سلامت نیوز : یك کارشناس طب ورزشی عنوان كرد: تجهیزات ورزشی كه به منظور ترویج ورزش همگانی در پارك‌ها نصب شده‌اند، استاندارد نیستند.

دكتر احمد مشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به این مطلب كه تجهیز پارك‌ها به وسایل ورزشی باید به صورت علمی‌تر و كارشناسی‌تری انجام شود، اظهار كرد: شهرداری به عنوان متولی ورزش همگانی، تلاش می‌كند برای ورود ورزش به زندگی همه افراد جامعه، فرهنگ سازی كند كه تجهیز پارك‌ها به وسایل ورزشی نیز در همین راستا صورت پذیرفت. ولی باید گفت كه این امر شتاب زده انجام شده و با اشكالاتی همراه است.

وی ادامه داد: علاوه بر استاندارد نبودن، شیوه نامه استفاده صحیح از وسایل ورزشی در هیچ مكانی در نزدیكی آنها نصب نشده و بسیاری از افرادی كه با این وسایل ورزش می‌كنند از كاربرد و چگونگی استفاده از آنها آگاه نیستند.

دبیر انجمن پزشكان ورزشی ایران، بالا بردن كیفیت دستگاههایی كه در پارك‌ها نصب شده‌اند و قرار دادن شیوه نامه استفاده از آنها را از جمله اقدامات شهرداری در راستای اصلاح این طرح عنوان كرد و گفت: جایگزینی تجهیزات قبلی با تجهیزات بهتر به صورت تدریجی انجام می‌شود.

عضو هیأت علمی باشگاه چاقی شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش كه آیا تاكنون آسیبی كه ناشی از استفاده از این دستگاهها باشد گزارش شده است یا خیر گفت: آسیب وجود داشته اما به این خاطر كه فرد آسیب دیده در مكان ورود آسیب، خدمات دریافت نمی‌كند.

 ماساژ درمانی در كاهش و كنترل بیماری‌های روانی موثر است

دبیر انجمن پزشكان ورزشی ایران عنوان كرد: ماساژ درمانی به دو منظور صورت می پذیرد. نخست به قصد درمان و به دنبال آسیب‌ها، اسپاسم‌های عضلانی، مشكلات ناحیه اسكلتی عضلانی و نظیر آن انجام می‌شود و دیگر به منظور رسیدن به آرامش بوده و جنبه روانی دارد.

وی ادامه داد: از نظر علمی و پزشكی ثابت شده كه ماساژ درمانی می‌تواند در كاهش و كنترل بیماریهای روانی موثر واقع شود، ضمن آن كه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها هم نقش دارد.

دكتر مشیدی، ماساژ درمانی را در رساندن آمادگی جسمانی فرد به سطح مطلوب موثر دانست و گفت: ماساژ درمانی به صورت اكتیو و پاسیو انجام می‌شود كه به معنای حركت خود فرد و كمك یك فرد دیگر در انجام حركت است. بسیاری از كارهایی كه در فیزیوتراپی انجام می‌شود در ماساژ با كمك انگشتان دست صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: این شیوه درمانی، تكنیك‌های مختلفی دارد و در اغلب كشورها به شیوه‌های گوناگون انجام می‌شود.

 تغذیه مناسب موجب كاهش وزن و ورزش موجب تناسب اندام می‌شود

این متخصص طب ورزشی، ورزش و تغذیه را دو عامل كنترل افزایش وزن دانست وگفت: این دو، هیچ كدام به تنهایی موثر نیستند. با تغذیه مناسب می‌توان وزن را پایین آورد ولی اگر شخصی علاوه بر كنترل وزن به دنبال تناسب اندام نیز هست باید ورزش را در برنامه خود بگنجاند.

وی ادامه داد: البته با ورزش هم می‌شود وزن را كاهش داد مشروط بر این كه با افزایش تغذیه همراه نباشد و ورزش به مدت طولانی‌تری انجام شود زیرا اثر ورزش نسبت به تغذیه در كاهش وزن كمتر است.

دبیر انجمن پزشكان ورزشی ایران، دستگاههای ورزشی نظیر تردمیل و دوچرخه ثابت را در لاغر شدن مفید خواند و گفت: این دستگاه‌ها به مثابه ابزارهای كمكی برای انجام بهتر ورزش در منزل و فضاهای سرپوشیده مورد استفاده قرار می‌گیرند كه اگر با طرز استفاده صحیح آنها همراه باشد آسیبی به فرد وارد نمی‌كنند.

وی ادامه داد: شدت، مدت زمان و سرعت استفاده از این دستگاه‌ها باید متناسب با شرایط فرد تنظیم شود. نباید در آغاز استفاده از سرعت بالا شروع كرد بلكه لازم است فرد قبل از شروع كار بدنش را گرم كند، با سرعت پایین آغاز و به تدریج بر سرعتش بیفزاید. رعایت این نكات موجب می‌شود آسیب كمتری به بدن ورزشكار وارد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha