شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 293276

نوشیدن آب کافی یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن اهمیت دهیم زیرا کم آب شدن بدن می‌تواند اثراتی نامطلوب در سلامت و تندرستی انسان داشته باشد. توصیه می‌شود یک ساعت پیش از خوابیدن، آب کافی بنوشید تا بدن شما در طول خواب، کم آب نشود.

شب‌ها پیش از خواب آب بنوشید

سلامت نیوز: نوشیدن آب کافی یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن اهمیت دهیم زیرا کم آب شدن بدن می‌تواند اثراتی نامطلوب در سلامت و تندرستی انسان داشته باشد. توصیه می‌شود یک ساعت پیش از خوابیدن، آب کافی بنوشید تا بدن شما در طول خواب، کم آب نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، همه ما به‌طور متوسط 8 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابیم و این مدت‌زمان طولانی می‌تواند باعث شود بدن دچار خشکی شده و میزان آب موجود در بافت‌ها کاهش پیدا کند. از سوی دیگر داشتن خواب عمیق و کافی نیز برای سلامتی مهم بوده و بدن انسان نیازمند داشتن خواب مناسب برای بازسازی خود است.

بسیاری از افراد پیش از خوابیدن اقدام به نوشیدن آب می‌کنند و این موضوع می‌تواند به پیشگیری از کاهش آب بدن در طول شب کمک کند ولی از سوی دیگر نوشیدن آب باعث فعالیت مثانه و کلیه‌ها شده و ممکن است برخی افراد در طول شب بااحساس نیاز به قضای حاجت از خواب بیدار شده و به دستشویی بروند. این مساله می‌تواند در کیفیت خواب ان ها تأثیر گذاشته و برخی افراد حساس‌تر، پس از بیدار شدن قادر به خوابیدن دوباره نیستند.

سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که آیا باید نوشیدن آب را فدای بیدار شدن در طول شب کرد یا بالعکس و اصولاً چه مدت‌زمانی پیش از خوابیدن باید آب بنوشیم؟

به گفته پزشکان، معمولاً حدود یک ساعت یا بیشتر طول می‌کشد تا یک لیوان آب پس از نوشیده شدن وارد مثانه شما شود. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر جز گروه افراد حساس هستید، یک ساعت پیش از خوابیدن آب کافی بنوشید تا پیش از ورود به رختخواب به دستشویی رفته و سپس بخوابید.

به خاطر داشته باشید که به دلیل حالت خاص قرارگرفته اندام‌های داخلی بدن انسان، وقتی فرد دراز می‌کشد مثانه وی تحت‌فشار بیشتری از حالت عادی قرارگرفته و ممکن است احساس نیاز به دفع ادرار داشته باشد.

توصیه می‌شود به بهانه ترس از بیدار شدن، نوشیدن آب را کاهش ندهید زیرا مضرات کم‌آبی بدن به‌مراتب بیشتر از احساس ناخوشایند بیدار شدن در طول شب است. از سوی دیگر به خاطر داشته باشید که بسیاری از بیدار شدن‌های شبانه به دلیل وجود استرس و اضطراب بوده و بدن معمولاً می‌تواند فعالیت کلیه‌ها و نیاز به دفع ادرار را به‌گونه‌ای کنترل کند که در طول شب کمتر نیاز به قضای حاجت وجود داشته باشد.
نوشیدن آب  مزایای بی‌شماری دارد

قابل‌توجه است که نوشیدن آب کافی و کاهش وزن باهم ارتباطی نزدیک دارند. دریافت کافی آب و مایعات دیگر اثر قابل‌توجهی بر سطح انرژی دارد.

در بدنی که آب کافی دریافت می‌کند، مایعات کمک بزرگی به گردش خون کرده و اثر مثبتی بر سطح انرژی و سلامت بدن دارند. علاوه بر آن بدن پر آب به تقویت سیستم ایمنی و ایجاد مقاومت خوب بدنی در برابر فشار عصبی و عفونت‌ها کمک می‌کند.

باید اضافه کرد مصرف خوب و کافی آب و مایعات، عملکرد درست مغز، فرایند هضم و دستگاه گوارش را تقویت کرده و روش مناسبی برای به تأخیر انداختن پیری به شمار می‌رود.

بدنی که کم آب باشد نمی‌تواند چربی‌هایش را بسوزاند و قادر به افزایش حجم ماهیچه‌هایش نخواهد بود. نوشیدن کافی آب به هضم و عملکرد مناسب سیستم گوارش کمک کرده و از ایجاد یبوست جلوگیری می‌کند.

علاوه بر آن مصرف آب کافی سلامتی بدن را افزایش داده و از ایجاد جوش‌های پوستی جلوگیری می‌کند. درصورتی‌که خواهان داشتن پوستی شاداب و جوان هستید و تلاش می‌کنید پیری را از خود دورنگه دارید، توصیه می‌شود آب بیشتری بنوشید.

در این روش، آب کافی از تحلیل ماهیچه‌ها جلوگیری کرده و درنتیجه پوست بدن آویزان نشده و چروک نمی‌افتد. در پایان تأکید می‌شود نوشیدن کافی آب باعث می‌شود تا رطوبت اضافی پوست از بین برود و پوست ظاهری شاداب داشته و در سلامت بیشتری بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha