زمین‌لرزه بامداد جمعه افراد زیادی را ترساند و به خیابان‌ها کشاند. دوباره خیابان‌ها قفل شد. مردم در پمب‌بنزین‌ها ازدحام کردند و بازار خبرهای دروغین در فضای مجازی داغ شد.

آماده‌باش برای زلزله احتمالی

سلامت نیوز:زمین‌لرزه بامداد جمعه افراد زیادی را ترساند و به خیابان‌ها کشاند. دوباره خیابان‌ها قفل شد. مردم در پمب‌بنزین‌ها ازدحام کردند و بازار خبرهای دروغین در فضای مجازی داغ شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، اتفاقی مشابه که در زمان وقوع هر بحران تکرار می‌شود. با اینکه مسوولان هر کدام مردم را به آرامش دعوت می‌کردند باز هم خبرهای ضد و نقیض در فضای مجازی پخش می‌شد که متاسفانه ترس را در بین مردم بیشتر می‌کرد. زمین‌لرزه در ساعت ۴۸‌دقیقه بامداد جمعه ۱۹‌اردیبهشت در روستای زیارت شهرستان دماوند رخ داد که در تهران، مازندران و استان‌های همجوار نیز احساس شد.طبق گفته کارشناسان گسل مشاء که یک گسل فعال است، حدود ۱۹۰‌سال پیش زلزله هفت ریشتری در تهران را ایجاد کرده بود.معاون امدادونجات هلال‌احمر استان تهران دقایقی بعد از وقوع این زلزله گفت: تیم‌های ارزیابی هلال‌احمر به محل وقوع زلزله اعزام شدند.

در حال بررسی دقیق اوضاع هستیم و از مردم می‌خواهیم به شایعات توجه نکنند.«پیروز حناچی»، شهردار تهران هم از آماده‌باش شهرداری تهران در پی وقوع زمین‌لرزه تهران خبر داد و گفت: سوله‌های مدیریت بحران آماده است اما به‌دلیل کرونا، مردم را تشویق به استفاده از آن نمی‌کنیم.

این بار شهردار تهران به سرعت حضور خود در شهر را اعلام کرد این در حالی است که در زلزله آذرماه سال‌96 تهران که موجب هراس بسیاری از پایتخت‌نشینان شد خبری از شهردار وقت و کنترل اوضاع بحرانی نبود. اما بعد از این زلزله بود که رییس پلیس راهور تهران هم در عرصه اطلاع‌رسانی حاضر شد و گفت که افزایش ۲۰ تا ۳۰‌درصدی ترافیک در خیابان‌های تهران را شاهد هستیم. سردار مهماندار افزود: توصیه می‌کنم شهروندان از توقف دوبله و بستن معابر خودداری کنند.


 ورزشگاه‌های تهران برای اسکان مردم باز شد

حضور گسترده مردم در خیابان‌های تهران موجب شد تا درهای فضاهای عمومی به روی مردم باز شود. بوستان‌ها، سوله‌های بحران و نیز ورزشگاه‌ها از این جمله بودند. بعد از زلزله تهران و با دستور مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان درهای استادیوم آزادی، تختی، کشوری، شیرودی و انقلاب برای استقرار مردم باز شد.

وزیر ورزش و جوانان همچنین دستور داد تمامی اماکن روباز ورزشی استان تهران آماده پذیرایی از مردم در صورت تمایل باشند. آماده‌باش بیمارستان‌های تهرانبلافاصله بعد از زمین‌لرزه مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز به‌عنوان یکی از نهادهای اصلی فعالیت در مواقع بحران ساعتی بعد از وقوع زلزله گفت: در شهرستان آبعلی یک نفر، در شمیرانات بخش لواسان یک نفر، در تهران ۱۲‌نفر و در استان البرز نیز۲‌نفر به‌دلیل فرار ناشی از ترس زلزله مصدوم شدند به گفته خالدی در شهر تهران نیز بیمارستان‌های فیروزگر، حضرت رسول؟ص؟، امام خمینی، امام حسین و شهدای تجریش در حالت آماده‌باش هستند.


آماده‌باش نیروهای توزیع برق و آبفا تا 72‌ساعت آینده

 پس از وقوع زلزله 5.1‌ریشتری در حوالی شهرستان دماوند استان تهران، نیروهای عملیاتی توزیع برق، آب و فاضلاب تهران در شرایط آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند و این آماده‌باش، تا 72‌ساعت آینده ادامه دارد. آقای حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در این خصوص گفت:

نیروها، عوامل عملیاتی و کشیک‌ها در این شرکت در وضعیت آماده‌باش 100‌درصد برای مدیریت پیامدهای احتمالی زلزله اخیر قرار دارند. وی افزود: مردم شریف تهران آرامش خود را حفظ کنند، ما در کنار آن‌ها هستیم و نخواهیم گذاشت خلل کوچکی در تأمین برق در شرایط به‌وجود آمده، پیش آید. همچنین، طبق اعلام آبفای تهران، نیروهای عملیاتی و تیم‌های تخصصی آبفای شرق استان تهران نیز در شب گذشته بلافاصله با حضور در منطقه کانون زمین‌لرزه، ضمن بررسی خطوط انتقال و شبکه توزیع آب شرب از سالم بودن آن‌ها اطمینان یافتند.

به گفته رحمت‌اله محمدی، مدیرعامل آبفای شرق استان تهران، تاکنون هیچ آسیبی به تأسیسات و شبکه آب‌رسانی منطقه وارد نشده است و وضعیت تأمین آب در شرایط پایدار قرار دارد.وی افزود: برای رخدادهای احتمالی، تانکرهای آب‌رسان در منطقه دماوند و نواحی اطراف آن از دیشب مستقر شده است.همچنین، بنابه اعلام محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آبفای استان تهران، آماده‌باش نیروها دست‌کم تا 72‌ساعت آینده ادامه دارد.


آماده‌باش 24‌ساعته نیروهای امدادی در استان تهران

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران هم دیروز با تاکید بر اینکه حداقل ظرف ۲۴‌ساعت آینده نیروهای امدادی و خدماتی در سطح استان تهران در آماده‌باش کامل خواهند بود، گفت: در تأسیسات زیر بنایی استان تهران خسارتی نداشتیم. آقای محمد تقی‌زاده در تشریح آخرین وضعیت استان تهران در پی وقوع زلزله بامداد جمعه گفت: با توجه به میزان زلزله‌ای که به وقوع پیوست و خفیف بودن آن خوشبختانه در حوزه مالی و جانی خسارتی نداشتیم؛ البته تعدادی مصدوم بر اثر ترس از زلزله داشتیم که به صورت سرپایی مداوا شدند. البته یک مورد شکستگی پا نیز وجود داشت. وی افزود: در حوزه مالی خسارتی به زیر ساخت‌های استان به‌ویژه دو شهرستان نزدیک به کانون زلزله یعنی دماوند و پردیس نداشتیم.

سد ماملو و لار در تاسیسات با مشکل خاصی مواجه نشدند. در راه‌های استان نیز مشکل خاصی نداشتیم به جز یک مورد در اوشان‌فشم که همان شب گذشته رفع مشکل توسط نیروها انجام شد.معاون استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه حداقل ظرف ۲۴ساعت آینده کلیه نیروهای امدادی و خدماتی در سطح استان تهران در آماده‌باش کامل خواهند بود، اظهار کرد:

۲۶۰۰‌نیروی امدادی در آماده‌باش کامل هستند و نیروهای هلال‌احمر نیز در قالب ۶‌اکیپ پس از وقوع زلزله بامداد امروز به محل کانون اصلی زلزله اعزام شدند. وی تاکیدکرد: حداقل در ۲۴‌ساعت آینده نیروهای امدادی و خدماتی شامل هلال‌احمر، آتش‌نشانی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به‌ویژه در مناطق کانون زلزله در آماده‌باش کامل خواهند بود. قطعاً با توجه به روند کاهشی میزان پس‌لرزه‌ها به احتمال زیاد خطر رفع شده؛ اما باید بدانیم زلزله قابل پیش‌بینی نیست و شهروندان باید هشیار باشند.


اعلام نقاط امن پایتخت در زلزله

سازمان مدیریت بحران شهر تهران مراکز و مناطق امن در هر محله و منطقه را برای تخلیه اضطراری در هنگام بحران‌ها آماده کرده است و لازم است شهروندانی که از ترس زلزله از خانه خود خارج شده‌اند به این مراکز مراجعه کنند. رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نقاط و مراکز امن پایتخت در برابر تخلیه اضطراری در هنگام زلزله را اعلام کرد.رضا کرمی‌محمدی با بیان اینکه این مراکز در هر محله مشخص شده است، گفت: لازم است شهروندان با حفظ خونسردی به این مراکز مراجعه کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha