمانی توسط مطب‌ها فشار زیادی را  به کادر درمان بیمارستان وارد می‌کند.


 اکنون با گذشت نزدیک به 3 ماه از آغاز بحران کرونا گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد در برخی از مناطق پزشکان از بازگشایی مطب‌های خود به بهانه شیوع کرونا و در دسترس نبودن اقلام بهداشتی خودداری می‌کنند، این موضوع درحالی است که بر اساس سازمان نظام پزشکی، بسته اقلام بهداشتی شامل ماسک جراحی، مایع ضد عفونی کننده سطوح، مایع ضد عفونی‌کننده دست، شیلد محافظ صورت و دستکش نیتریل است که با تعرفه دولتی در اختیار اعضا سازمان قرار می‌گیرد و پزشکان می‌توانند در سامانه http://go.irimc.org/ppe درخواست خود برای دریافت اقلام بهداشتی را ثبت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha