سلامت نیوز : والدین باید وقت بیشتری را به كودك و نوجوان خویش اختصاص دهند و نباید رایانه را در اتاق آنها قرار دهند.

كارشناس اداره روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: اگر قرار است از بازی‌های كامپیوتری برای كودكان استفاده شود، بهتر است بازی‌های تصویری خلاق كه كودكان به وسیله آنها معماهایی را حل كنند، برای آنها انتخاب شود و در انتخاب بازی‌های رایانه‌ای حتماً نظارت صحیح و مناسب داشته باشند.

دكتر مهدیه وارث وزیریان ادامه داد: والدین باید وقت بیشتری را به كودك و نوجوان خویش اختصاص دهند و نباید رایانه را در اتاق آنها قرار دهند زیرا زمینه بازی كردن آن را فراهم می‌كنند.

وی افزود: به فرزندتان اجازه ندهید در فاصله نزدیكی از صفحه رایانه بنشیند و تا حد امكان سعی كنند اگر فرزندشان علاقه دارد با رایانه بازی كند این كار در كنار سایر فعالیت‌های آنها باشد و مدت زمان استفاده آنها را محدود كنند.

این روانپزشك خاطر نشان كرد: والدین باید به اندازه كافی مهارت‌های كافی كار با رایانه را پیدا كنند و توانایی خود را همسطح توانایی‌های فرزندانشان كنند تا بتوانند نظارت مناسب را بر روی آنها داشته باشند.

وی تأكید كرد: بهتر است والدین وقت بیشتری را به كودك و نوجوان خویش اختصاص دهند زیرا هرقدر وقت‌گذاری و ارتباط صحیح بین والدین و فرزندان بیشتر باشد زمینه انجام چنین بازی‌هایی كمتر فراهم می‌شود.

گفتنی است:  خشونت و حالت جنگی مهم ترین محرکی است که در طراحی جدیدترین و جذاب ترین بازی های رایانه ای به حد افراط از آن استفاده می شود و فرد برای رسیدن به مرحله بعدی بازی باید با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد و استمرار چنین بازی هایی کودک را پرخاشگر و ستیزه جو بارمی آورد و کودکانی که به طور مداوم با این بازی ها درگیرند درونگرا ، منزوی ودر برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می شوند که ایجاد این روحیه موجب جدایی کودک از گروه همسالان و سرآغازی برای بروز ناهنجاری های دیگر است.

بر اساس این گزارش، بروز آسیب های جسمی از جمله چشم ها و ستون فقرات ، تاثیر منفی در روابط خانوادگی و افت تحصیلی از دیگر مضرات گسترش این بازیها است و دراین بازی ها به دلیل این که کودک و نوجوان با ساختنی ها و برنامه های دیگران به بازی می پردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها پیدا می کند اعتماد به نفس خود را در برابر ساختنی ها و پیشرفت دیگران از دست می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha