سلامت نیوز : رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به مطالعات در دست انجام برای افزودن برخی از واكسن‌ها به برنامه ایمن‌سازی كشور، گفت: واكسن هموفیلوس آنفلوآنزا تیپ B به شرط تولید دانش فنی آن در كشور به برنامه ایمن سازی كشور اضافه می‌شود.

به گزارش ایسنا، دكتر محمدمهدی گویا در سمینار واكسن‌های جدید گفت: كمیته ایمن‌سازی كشور سال‌هاست مطالعه ضرورت واكسن هموفیلوس آنفلوآنزای تیپ B را در دستور كار دارد. ضرورت این موضوع با مطالعه علمی در كشور به اثبات رسیده است. براین اساس دولت از وزارت بهداشت خواسته تنها به شرطی این واكسیناسیون در برنامه ایمن سازی كشور وارد شود كه دانش فنی تولید آن نیز همزمان در كشور وارد شود. به این منظور مذاكرات لازم توسط معاونت غذا و دارو در دست انجام است. بودجه‌ای نیز به این موضوع اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به ریشه‌كنی فلج اطفال در كشور و اقدامات مراقبتی در این زمینه، گفت: در حال حاضر تنها دو تیپ از سه تیپ فلج اطفال در دنیا مطرح است؛ تیپ یك و 3. براین اساس در برخی از كشورها واكسن دو ظرفیتی و در برخی كشورهای دیگر واكسن‌های تك ظرفیتی به كار گرفته می‌شود.

گویا با اشاره به اقدامات انجام شده در كشور برای حذف بیماری سرخك نیز گفت: ایران از جمله كشورهای منطقه مدیترانه شرقی است كه عملیات ایمن‌سازی آن منجر به حذف سرخك در سال 2003 شده است. از آن سال‌ها به بعد سالانه بروز كمتر از 200 مورد بیماری سرخك در كشور گزارش می‌شود. تمام این موارد مربوط به كسانی است كه یا به موقع واكسیناسیون انجام نداده‌اند یا اصلا واكسیناسیون دریافت نكرده‌اند و یا واكسیناسیون را ناقص دریافت كرده‌اند. همچنین بسیاری از این موارد مربوط به خارج از كشور است. امیدواریم با برنامه‌های در دست انجام بتوانیم این وضعیت را به حداقل ممكن كاهش دهیم.

وی افزود: از سال 2003 به بعد بیشترین موارد سرخك در كشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است كه در جوار دو كشور همسایه افغانستان و پاكستان قرار دارد. از طرف دیگر متاسفانه اكنون توزیع افغان‌ها در كشور محدود به استان سیستان و بلوچستان نیست به طوری كه همه گیری‌های كوچكی نیز در تهران مشاهده شده كه علت اصلی آن مهاجران افغانی هستند. برنامه‌هایی در دست انجام است كه با همكاری دو دانشگاه علوم پزشكی تهران و شهید بهشتی بررسی‌های لازم انجام و نقاط ضعف برطرف شود.


گویا در ادامه بیماری‌های سرخك، هموفیلوس آنفلوآنزای تیپ B، كزاز و هپاتیت B را از جمله بیماری‌هایی عنوان كرد كه علت اصلی مرگ كودكان زیر 5 سال دنیا را تشكیل می‌دهند و گفت: 25 درصد علت مرگ و میر كودكان زیر 5 سال در دنیا به دلیل بیماری‌های قابل پیشگیری با واكسن است. به این ترتیب هنوز بیماری‌های قابل پیشگیری با واكسن مهم‌ترین علت مرگ ومیر كودكان در دنیا هستند.

وی در پایان با بیان اینكه نهایت تلاش خود را انجام می‌دهیم كه پرت واكسن در كشور به حداقل رسانده شود، گفت: با وجود این تلاش‌ها حدود 25 تا 30 درصد واكسن‌های كشور به دلایلی از جمله پیش‌بینی‌های نادرست، نگهداری نامناسب و ... دور ریخته می‌شود. در مجموع ما تلاش خود را انجام می‌دهیم كه بیمار بهترین بهره را از واكسیناسیون ببرد و همچنین پیش‌بینی‌های دقیق و ضروری برای تهیه واكسن صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha