شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 293277

اگر به تازگی با سرفه ای مواجه شده اید که از بین نمی رود (با در نظر گرفتن این که به یک عفونت ویروسی یا باکتریایی مبتلا نیستید)، این می تواند یک نشانه اولیه از ابتلا به سرطان ریه باشد.

سرطان و 6 نشانه‌ای که نباید نادیده گرفته شوند

سلامت نیوز:اگر به تازگی با سرفه ای مواجه شده اید که از بین نمی رود (با در نظر گرفتن این که به یک عفونت ویروسی یا باکتریایی مبتلا نیستید)، این می تواند یک نشانه اولیه از ابتلا به سرطان ریه باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه عصر ایران ،به رغم پیشرفت های صورت گرفته در دنیای پزشکی، سرطان همچنان یکی از ترسناک‌ترین بیماری های است که می توان ابتلا به آن را تصور کرد. اگرچه به لطف توجه بیشتر به رژیم غذایی، پرهیز از سیگار و گزینه های تشخیص و درمان زودهنگام نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان طی سال های گذشته در برخی کشورها از جمله آمریکا نزولی بوده است، اما تعداد افراد مبتلا به برخی انواع خاص این بیماری از جمله کبد، آندومتر (رحم)، پانکراس، تیروئید و ملانوما در سال 2019 در این کشور افزایش داشته است. 

 حتی با افزایش تشخیص زودهنگام برای برخی انواع سرطان مانند پستان، پروستات و روده بزرگ، بسیاری از انواع سرطان همچنان تا زمانی که بسیار پیشرفت کرده اند، تشخیص داده نمی شوند. بدتر این که بسیاری از علائم سرطان ملایم و خفیف بوده و افراد ممکن است به راحتی آنها را نادیده بگیرند.

به همین دلیل، در ادامه فهرستی از شش نشانه سرطان که به گفته پزشکان اغلب توسط بیماران نادیده گرفته می شوند، در شرایطی که توجه به آنها می تواند از سناریویی ناخوشایند پیشگیری کند، ارائه شده اند.

کاهش وزن بی دلیل و ناخواسته

از آنجایی که اضافه وزن و چاقی برای افراد بسیاری در جهان به یک مشکل جدی تبدیل شده است، کاهش چند کیلو از وزن بدن بدون این که تلاش خاصی انجام داده باشند، شاید خوشایند به نظر برسد.

اما اگر برنامه و فعالیت خاصی برای کاهش وزن خود نداشته و این روند را تجربه می کنید، بهترین اقدام بررسی دقیق این شرایط و شناسایی دلیل یا دلایل آن است.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، کاهش وزن ناخواسته و بدون دلیلی مشخص به میزان 10 پوند (4.5 کیلوگرم) یا بیشتر ممکن است در واقع یکی از نخستین نشانه های ابتلا به بیماری سرطان باشد.


نفخ شکم

تجربه گاه و بیگاه نفخ پس از مصرف غذاهایی مانند لوبیا ممکن است طبیعی باشد. با این وجود، اگر با نفخ مداوم شکم مواجه هستید که بدون دلیلی مشخص شکل گرفته است، سرطان می تواند یکی از دلایل احتمالی بروز این شرایط باشد.
به گفته دانشکده پزشکی هاروارد، احساس نفخ و پری می تواند یکی از نشانه های اولیه برای برخی انواع سرطان از جمله موارد زیر باشد:
- تخمدان
- پانکراس
- معده
- روده بزرگ
در نتیجه، اگر نفخ شکم شما از بین نمی رود و به شرایطی آزاردهنده تبدیل شده است، بهترین اقدام مراجعه فوری به پزشک برای بررسی دقیق شرایط است.


زردی پوست

تغییرات در رنگ پوست اغلب با افزایش سن رخ می دهند. اما تغییر رنگ پوست به زرد یا نارنجی به هیچ عنوان شرایطی عادی محسوب نمی شود.
این تغییر رنگ پوست می تواند با تومورهای مجاری صفراوی مرتبط باشد.


این شرایط به واسطه مسدود شدن مجاری صفراوی توسط سرطان رخ می دهد و صفرا و رنگدانه زرد آن موجب تغییر در رنگ پوست و حتی قسمت سفید چشم ها می شود.


سرفه

در حال حاضر، ویروس های تنفسی به یک مشکل جدی در جهان تبدیل شده اند و یکی از نشانه های ابتلا به آنها سرفه مزمن است.
با این وجود، اگر به تازگی با سرفه ای مواجه شده اید که از بین نمی رود (با در نظر گرفتن این که به یک عفونت ویروسی یا باکتریایی مبتلا نیستید)، این می تواند یک نشانه اولیه از ابتلا به سرطان ریه باشد.


درد در قسمت پشت بدن و شانه ها نشانه دیگری است که در مورد این نوع سرطان می توان مد نظر قرار داد که هنگام سرفه، خنده یا حتی تنفس عمیق تشدید می شود.


سوزش سردل

در شرایطی که بازگشت اسید معده به مری یک مشکل بسیار شایع در جهان است و میلیون ها نفر سوزش سردل را تجربه می کنند، این می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان نیز باشد.


به گفته کارشناسان پزشکی، اگر حداقل سه بار در هفته و برای سه هفته سوزش سردل را تجربه می کنید، سرطان های مری یا معده می توانند از دلایل احتمالی بروز این شرایط باشند.از علائم دیگر می توان به احساس گیر کردن غذا در گلو و سوء هاضمه اشاره کرد.


بی حسی

بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن یا درد در دست ها و پاها (معروف به نوروپاتی محیطی) می تواند به واسطه شرایط مختلفی شکل بگیرند که از دیابت و مشکلات تیروئید تا کمبود ویتامین ها را شامل می شوند.


اما این علائم می توانند به واسطه برخی انواع سرطان از جمله تومورهای نخاع یا پروستات، میلوما و لوسمی (سرطان خون) نیز شکل بگیرد.
پس اگر تغییراتی در حساسیت اندام هایی مانند دست ها و پاهای خود تجربه می کنید و دلیل مشخصی نیز برای آنها پیدا نمی کنید، بهترین گزینه مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha