شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 293300

در حالی که کووید ۱۹ نوعی بیماری از ویروس کرونا است و مانند دیگر بیماری‌های ویروسی برای پیشگیری از ابتلا نیاز به رعایت بهداشت و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی دارد اما به نظر می‌رسد به دلیل کم اطلاعی برخی‌ها در حال تبدیل شدن به یک انگ اجتماعی است که شان و شخصیت افراد مبتلا را مورد حمله خود قرار می‌دهد.

انگ دانستن کرونا، از کم اطلاعی است

سلامت نیوز:در حالی که کووید ۱۹ نوعی بیماری از ویروس کرونا است و مانند دیگر بیماری‌های ویروسی برای پیشگیری از ابتلا نیاز به رعایت بهداشت و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی دارد اما به نظر می‌رسد به دلیل کم اطلاعی برخی‌ها در حال تبدیل شدن به یک انگ اجتماعی است که شان و شخصیت افراد مبتلا را مورد حمله خود قرار می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، این روزها که نه تنها ایران بلکه بیشتر کشورهای جهان با میهمانی ناخوانده به نام کووید-۱۹، ویروسی جدید و ناشناخته مواجه و در حال مبارزه هستند که احتمال سرایت آن به همه افراد جامعه وجود دارد و همه در مقابل این بیماری با هم یکسان هستند.


به علت سرعت سرایت و انتقال این ویروس افرادی به علت بی احتیاطی و یا ناخواسته به این بیماری مبتلا شده‌ و می‌شوند و این احتمال وجود دارد هر کدام از ما نیز ممکن از در معرض میزبانی این بیماری قرار بگیریم و باید در ذهن خود تجسم کنیم انتظار چه برخوردی از اطرافیان داریم؟


هم اینک شرایط جامعه به گونه‌ای شده که اگر فردی در محیطی عطسه یا سرفه‌ای کند به شوخی یا عمد او را کرونایی می‌دانند درحالیکه این چنین نیست و ممکن است  این عطسه‌ و سرفه‌ها حساسیت فصلی باشند و به کرونا ارتباطی نداشته باشد.


اگر فردی مبتلا به این بیماری شده باشد بطور حتم  به میل شخصی خودش نبوده و  از ابتلای به آن خرسند نیست،  پس با شیوه برخورد و رفتار خود با آنان برایشان ایجاد حس شرمندگی نکنیم.


خانواده‌های مبتلایان به کرونا استرس‌زیادی دارند و لازم و ضروری است به جای  زخم زبان به مبتلاشدگان و خانواده‌هایشان بیاییم با رعایت فاصله اجتماعی و هنجارهای بهداشتی خود و جامعه را از این بلای ناخوانده رهایی دهیم.


بنا به گفته پزشکان همه مبتلایان نیاز به بستری در مراکز درمانی ندارند و گاه با قرنطینه خانگی قابل کنترل و مهار است و  ما به عنوان یک همسایه، همشهری، هم ولایتی نمی‌توانیم این افراد را از حق قرنطینه در خانه شخصی‌شان منع کنیم و برای بیمار بودن آنها خط و نشان بکشیم.


کرونا نیز مانند صدها بیماری دیگر است و بدن هر انسانی می‌تواند درگیر آن شود، پس هیچ کس خودش را از آن دور نبیند و هر آنچه هست برای من و شما است.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت:  کرونا نوعی از بیماری است و احتمال دارد  فرد مبتلا هیچ نقشی در بیمار شدن خود نداشته باشد و در این میان حتی شاهدیم پزشکان و پرستاران و حتی خانواده‌های کادر درمانی در معرض خطر ابتلا هستند و شده‌اند.


هادی جوانبخت افزود:  افرادی که دچار بیماری کرونا می‌شوند، نیازمند مراقبت هستند نه اینکه از آنان دوری و  برچسب و انگ کرونایی بزنیم.
 وی اظهارداشت: برچسب و انگ زدن به بیماران مبتلا به کرونا، موجب انزوای اجتماعی آنان شده و حتی باعث می‌شود  بیماری خود را پنهان و از رفتارهای سالم اجتناب کنند و به فکر انتقال بیماری خود به دیگران باشند.


معاون بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان گناوه بیان کرد: برای کاهش و تغییر موضوع انگ اجتماعی به این بیماران نیازمند اصلاح دیدگاه و رفتارهای اجتماعی با آنان و افزودن اطلاعات و بالابردن سطح آگاهی بیشتر به جامعه در خصوص کرونا است.


وی گفت: این شبکه از بدو شیوع ویروس کرونا نحوه ابتلا به این بیماری و  راه‌های پیشگیرانه را بصورت شفاف ازطریق فضاهای مجازی و در نشست‌های متعدد تبیین و به مردم اطلاع رسانی کرده‌است.


مسئول واحد سلامت روان شبکه بهداشت و درمان دیلم  گفت: با توجه به اینکه با طغیان بیماری کرونا، هراس ابتلا به این بیماری جهان را فراگرفته اما  نباید اجازه دهیم که این بیماری تبدیل به نوعی انگ شود.


رقیه فاطمی افزود: درحالیکه کرونا در مقایسه با سایر بیماری‌های تنفسی با میزان سرایت بالایی است اما ازلحاظ کشندگی میزان کمتری دارد اما پس از بیش از دوماه از همه‌گیری آن به نظر می‌رسد به عنوان یک انگ اجتماعی تبدیل شده و شان افراد مبتلا مورد حمله قرار می‌گیرد.


وی اظهارداشت:  فرد مبتلا در کنار تحمل بار درد و استرس ناشی از بیماری و ترس از مرگ، ناچار است نگاه و احساسات منفی دیگران مانند  طرد، تحقیر و انواع تبعیض‌ها را از سوی جامعه تحمل کند و با این رویه  پیامدها و مشکلات ناشی از انگ اجتماعی مرتبط با کرونا از خود بیماری دردناک‌تر باشد.


مسئول واحد سلامت روان شبکه بهداشت ودرمان دیلم با بیان اینکه  چنین دید و تفکری موجب خواهد شد که این افراد بیماری خود را پنهان و معضلی برای پیشگیری ایجاد کنند، گفت: این رویه باعث  کاهش رغبت این گروه از بیماران برای انجام آزمایش و  مانعی در دسترسی به درمان و سایر خدمات مراقبت بهداشتی، عدم تعهد به درمان و فاش نکردن بیماری  خواهد شد.


وی به چندین توصیه برای پیشگیری از بروز انگ اجتماعی نسبت به بیماری کووید  ۱۹ اشاره و تاکید کرد: در برخورد با مبتلایان با این بیماری نباید ترسید و نباید ترس خود را به طرف مقابل نشان دهید و علاوه بر حفظ خونسردی خود و احترام به طرف مقابل،  فاصله اجتماعی را با فرد مبتلا رعایت کنید.
فاطمی گفت: باید  بپذیریم که واقعیت‌ها مانع از انتشار بیشتر کووید ۱۹ خواهدشد و باید بر تاثیر و  اقدام‌های پیشگیرانه درمان اهتمام جدی شود و به دنبال جنبه‌های منفی و پیام‌های تهدیدآمیز نباشید.


این کارشناس ادامه داد: مردم شایعه‌ها و مطالب ناموثق را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک نگذارند  و برای افزایش حس همدلی با  مبتلایان، آنان را همانند عضوی از اعضای خانواده خود تصور کنید که دچار این بیماری شده‌اند.وی گفت: سعی کنید نسبت به ابتلای بستگان و آشنایان به بیماری کووید-۱۹ رازدار باشید و این را از ذهن خود دور کنید که  بیماران یا خانواده‌هایشان با مبتلا شدن به این بیماری، گناهی مرتکب شده‌اند.مسئول واحد سلامت روان شبکه بهداشت و درمان دیلم بیان کرد:  باتوجه به اینکه ویروس کرونا در همه جای دنیا وجود دارد و وارد کشور، استان و این شهرستان شده و در این میان افرادی به هر دلیلی در مواجهه با این بیماری قرار گرفته و بیمار شدند، باید آنان ضمن اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی را تا زمان بهبودی کامل در یک دوره ۱۴ روزه رعایت و اطرافیان و جامعه به عنوان یک ضرورت از آنان حمایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha