این روزها بیش از ۶۵‌درصد نیرو‌های پرستاری در خط مقدم مراقبت از کرونا قرار دارند و بنا به اعلام وزارت بهداشت پرستاران قراردادی که در شرایط سخت کنونی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول فعالیت هستند، در اولویت استخدام قرار خواهند داشت. با این حال در چند ماه گذشته اخباری در خصوصی تعدیل و بیکاری پرستاران به گوش می‌رسد.

موج دوم بیکاری پرستاران در سکوت/ بیمارستانها قادر به پرداخت هزینه‌های خود نیستند

سلامت نیوز: این روزها بیش از ۶۵‌درصد نیرو‌های پرستاری در خط مقدم مراقبت از کرونا قرار دارند و بنا به اعلام وزارت بهداشت پرستاران قراردادی که در شرایط سخت کنونی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول فعالیت هستند، در اولویت استخدام قرار خواهند داشت. با این حال در چند ماه گذشته اخباری در خصوصی تعدیل و بیکاری پرستاران به گوش می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،برخی از پرستاران بر این باورند که به‌دلیل شیوع کرونا، بسیاری از مراجعان به این مراکز و انجام عمل‌های جراحی به‌عنوان منبع اصلی درآمد بیمارستان‌ها متوقف شده و بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی در آستانه ورشکستگی قرار دارند،

این در حالی است که این مشکل گریبان‌گیر بیمارستان‌های دولتی شده و حالا بسیاری از بیمارستان‌های دولتی نیز دست به تعدیل نیروهای پرستاری می‌زنند.

اکثر نیروهای تعدیل‌شده مربوط به بخش‌های بیهوشی، پرستاری، اتاق عمل و بهیاری بوده‌اند.موضوع تعدیل پرستاران از انتشار کلیپی در فضای مجازی آغاز شد که در آن خلیل علیزاده، رئیس بیمارستان آتیه خبر از تعدیل 50‌درصدی در این بیمارستان به علت مشکلات مالی می‌داد. علیزاده در این ویدئو گفت: چون توانایی پرداخت حقوق کارکنان را نداشتیم مجبور بودیم یا نیمی از نیروها را تعدیل کنیم یا به همه نیروها معادل 20 روز بدون کارانه و اضافه کاری حقوق بدهیم. 100 نفر از نیروهای بیمارستان به‌طور داوطلبانه قبول کردند که به مرخصی بدون حقوق بروند چون می‌توانند از منابع دیگری امرار معاش کنند. بنابراین از 1200 نفر پرسنل بیمارستان مجبور شدیم قرارداد 500 نفر دیگر را هم فسخ کنیم.

در همین زمان خبر اخراج 30 نفر از پرسنل کادر درمان بیمارستان پیوند اعضای ابوعلی سینای شیراز منتشر شد و گفته می‌شد اخراج، جواب اعتراض این 30 نفر به کاهش 50‌درصدی حقوق‌شان بود.

این بیمارستان در پاسخ به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در جوابیه‌ای اعلام کرد که هرگونه کم کاری، سوءاستفاده، ترک کار، ایجاد اخلال در سیستم درمان از سوی افراد فرصت‌طلب که موجبات به خطر انداختن جان بیماران را فراهم آورد پذیرفته نیست.

این مجموعه در جوابیه خود همچنین اشاره کرده بود که این افراد با ترک محل کار خود قبل از شروع عمل جراحی باعث کنسل شدن عمل افرادی شده‌اند که به‌دلیل شیوع کرونا دو ماه در نوبت عمل بوده‌اند. بعد از انتشار این خبرها بود که محدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در لایو اینستاگرامی خود گفت:

خوشبختانه در بودجه 99 این امکان قانونی وجود دارد که برای پرداخت فوق‌العاده کرونا اقداماتی را انجام دهیم. دستورالعمل آن در حال تدوین است و به‌زودی پرستاران عزیز ان‌شاءا... آثارش را خواهند دید؛ «برای افزایش و ادامه استخدام پرستاران نیز با توجه به تایید سازمان استخدامی و اداری مبنی بر نیاز به پرستار، ما از آن امکان بودجه‌ای استفاده خواهیم کرد تا با تجهیز بیمارستان‌های جدید به استخدام پرستار بپردازیم.»


بیمارستان‌ها 50‌درصد تعدیلی داشتند
بر کسی پوشیده نیست که پرستاری شغلی سخت است و زمانی‌که با شیوع ویروس کرونا همراه می‌شود، ترس و اضطراب آن به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و چندی پیش بود که اخباری در رابطه با افزایش میزان افسردگی منتشر شد. این در حالی است که تا امروز بیش از 2286 نفر از کادر درمان به ویروس کرونا آلوده شده و 122 نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار در این رابطه می‌گوید: پرستاری کار سختی است و یک پرستار نیاز دارد که از نظر شغلی امنیت خاطر داشته باشد در حالی که پرستاران چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی چنین امنیتی ندارند و طی هفت سال گذشته هرچه پرستاران بازنشسته شده‌اند یا بیمارستان‌های جدید ایجاد شده است، از پرستاران شرکتی استفاده شده است و برخی هم اخیرا قراردادهای 89 روزه و یک‌ساله دارند.

موضوعی که اخیرا با آن مواجهیم تعدیل پرستار در بخش‌های خصوصی است که به گفته خودشان با توجه به شیوع کرونا 60 تا 70‌درصد از میزان مراجعانشان کاسته شده و با توجه به اینکه درآمدی ندارند مجبور شده‌اند پرستاران را تعدیل کنند.

دبیرکل خانه پرستار معتقد است این مراکز از زحمت پرستاران درآمدهای زیادی کسب کرده‌اند و این پرستاران به هرشرایطی تن داده‌اند و پایه حقوق قانون کار را دریافت می‌کنند و حالا هم در این شرایط کار به تعدیل رسیده است و این مراکز بعضی 20، 30 تا 50‌درصد تعدیل نیرو داشته‌اند. محمود عمیدی، پرستار و عضو خانه پرستار هم با اشاره به اینکه بیمارستان‌های خصوصی ورشکسته نمی‌شوند چون سود خالص دارند، او می‌گوید:

این مراکز در پایان هرسال با نیروهایشان تسویه می‌کنند و برای سال جدید قرارداد می‌بندند و اگر قرار باشد که کسی را تعدیل کنند از یک ماه قبل به او خبر می‌دهند؛ متاسفانه این مراکز در پایان اسفندماه به برخی از پرستاران خود گفتند سرکار نیایند تا به آنها اعلام شود و برخی هم تا حتی 50‌درصد نیروها را کاهش دادند و قرارداد نبستند.

به گفته عمیدی تعدیل به دو صورت انجام شده به عده‌ای گفتند که سرکار نیایند و از ساعت کار عده دیگری کم کردند و مثلا ساعات کاری را به 120 ساعت کاهش دادند و به طبع حقوق کمتری پرداخت کردند.

سلیمانی، پرستار دیگری است که در یکی از بیمارستان‌های اصلی پذیرش و درمان بیماران مبتلا به کرونا کار می‌کند و می‌گوید: من هم در بیمارستان مسیح دانشوری مشغول به‌ کار بودم هم در بیمارستانی در محدوده تهرانپارس اما بعد از مدتی به من اعلام شد چون شما در بیمارستان مسیح دانشوری مشغول به‌کار هستید و ممکن است ناقل باشید، نمی‌توانیم با شما همکاری داشته باشیم.

البته در مسیح دانشوری‌ استخدام رسمی نیستم. الان فقط در همان مسیح دانشوری مشغول به‌ کار هستم. برای 4هفته فعالیت در بخش مراقبت‌های کرونا 600هزار تومان تا یک‌میلیون تومان به حقوقم اضافه شد اما دیگر چیزی دریافت نکرده‌ام.


انتقاد از تعدیل پرستاران
با این حال بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از تعدیل نیروهای پرستاری توسط بیمارستان‌های خصوصی از مسئولان مربوطه خواست جهت ممانعت از تداوم این معضل تدبیری بیندیشند. اغلب بیمارستان‌های خصوصی به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و کاهش تعداد جراحی‌های الکتیو و خالی ماندن تخت‌های بیمارستانی با مشکلات اقتصادی مواجه شده و قادر به پرداخت هزینه‌های خود نیستند.

وی در انتقاد به تعدیل نیروهای پرستار توسط بیمارستان‌های خصوصی به بهانه مشکلات اقتصادی، ادامه داد: البته مشکلات اقتصادی بیمارستان‌های خصوصی نمی‌تواند دلیل موجهی برای اخراج نیروهای پرستار باشد، آن هم در شرایطی که پرستاران در زمان بحران شیوع بیماری کرونا قهرمانانه به ارائه خدمات به بیماران پرداختند و در بین عموم از احترام ویژه‌ای برخوردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha